کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

دانلود پاورپوینت تحلیل فضای شهری میدان حسن آباد تهران

اختصاصی از کوشا فایل دانلود پاورپوینت تحلیل فضای شهری میدان حسن آباد تهران دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود پاورپوینت تحلیل فضای شهری میدان حسن آباد تهران


دانلود پاورپوینت تحلیل فضای شهری میدان حسن آباد تهران

تاریخچه میدان:

حسن آباد در مرکز شهر

 تهران و در منطقه منیریه قرار گرفته و میدانی  نیز به اسم حسن آباد(که پس از انقلاب به"میدان 31 شهریور"تغییر نام یافته است) در آن منطقه وجود دارد.میدان حسن آباد از میدان های تاریخی و جز بافت تاریخی و سنتی قاجاری است.

میدان حسن و ساختمان های اطراف آن طی 10 سال، بین سال های1313-1303 ه.ق ساخته شده است. حسن آباد رامیرزا یوسف آشیانی، صدراعظم ناصر الدین شاه بنا کرد و نام پسرش میرزا حسن مستوفی الممالک را به آن گذاشت. میدان را کریم اقا بوذر جمهری،با ویران کردن خانه ها و مغازه های چهار طرف،توسعه داد و بعدها هشت گنبد در هشت قسمت میدان بنا کرد. در سال 1345 ه.ق ، یکی از گنبدهای به منظور ساختن بانک ملی تخریب شد و میدان هشت گنبدان به هفت گنبدان تبدیل گردید. این گنبد هم اکنون بازسازی شده است.ساختمان های چهارطرف میدان کار "قلیچ باقلیان" (که عمارت شهربانی را هم ساخته) است و مهندس محاسب آن،معماربرجسته ارمنی (لئون تادوسیان) ( کسی که کاخ مرمر را هم به پایان برد) بوده است.

این میدان به سبک معماری عصر رنسانس و با اقتباس از پلادیو،معمار معروف عصر رنسانس ایتالیا،بنا گریده است.چهار ساختمان میدان حسن آباد قرینه یکدیگرند و به گونه ای منحنی در چهار گوشه میدان قرار گرفته اند.

این میدان را چندین بار،سازمان میراث و فرهنگی ، مرمت و باسازی کرده است و این سازمان قصد دارد تا به شکل گذشته اطراف میدان را بازسازی و حفظظ کند.به تازگی ساختمان های دور تا دور میدان در وضع بدی به سر می بردند مرمت شده و این میدان شکوه نخستین را تا به اندازه ای بازیافته است. گفتنی است که ساختمان های قدیمی بخش جنوب شرقی میدان که شبیه سازه های سه سوی دیگر میدان بوده اند در دوره ای تخریب شده و ساختمانی با نمای نویم تمام شیشه ای به جای آن ساخته شده است. این ساختمان متعلق به "بانک ملی ایران" است. تازگی ها در پی بازسازی بناهای این میدان در جلوی ساختمان نوین بانک سازه ای نمایشی شبیه سازه های قرینه که در طرفین دیگر وجود دارند ساخته شده است تا تمامیت فضای معماری میدان تا حدی بازگردد.خط مترو که در سال 1379 افتتاح گردید در میدان حسن آباد ایستگاه دارد.در ابتدا این میدان به نام هشتن گنبدان معروف بود و بعد حسن آباد نام گرفت و هم اکنون نیز31شهریور نام دارد،اما اکثر مردم این میدان را به نام حسن آباد می شناسند.

میدان حسن آباد یا 31 شهریور در بخش مرکزی تهران قرار دارد و از شرق به میدان امام خمینی(توپخانه)،غرب به میدان حر،از شمال به خیابان جمهوری و از جنوب به خیابان ابوسعید محدود است.

خیابانهای اتصالی این میدان عبارتند از : خیابان امام خمینی شرقی ، امام خمینی غربی ، حافظ و وحدت اسلامی.

خیابان امام خمینی میدان حسن آباد را به توپخانه و میدان حر ، خیابان حافظ آنرا به خیابان جمهوری و خیابان وحدت اسلامی میدان رابه ابوسعد و مولوی متصل میکند.

کاربری اراضی و فضاهای دور میدان :

در حالت کلی در این میدان سه نوع کاربری و فضاهای فعالیاتی وجود دارد که به ترتیب عبارت است از : کاربری تجاری – کاربری اداری – کاربری خدماتی

تجاری :

اکثر کاربری های موجود در میدان تجاری می باشد و خود کاربری های تجاری نیز متشکل از فعالیت های مختلف اقتصادی است .  که از جمله آنها می توان به راسته ی کاموا فروشان ، ابزار یراق ، بورس وسایل و لوازم نظامی و ... نام برد.

ساختمان شمال غربی بورس ابزارآلات است. در قسمت بالایی بنا دفتر اسناد رسمی قرار دارد که آنها نیز برای جلوگیری از ورود افراد متفرقه، دری را جلوی ورودی طبقه دوم قرار داده اند.

بنای شمال شرقی میدان نیز بورس لوازم و ابزار فنی است. برای رفتن به طبقه دوم این بنا نباید تلاش کنید، چون طبقه دوم به صورت ملک خصوصی درآمده و دری آهنی در مقابل آن قرار داده شده است. 

ساختمان جنوب غربی، شاید زنده ترین قسمت از این مجموعه باشد. این قسمت بورس کاموا، لوازم قلاب بافی و نخی است و تنها ساختمانی است که به دلیل وجود 5 حجره در طبقه بالا راه ورودی آن مسدود نیست. دیدن نمای میدان از طبقه دوم عمارت های قدیمی حسن آباد خیلی جذاب است.

این میدان اکنون بورس کاموا و نخ‌های بافتنی و همچنین در جنوب بورس سیسمونی نوزاد است‌. قسمت شمالی میدان هم مرکز فروش مبلمان اداری و لوازم چوبی منزل است‌

اداری:

کاربری دیگری که در میدان وجود دارداز نوع اداری می باشد. که شامل  بانک ملی ایران  و وجود خودپرداز بانک صادرات ایران است.

ساختمان‌های قدیمی بخش جنوب‌شرقی میدان که شبیه سازه‌های سه سوی دیگر میدان بوده‌اند در دوره پهلوی دوم تخریب شدند وبه جای آن ساختمانی با نمای نوین تمام ‌شیشه‌ای ساخته شد .این ساختمان متعلق به بانک ملی ایران است و تازگی‌ها در پی بازسازی بناهای این میدان در جلوی ساختمان نوین بانک، سازه‌ای نمایشی شبیه سازه‌های قرینه‌ای که در طرفین دیگر وجود دارند ساخته شده‌است تا تمامیت فضای معماری میدان تا حدی بازگردد البته چند پاساژ و مغازه در زیر آن هنوز پابرجاست. بانک با ایجاد طبقه‌ای در بالای ساختمان، به فضای خود افزوده است..

کاربری دیگری که در میدان وجود دارداز نوع اداری می باشد. که شامل  بانک ملی ایران  و وجود خودپرداز بانک صادرات ایران است.

خدماتی :

کاربری خدماتی که شامل وجود اسستگاه مترو در وسط میدان و وجو د ایستکاه آتش نشانی در کناره میدان است از جمله فعالیت ها ی دیگری است که در میدان جریان دارد .

شامل 50 اسلاید powerpoint


دانلود با لینک مستقیم


دانلود پاورپوینت تحلیل فضای شهری میدان حسن آباد تهران
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.