در طی سالهای اخیر، اهمیت عملکرد مدیریت نگهداری و تعمیرات در سازمانها رشد بسزایی را به همراه داشته است.می توان علت این امر را در گسترش ماشینی شدن فرایندها و اتوماسیون در سازمانها و بنابراین کاهش تعداد نیروی انسانی و افزایش تجهیزات تولیدی و خدماتی در سازمانها دانست.(گرگ و دشماخ،2006)
می توان گفت که امروزه لزوم استقرار سیستم مناسب نگهداری و تعمیرات جهت تسهیلات تولیدی و خدماتی به صورت یک امر حیاتی برای سازمانها درآمده است.(لوکساج، رایس و تورشنسن، 1997؛استفن، 2000؛کلاسوک، باردوا و آنتونی، 2004؛ مولن، پترتیس و پنس، 2008).علت این امر را می توان در افزایش الزامات قابلیت اطمینان و ایمنی سیستمها، افزایش پیچیدگی و هزینه های رو به افزایش مواد خام و نیروی کار دانست.(شریف و اسمیت ،1981)
مدیریت نگهداری و تعمیرات را می توان مشتمل بر فعالیتهای پیشگیرانه ای دانست که یا به نوعی از پیش برنامه ریزی شده هستند و یا بدون برنامه و بر حسب ضرورت پیش آمده واقع می شوند.این فعالیتها به منظور حفظ یک سیستم یا تجهیز در حالت جاری و یا بازگرداندن آن به حالت اول و یا به یک وضعیت عملیاتی قابل قبول انجام می گیرند.(فرهنگ لغت استاندارد بریتانیایی مورد استفاده در تروتکنولوژی،1993).
اهداف متعددی را می توان برای اجرای سیاستهای بهینه نت در سازمانها قائل شد.از آن جمله می توان به افزایش قابلیت اطمینان و ایمنی در سیستم، کاهش هزینه، افزایش قابلیت دسترسی، کاهش زمانهای توقف سیستم، تضمین ایمنی و سلامت انسانی و کاهش تعداد خرابیها اشاره کرد.(بهرامی، 2000؛ دوفا، راف وکمپبل، 1999؛آون و جنسن، 1999؛دکر، 1996).
برای برخی سیستمها از قبیل سیستمهای هواپیمائی، زیردریائی و سیستمهای نظامی و فضائی، اجتناب از بروز خطا و خرابی در طول عملیات به شدت قابل اهمیت می باشد.چرا که خرابی در چنین سیستمهایی خطرناک و فاجعه آمیز خواهد بود(ونگ ، 2001).
یک حوزه تحقیقی بسیار با اهمیت در مدیریت نت و مهندسی قابلیت اطمینان، مطالعه سیستمهای مختلف نت به منظور بهبود قابلیت اطمینان، ممانعت از بروز خرابی و کاهش هزینه های نت در یک سیستم یا تجهیز می باشد(ونگ،2001).در چند دهه گذشته، مدیریت نت و مسائل تعویض و بازرسی به شکل وسیعی در مقالات مورد بحث قرار گرفته اند.محققانی چون مک کال (1965)، بارلو و پروشان (1965و1975)، پیرسکالا و ولکر (1976)، شریف و اسمیت (1981)، جاردین و بوزاکوت (1985)، والدز - فلورز و فلدمن (1989)، چو و پارلار (1991)، جنسن (1995) و وندردون شوتن (1996)، ازاکی (2002)، ناکاگاوا (1981و1979)، ونگ و فام(2006)، ناکاگاوا و میزوتانی (2009)، ونگ (2002)، کاوالکنته و دی آلمدیا(2008)، آلسیوف(2009) و بقیه محققانی که نام آنها در طول این تحقیق ذکر شده است، تحقیقات انجام گرفته در این حوزه را بررسی، خلاصه سازی و توسعه داده اند. با این وجود هنوز مسائل این حوزه بطور رضایتبخشی حل و فصل نگردیده و بسیاری از مدلهای نت ارائه شده اند که در دنیای واقعی کاربرد ندارند.
هدف این پایان نامه، تحقیقی در زمینه تئوریها و متدهای مدیریت نت پیشگیرانه و تعیین بهترین زمان تعویض با در نظرگیری سه معیار هزینه، قابلیت اطمینان و زمان توقف در سیستمهای تولیدی و خدماتی به شکلی سیستماتیک و قابل کاربرد در مسائل دنیای واقعی می باشد.سپس یک مسئله کاربردی که مثالی نزدیک به واقعیت می باشد، در مدل ارائه شده در این تحقیق مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
در این فصل پس از نگاهی کلی به بیان و طرح مساله و ضرورت در نظرگیری این شاخه از علم صنایع به بیان اهداف و سوالات تحقیق پرداخته و در نهایت فصل اول با نگاهی کلی به ساختاربندی تحقیق به پایان می رسد.
چکیده 1
1 کلیات تحقیق 4
11 بیان مساله 4
12 اهداف تحقیق 7
13 پرسشهای تحقیق 7
14 ساختار تحقیق 7
2 ادبیات و پیشینه تحقیق 9
21 مروری بر مبحث نگهداری و تعمیرات 9
211 اهداف مدیریت نگهداری و تعمیرات 10
212 محدودیتهای استقرار سیستم نگهداری و تعمیرات 11
213 چالشهای استقرار سیستم نگهداری و تعمیرات 12
22 سیاستهای نت 13
221 سیاستهای نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه 17
2211 سیاست نت پیشگیرانه وابسته به زمان 17
2212 سیاست نت پیشگیرانه متناوب 19
2213 سیاست حد خرابی 20
2214 سیاست PM متوالی 20
2215 سیاست حد تعمیر 21
2216 سیاست شمارش تعداد تعمیر و زمان مرجع 22
23 سیاستهای بهینه نت 22
24 مدلهای بهینه سازی نگهداری و تعمیرات 23
241 تکنیکهای مدل سازی بهینه 23
25 تصمیم گیری چند معیاره Multicriteria Decision Making 25
251 کاربرد تصمیم گیری چندمعیاره در نت 25
252 رویکردهای تصمیم گیری چندمعیاره 26
2521 رویکردهای رتبه بندی 27
25211 خانواده PROMETHEE 27
252111 تاریخچه 27
252112 تشریح متدولوژی PROMETHEE 28
252113 اطلاعات مورد نیاز رویکرد PROMETHEE 32
252114 روشهای PROMETHEE I و PROMETHEE II 36
2521141 PROMETHEE I رتبه بندی جزئی 38
2521142 PROMETHEE II رتبه بندی کامل 39
2521143 پروفایل یک گزینه 40
252115 مدول تعاملی دیداری GAIA 41
252116 نرم افزار Decision Lab 43
26 تاریخچه ای از کاربرد رویکردهای تصمیم گیری چند معیاره در مسائل نت 45
27 رویکرد بیزی 46
271 تصمیم گیری بدون انجام تجربه 46
272 رویکرد بیزی در نت 47
3 مدل تصمیم گیری 49
31 کاربرد مدلهای ریاضی در مباحث نت 49
32 مفاهیم آماری پیش نیاز 50
321 تابع توزیع و چگالی طول عمر 50
33 تخمین پارامترهای توزیع خرابی 56
34 مدلسازی معیارها 56
341 محاسبه تابع قابلیت اطمینان 56
342 محاسبه تابع هزینه 57
343 محاسبه تابع زمان توقف 60
35 مدل تصمیم گیری 62
36PROMETHEE GAIA و تحلیل حساسیت نتایج 64
4 مثال عددی 66
41 مثال عددی 66
411 مقادیر عددی 66
412 تحلیل عددی ارتباطات سه معیار 68
413 تعیین بهترین گزینه زمانی 69
42 ارائه و تحلیل گزارشات 70
421 گزارش رتبه بندی PROMETHEE II 70
422 سطح GAIA و تحلیل آنژ 71
43 تحلیل حساسیت نتایج 74
5 نتایج تحقیق و پیشنهادات آتی 79
51 نتایج تحقیق 79
52 پیشنهادات آتی 80
شامل 85 صفحه فایل word