حقوق کودک در قرآن وسنت
181 صفحه در قالب word
فهرست مطالب
کلیات 1
مقدمه 3
بیان مسأله 3
اهمیت مسأله 4
سؤال اصلی تحقیق 4
سؤال فرعی تحقیق 4
فرضیه اصلی 4
فرضیه فرعی 4
پیشینة تحقیق 5
روش تحقیق 6
محدودیت ها و مشکلات تحقیق 6
چکیده تحقیق 7
اعتذار 8
فصل اول : ایام کودکی، اهمیت انعقاد نطفه، ولادت و احکام آن
گفتار اول مفهوم کودکی 11
مفهوم اولاد 11
مفهوم نسب 12
گفتار دوم ایام کودکی در حقوق اسلام 13
شروع کودکی در حقوق اسلام 14
پایان کودکی در حقوق اسلام 15
گفتار سوم ملاک کودکی در حقوق ایران 19
شروع کودکی 19
پایان کودکی 20
اماره رشد و اثرات مترتب آن 23
گفتار چهارم حدود سنی لازم به تفکیک موارد 25
سن ازدواج 26
سن کار 27
سن اعمال کیفر و مجازات 28
گفتار پنجم اهمیت انعقاد نطفه 31
نسل پاک 32
مستحبات 34
مکروهات 36
گفتار ششم 1 : تولد و احکام ولادت 39
فرزند متعلق به کیست؟ 40
حقوق اولیه فرزندان 41
2 : مراسم اسلامی در زمان ولادت 43
غسل مولود 44
اذان و اقامه 44
مراسم تحنیک 45
تسمیه 46
فصل دوم : حقوق کودک در قانون مدنی
گفتار اول ثبت ولادت 53
اشخاصیکه مکلف به اعلام ولادت هستند 54
نحوة ثبت ولادت 54
ثبت ولادت اطفالی که والدین آنها قانوناً ازدواج نکرده اند 56
گفتار دوم نگهداری و تربیت کودک 59
شیر دادن طفل 59
آداب و احکام رضاع 62
گفتار سوم حضانت 78
تعریف حضانت 79
تغذیه طفل 80
حضانت هم حق و هم تکلیف ابوین است 81
حضانت حق مشترک والدین 82
حدود حضانت در ابوین 85
حضانت جد پدری 87
حضانت طفل در صورت فوت ابوین 90
شروط حضانت 91
گفتار چهارم موانع در حضانت 92
ضمانت اجرا در حضانت 93
اعاده حق حضانت 93
عوامل سقوط حضانت 94
وجوب رعایت حضانت 98
گفتار پنجم نفقه از ناحیه والدین 100
مفهوم نفقه 101
نفقه از ناحیه والدین 101
نفقه فرزند از دیدگاه فقهای امامیه 103
گفتار ششم ولایت 106
مفهوم ولایت 107
ولایت از ناحیه پدر و جد پدری 107
فصل سوم : حقوق کودک در آیات و روایات
گفتار اول حقوق کودک از نگاه قرآن 111
نظر اسلام درباره فرزندان 114
محبت به فرزندان و رعایت عدالت بین آنها 115
حق تربیت 116
حق و طلب فرزند 116
تعلیم احکام دینی 117
تکلیف و مسئولیت والدین 119
فرزندان شایسته تربیت کنیم 120
در انجام وظائف پدری 121
نکته ای در انجام وظائف پدر 123
مسئولیت مادری 123
نقش معنوی مادر 124
گفتار دوم حقوق کودک از نگاه روایات ائمه معصومین 125
حقوق کودک در هنگام خردسالی 126
ابراز محبت به فرزندان و رعایت عدالت بین آنها 127
احترام به فرزند 128
حق فرزند 129
تعلیم و تربیت فرزند 129
گفتار سوم رعایت آداب و اخلاق در فرزندان 131
1 : از کودکی تا بلوغ 132
حقوق کودک 133
پاکدامنی و عفت 143
عبادات تمرینی 145
آداب اخلاقی فرزند از راه تشویق و تنبیه 148
مراحل تربیت 156
مدرسه و تعلیم (معلم) 160
2 : رابطه والدین با فرزندان 169
روابط رفتار با فرزندان 170
تربیت صحیح فرزندان 173
حقوق فرزند از نظر امام علی (ع) و امام سجاد (ع) 175
حقوق فرزند از نظر فقهاء 176
نتیجه گیری 178
منابع و مآخذ 181
کلیات:
مقدمه:
پروردگارا سپاس و ستایش ترا است که با قلم قدرت، جامعه بشری را به زیور علم و دانش آراستی و انسانیت را در زیر لوای فرهنگ و معارف، تعالی بخشیدی.
درود بی پایان و تحیّات پیوسته بر رسول و فرستاده گرامی تو حضرت محمد بن عبدا… (ص) و خاندان ارجمندش که سراسر عمر، مساعی خود را جهت تعلیم و ارشاد جوامع بشری- بدون هیچ وقفه- مصروف داشتند و آنی از روشنگری و ایجاد بینش دینی باز نماندند.
بی تردید خلقت همة موجودات جهان آفرینش، بر مبنای تغییر و تحول نهاده[1] شده است. انسان نیز در تمام دوران زندگی خود، دستخوش تغییرات مداوم است.
نطفه جنین نوزاد کودک نوجوان جوان بزرگسال و پیر، که هر یک از این مراحل متأثر از مرحلة قبل و مؤثر در مرحله بعد است. در کلام الهی بر این مطلب اشاره شده است.[2] انسان بیشتر عادات زندگی خود را در دوران کودکی کسب می کند و تقریباً در این مرحله که کیفیت سازگاری با محیط را فرا می گیرد تا آنجا که تمام مکاتب روان شناسی در این باره توافق دارند که دوران شیر خوارگی و کودکی، در تعیین و شکل دادن رفتار و رشد، منش آینده دارای اهمیت فوق العاده ای است.
توجه به کودک و عالم کودکی، آن چنان در قرن معاصر فزونی یافته است که برخی از مربیان بزرگ پیشگویی کرده اند که این قرن «قرن کودک» خواهد بود.
نیمه دوم قرن بیستم را می توان «عصر کودکان» نامید تقریباً در سراسر جهان به ویژه در کشورهایی که به توسعه اجتماعی و اقتصادی مطلوبی دست یافته اند، بخش مهمی از منابع مادّی و معنوی، صرف توجه به مسائل کودکان و حمایت روانی، جسمی آنها می شود.
علم روان شناسی ثابت کرده است که نوزاد به محض تولد- و حتی پیش از آن- شدیداً تحت تأثیر محیط پرورشی خود قرار می گیرد و از خلال فرایند جامعه پذیری نه تنها ارزش های رایج را فراگرفته و به گونه ای با آنها انطباق می یابد بلکه شدیداً از هر گونه اختلال و نارسایی محیطی که چه بسا در بزرگسالان نفوذ چندانی ندارد متأثر می شود، در همان حال، کودک به دلیل ناتوانی جسمی و نیاز به پشتیبانی روانی، در موقعیتی نیست که بتواند مزایایی را که جامعه برای او در نظر گرفته است بشناسد .
از آن جا که فرزندان، در دوران زندگی خود مراحل مختلفی را طی می کند و در هر مرحله نیازهای متفاوت و ویژه ای دارند، با آشنایی این مراحل و برخورداری از مهارتهای لازم می توان حقوق واقعی فرزندان را تضمین نمود.
بیان مسأله :
اسلام دین چند بعدی و همه جانبه است و حقوق متقابل در آن رعایت شده است و لذا هر گونه که والدین دارای حقوقی بر فرزندان هستند فرزندان نیز حقوقی بر گردن والدین دارند.
دین مقدس اسلام در هزار و چهار صد سال پیش با بیان حقوق کودکان و شیوه های تربیتی آنان، گام اساسی برداشته و رهنمودهایی ارایه نموده که می تواند منشور حقوق جهانیان باشد.
اولین رهنمودهای دین مقدس اسلام به دوران جنینی کودک بر می گردد زیرا سرنوشت هر انسانی به سالهای قبل از تولد او و شرایط محیطی و تربیتی والدین بستگی دارد.
بعد از ولادت کودک حقوقی نیز به او تعلق می گیرد که دستورات دینی در این مورد چنین است.
1- خواندن اذان و اقامه در گوش کودک 2- نامگذاری به نام های نیکو و زیبا 3- تغذیه و بهداشت. که بهترین غذا را برای کودک که حق طبیعی و شرعی اوست شیر مادر معرفی می کند.
و به این ترتیب اسلام برای تک تک مراحل زندگی کودک حقوق خاص خودش را معرفی کرده و خواهان رعایت آنها از جانب پدر و مادر می باشد.
اهمیت مسأله :
حقوق افراد انسانی اعم از کودک و بزرگسال مدتهاست مورد توجه مجامع حقوقی قرار گرفته و صدور اعلامیه های حقوقی بر ضرورت آن تاکید می کند. اما حقوق ویژه کودک در نیمه قرن بیستم به تصویر رسید و در برنامه ریزیهای ممالک مختلف جهان گنجانده شد و اهمیت این مسأله در دین مقدس اسلام آنچنان است که در هزار و چهارصد سال پیش با بیان حقوق کودکان و شیوه های تربیتی آنان گام اساسی برداشته است که می تواند منشور حقوقی جهانیان باشد.
سؤال اصلی تحقیق :
شریعت اسلام چه حقوقی را برای کودک معین نموده اند؟
سؤالات فرعی تحقیق :
فرضیه اصلی:
شریعت اسلام حقوق کودک را همچون حقوق سایر اقشار جامعه معین نموده است.
فرضیه فرعی :
پیشینه تحقیق :
در تدوین این رساله تا آنجا که حوصله و فرصت اجازه می داد سعی شده است مطالب موردنیاز و اساسی به طور صحیح و جامع جمع آوری شود، و از طرفی به علت گستردگی و پراکندگی موضوعات و عناوین اختیار شده در قالب موضوعات حقوقی فرزندان بنا بر تفحّص و تتبّعی که در لابه لای متون گوناگون انجام داده ام، به چنین موضوع مدوّن با جامعیت فصول موردنیاز برخورد نکرده ام. آنچه که بیشتر در کتب فقهی و دیگر کتابها مشهود است، احکام اولاد در مدخل کتاب نکاح است که دربرگیرندة بعض از احکام فرزند می باشد از جمله، دوران حمل، تولد و احکام ولادت، حضانت، الحاق ولد و آداب رضاع، و این مباحث را می توان در کتب : اللمعه (شهید اول)، الروضه (شهید ثانی)، الشرایع (محقق حلّی)، القواعد (علامه حلی)، تبصره المتعلمین (علامه حلی)، عروة الوثقی (سید محمد کاظم یزدی)، تحریر الوسیله (امام ره) و … یافت.
و یا احیاناً بعضی دیگر از موضوعات حقوقی و احکام اولاد به صورت ابواب جداگانه در کتب دیگر از جمله: عزل ، نسب ، رضاع، نفقه و ولایت و … که هر یک خود در ابواب جداگانه و هر یک بحث مستقلی را می طلبد و حتی می توان در پیرامون آن به صورت یک تحقیق گسترده نظر کرد.
آنچه پژوهندگان فارسی زبان در این خصوص مطرح کرده اند اجمالاً مهمترین آنها عبارتند از:
حقوق طفل از دیدگاه اسلام و اعلامیه حقوق بشر (احمد بهشتی) ، خانواده و تربیت کودک (علی قائمی امیری)، حقوق کودک (شیرین عبادی)، حقوق مدنی، خانواده، اولاد (ناصر کاتوزیان) که بیشتر جنبه حقوقی دارد، نام برد و سایر کتب نگارش شده در این باره، بیشتر جنبة تربیتی دارد که در این زمینه تألیفات زیادی را می توان برشمرد، از جمله می توان به کتاب تربیت کودک (محمد عطاران) و کودک از نظر وراثت و تربیت (محمد تقی فلسفی) و با فرزند خود چگونه رفتار کنیم (محمدرضا شرفی)، اشاره کرده لذا، ضرورت طرح چنین موضوعی با استناد به لسان آیات و روایات و ادلة عقلیه و علمی در خور اهتمام است.
ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است
متن کامل را می توانید در ادامه دانلود نمائید
چون فقط تکه هایی از متن برای نمونه در این صفحه درج شده است ولی در فایل دانلودی متن کامل همراه با تمام ضمائم (پیوست ها) با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند موجود است