کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

تحقیق درمورد آرگونومی

اختصاصی از کوشا فایل تحقیق درمورد آرگونومی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق درمورد آرگونومی


تحقیق درمورد آرگونومی

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 10

 

آرگونومی

هدف کار سنجی تعیین استانداردهای زمانی برای انجام کار است. استانداردهای زمانی، مقدار زمانی است که طول می کشد کاری به وسیله یک کارگر آموزش دیده در یک آهنگ نرمال کار بر اساس روش از پیش تعیین شده انجام شود. در این تعریف کلمات مهم، آموزش دیده، نرمال (عادی) و روشن می باشد. برای اجرای استانداردهای قابل عمل کارگر باید به حد کافی آموزش دیده باشد که بتواند به نحو کارآمدی عمل کند. از این رو تجزیه و تحلیل روشها، روش سنجی و مطالعه حرکت باید قبل از اندازه گیری کار انجام شود. کارسنجی ابزار مفید و سودمندی است که می توان به کمک آن تغییر در روشها را ارزیابی کرد. مقصود از آهنگ نرمال یا عادی کار، سرعت کار برای یک کارگر متوسط بدون در نظرگرفتن استراحت ناشی از خستگی کار می باشد. در اینجا علم ارگونومی در تعیین آهنگ کار می تواند مفید باشد.

در اواخر دهه 1880، فردریک . و . تیلور که مکتب مدیریت علمی را بنا گذاشت تحقیقاتی را درباره انتخاب و گزینش نیروی انسانی، روشهای کار، استانداردهای کار و چگونگی ایجاد انگیزه در نیروی انسانی برای کار بیشتر و بهتر به همراه سایر اندیشمندان هم عصرش نمود. این اندیشمندان نقش مدیریت و کارکنان را در محیط کار بررسی کردند و درباره موضوعات زیر مطالعات و تحقیقاتی انجام دادند:

(الف) تطابق نیروی انسانی و کارکنان با مشاغل مختلف.

(ب) روشهای بهبود کارایی.

(پ) برقراری استانداردهایی برای کار (به طوری که هم کارکنان و هم کارفرما بدانند از یک روز کاری چه انتظاری از آنها می رود.)

با بنیان فکری که به وسیله تیلور و سایر دانشمندان معاصر وی بنا نهاده شد، مجموعه دانشی درباره قابلیت ها، استعدادها و محدودیت های افراد در ارتباط با کار به وجود آمد. مدیران علاقه مند هستند که رابطه مناسبی میان انسان – ماشین برقرار کنند.

مطالعات درباره شرح خصوصیات فیزیکی و زیستی انسان و لحاظ کردن، آن خصوصیات در طراحی مشاغل، محصولات، محیط کار، ابزار و دستگاهها روشها و سازمانها موضوع علم ارگونومی را تشکیل می دهد.

ارگونومی از ترکیب کلمات یونانی ارگو به معنی کار و نوموس یعنی قانون طبیعی تشکیل شده است. این واژه به وسیله مورل در سال 1949 به وجود آمد. در آمریکا علم ارگونومی را مهندسی فاکتورهای انسانی می گویند.

علم آرگونومی مجموعه دانشی است که از تلفیق علوم زیستی، انسان شناسی، فیزیولوژی انسانی سیستم ها و روشها، طراحی مشاغل و محیط کار به وجود آمده که سعی دارد ابزارها و دستگاهها، محیط کار و مشاغل را با توجه به در نظر داشتن توانایی های جسمانی، فکری و محدودیتها و علائق انسانها را طراحی کند. علم ارگونومی با هدف افزایش بهره وری با توجه به سلامتی، ایمنی و رفاه کارکنان در محیط کار شکل گرفته است.

علم ارگونومی به عنوان یک علم رفتاری در دوران جنگ جهانی دوم یعنی زمانی که نقش انسان عامل در سیستم های پیچیده نظامی مدرن اهمیت یافت پدیدار گشت. بعد از جنگ جهانی دوم این علم در خدمت افزایش بهره وری نیروی کار با طراحی مشاغل، محل کار، ابزار کار، سیستم ها و روشها با توجه ظرفیت های جسمانی و زیستی انسان قرار گرفت و تکامل یافت.

انجمن بین اللملی ارگونومی به دانش کار حاصل از علوم انسانی توجه دارد و تعریف زیر را برای واژه گونومی بر می شمارد : ((ارگونومی علمی است که دانش حاصل از علوم انسانی را با مشاغل، سیستمها، محصولات و محیط زیست با توجه به توانایی جسمانی و انسانی و محدودیت های انسانی مرتبط می سازد. ... با توجه به این تعریف علم ارگونومی از رشته های علمی نظیر : پزشکی، فیزیولوژی، آمار، علوم مهندسی، روانشناسی آناتومی (تشریح)، مردم شناسی، بیومکانیک و سنجش ابعاد و اجزای بدن انسان برای طراحی ماشین و محیط کار سود می برد. در واقع ارگونومی یک علم بین رشته ای است که ارتباط متقابل تکنولوژی، محیط و نیازهای روحی و جسمانی انسان را برقرار می کند)).

زمان سنجی (کارسنجی) یک فن اندازه گیری کار است که زمان و سرعت کار را برای عناصر (اجزاء) یک کار معین تحت شرایط مشخص ثبت می کند و جهت تحلیل اطلاعات به دست آمده برای محاسبه زمان استاندارد جهت انجام یک کار در سطحی معین به کار می رود.

در سازمانها کارسنجی به دلایل مختلفی انجام می شود. مهمترین کاربرد کارسنجی عبارتند از :

1- برآورد تعداد نیروی کار و نیازمندیهای ظرفیت تولید متناسب با تعداد نیروی کار.

2- تعیین هزینه عملیات تولید برای هدفهای حسابداری.

3- تدوین نظامهای دستمزد و انگیزشی نیروی کار.

4- نظارت بر عملکرد نیروی کار.

5- تعیین و جدول زمانی تولید.

6- ایجاد توازن کاری در گروههای کار.


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق درمورد آرگونومی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.