کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

مقاله نفوذ متقابل‌ موسیقی‌ ایران‌ به‌ غرب‌ وخاورمیانه‌

اختصاصی از کوشا فایل مقاله نفوذ متقابل‌ موسیقی‌ ایران‌ به‌ غرب‌ وخاورمیانه‌ دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

مقاله نفوذ متقابل‌ موسیقی‌ ایران‌ به‌ غرب‌ وخاورمیانه‌


مقاله نفوذ متقابل‌ موسیقی‌ ایران‌ به‌ غرب‌ وخاورمیانه‌

 

 

 

 

 

 

 



فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات:90

فهرست مطالب:
 مقدمه     1
فصل اول
 تاریخ موسیقی ما قبل از تاریخ     3
-    موسیقی ما قبل تاریخ     4
-    سخن آخر     7
فصل دوم
موسیقی در دنیای قدیم     9
-    پیدایش موسیقی     10
-    موسیقی سومری‌ها     11
-    موسیقی مصر     12
-    موسیقی اسرائیل     13
-     موسیقی یونان     13
-     سخن آخر     15
فصل سوم
موسیقی ایران باستان (‌قبل از اسلام )     17
-    - سابقه فرهنگ باستانی موسیقی ایران     18
-    - سروده‌های اوستا     19
-    - موسیقی هخامنشیان     21
-    - موسیقی سلوکیان و اشکانیان پس از حمله اسکندر به ایران    22
-    - نفوذ تمدن یونان در ایران     23
-    - موسیقی ساسانیان     23
-    - سخن آخر     25
فصل چهارم
موسیقی ایران پس از حمله اعراب (‌صدر اسلام )     27
-    - اقتباس عرب از هنر موسیقی ایرانی     28
-    - معرفی چند تن از شخصیت‌های موسیقی ایران     34
-    - سازهای موسیقی از دوره اسلام     38
-    - سخن آخر     39
فصل پنجم
تاثیر و نفوذ ایران در تعبیه آلات موسیقی     41
-    نفوذ ایران در تعبیه آلات موسیقی یونان     42
-     تاثیر آلات موسیقی ایران در بین اعراب     43
-    تکمیل آلات موسیقی و رواج آنها در اقصی نقاط جهان توسط ایرانیان     45
-    سخن آخر     48

فصل ششم
تحول و تاثیر موسیقی ایران در آسیا     52
-    تاثیر موسیقی ایران در چین     53
-    کشورهای عرب و اقتباس از موسیقی ایران توسط اعراب     55
-    موسیقی ترکیه و پایه موسیقی قدیم ترکی براساس موسیقی ایران     59
-    تاثیر موسیقی ایرانیان در شعر و موسیقی هند     60
-    اثر موسیقی ایران بر موسیقی هند پیش از ظهور اسلام     63
-    اثر موسیقی ایران بر موسیقی هند پس از ظهور اسلام     66
فصل هفتم
نفوذ موسیقی ایران و خاورمیانه در اروپا     71
-    قرون وسطی و اقتباس سازهای شرقی از ملل خاورمیانه     72
-    نفود موسیقی ایران و خاورمیانه توسط سه تن از علمای اسلام     73
-    تاریخ توسعه حکومت اسلام در اروپا     74
-    تاسیس موسسه موسیقی زریاب ( هنرمند ایرانی ) در شهر قرطبه آندلس     80
-    ترجمه آثار علمای بزرگ ایران از جمله ابونصر فارابی به زبان لاتین     81
-    هجوم مغول و دگرگونی اوضاع ایران     82
-    علل انحطاط موسیقی پس از حمله مغول به ایران     86
-    سخن آخر     89

 

مقدمه‌
با توجه‌ به‌ موضوع‌ پروژه‌ در رابطه‌ با نفوذ متقابل‌ موسیقی‌ ایران‌ به‌ غرب‌ وخاورمیانه‌، سعی‌ شده‌ است‌ که‌ تأثیرات‌ عوامل‌ مختلف‌ بر موسیقی‌ ایرانی‌ در زمان‌ها ودوره‌های‌ مختلف‌ بررسی‌ شود.
این‌ عوامل‌ در طول‌ تاریخ‌ داریا سه‌ جنبه‌ حذفی‌، کاهشی‌ و ارتقایی‌ می‌باشد.
با درنظرگرفتن‌ این‌ مطالب‌ ابتدا به‌ پیدایش‌ موسیقی‌ پرداخته‌ شده‌ است‌ و موسیقی‌در عهد باستان‌ مورد پژوهش‌ قرار گرفته‌ است‌. در این‌ راستا موسیقی‌ یونان‌ پایه‌ موسیقی‌غربی‌ و موسیقی‌ ایران‌ پایه‌ موسیقی‌ شرقی‌ شده‌ است‌.
پس‌ از آن‌ موسیقی‌ ایران‌ در دوره‌های‌ مختلف‌ تاریخ‌ بررسی‌ شده‌ است‌ و ازجنبه‌های‌ تکنیکی‌ و زیبایی‌شناسی‌ مورد پژوهش‌ قرار گرفته‌ است‌ که‌ تکنیک‌ خود شامل‌آلات‌ موسیقی‌ و علم‌ می‌شود.
در زمینه‌ آلات‌ موسیقی‌ پس‌ از حمله‌ اعراب‌ به‌ ایران‌ به‌ علت‌ اینکه‌ اعراب‌ از خودفرهنگ‌ و تمدنی‌ نداشتند، فرهنگ‌ ایرانی‌ را اقتباس‌ کردند و در این‌ راستا موسیقی‌ ایران‌ وآلات‌ موسیقی‌ ایران‌ نفوذ شدیدی‌ بر آنها داشته‌ است‌.
ریشه‌ اکثر سازهای‌ اعراب‌ از آلات‌ موسیقی‌ ایران‌ گرفته‌ شده‌ است‌ و آنها تنها بااضافه‌ یا کم‌ کردن‌ سیم‌ نام‌ ساز را عوض‌ کرده‌ و آن‌ را به‌ خود اختصاص‌ داده‌اند.
در کشورهای‌ دیگر مانند یونان‌، ترکیه‌، هند و... نیر آلات‌ موسیقی‌ ایرانی‌ نقش‌ بسیاراساسی‌ داشته‌اند. ایرانی‌ها از نظر علمی‌ در موسیقی‌ بسیار پیشرفته‌ بوده‌اند. فارابی‌، ابن‌سینا و.. از جمله‌ اشخاص‌ ایرانی‌ بودند که‌ در مورد موسیقی‌ کتاب‌ نوشته‌ و کتب‌ آنها به‌زبان‌ لاتین‌ نیز ترجمه‌ و در دانشگاه‌های‌ اروپا تدریس‌ می‌شده‌ است‌. همچنین‌ اولین‌ مدرسه‌موسیقی‌ توسط‌ شخص‌ ایرانی‌ به‌ نام‌ زریاب‌ تأسیس‌ شد.
در زمینه‌ زیبایی‌شناسی‌ نیز موسیقی‌ ایران‌ در دوره‌های‌ مختلف‌ تاریخ‌ موردبررسی‌ قرار گرفته‌ است‌ که‌ این‌ زیبایی‌شناسی‌ بر فرهنگ‌ و جامعه‌ تأثیرگذار می‌شود. دراین‌ مورد نیز قدرت‌ تأثیر، تحلیل‌ می‌شود به‌ صورتی‌ که‌ دوره‌ای‌ موسیقی‌ ایران‌، تأثیرگذارو دوره‌ای‌ دیگر تأثیرپذیر بوده‌ است‌ و همچنین‌ عوامل‌ و شرایطی‌ که‌ باعث‌ تأثیرپذیری‌موسیقی‌ ایران‌ از موسیقی‌ غرب‌ شده‌ است‌ مورد پژوهش‌ قرار می‌گیرد.
از دوره‌ قاجاریه‌ به‌ بعد موسیقی‌ غرب‌ نفوذ بسیار شدیدی‌ بر موسیقی‌ ایران‌ داشته‌است‌، به‌ گونه‌ای‌ که‌ با استخدام‌ اساتیدی‌ چون‌ موسیو لومر و موسیقی‌ دان‌های‌چکسلواکی‌، پیدایش‌ شعبه‌ موزیک‌ نظام‌ و دارالفنون‌، تأسیس‌ هنرستان‌های‌ عالی‌موسیقی‌، تشکیل‌ ارکستر، ورود گرامافون‌ و دستگاه‌های‌ ضبط‌ و صفحه‌ به‌ ایران‌ و...موسیقی‌ غربی‌ تأثیر خود را به‌ طور مشهود بر موسیقی‌ ایران‌ پدیدار ساخته‌ است‌.
سنت‌ و سبک‌ نیز که‌ از المان‌های‌ زیر مجموعه‌ فرهنگ‌ می‌باشند، در موسیقی‌ ایرانی‌بررسی‌ شده‌ است‌، به‌ صورتی‌ که‌ با توجه‌ به‌ میزان‌ تأثیرگذاری‌ و تأثیرپذیری‌ موسیقی‌ایران‌ و پس‌ از پیدا نمودن‌ نقاط‌ عطف‌ آن‌ با موسیقی‌ دیگر ملل‌، به‌ اصالت‌ موسیقی‌ ایران‌پرداخته‌ شده‌ است‌، به‌ طوری‌ که‌ فرم‌ موسیقی‌ ایرانی‌، ترانه‌های‌ محلی‌ و عامیانه‌، موسیقی‌فولکلور و... مورد پژوهش‌ قرار گرفته‌ است‌ که‌ در آخر به‌ ارزش‌ هنری‌ موسیقی‌ ایرانی‌می‌انجامد.


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.