ارشد برق قدرت
بکارگیری تعمیرات خط گرم (Hot Line) برای کاهش عیب در شبکه های توزیع وکاهش زمان خاموشی ها
122 صفحه در قالب word
فهرست:
فصل اول
منشاء خاموشی ها و تدابیر لازم برای کاهش قطعی ها
مقدمه ....................................3
انواع قطعی ها و عوامل خطا .........................4
قطعی دستی (خواسته/ بابرنامه/ برنامه ریزی شده ).........................8
قطعی حفاظتی (ناخواسته/ بی برنامه/ اتفاقی) 11
تاثیر و پیامدهای ناشی از خاموشی ...............15
هزینه خسارات ناشی از خاموشی برق ..........20
عوامل مهم افزایش زمان خاموشی برق ........24
عوامل موثر در کاهش خاموشی های برق ...34
ارائـه راهکارهـای مناسب بـرای کاهـش قـطعی ها و انرژی تـوزیـع نشده ..........38
دسته بندی مصرف کنندگان برق در جهت کاهش قطعی ها...............40
استفاده از دوربین های تصویربرداری حرارتی.........................42
افزایش قابلیت اطمینان برق رسانی .............47
ضریب اطمینان طراحی ..............................49
فصل دوم
عملیات خط گرم
تاریخچه عملیات خط گرم ..........................52
ضرورت اجرای عملیات خط گرم ...............55
روش های مختلف انجام عملیات خط گرم ..57
اصول تعمیرات وتجهیزات مورد استفاده درعملیات خط گرم..............60
لیست تجهیزات مورد استفاده در عملیات خط گرم...............68
ملاحظات ایمنی و استانداردهای موجود در زمینه خط گرم........105
فصل سوم
تعمیرات بدون قطع برق (MTPI)
تعمیرات بدون قطع برق (MTPI) .............118
منابع و مراجع .......................121
پـیشگفـتار
بخش توزیع به عنوان مرز مشترک صنعت برق و مشترکین و متقاضیان برق از اهمیت و حساسیت خاصی برخوردار است. تمامی تلاش کارکنان زحمتکش صنعت برق در این مقطع سازمانی در معرض قضاوت عام قرار می گیرد و بر این اساس در جلب رضایت مشترکین و پایداری اقتصادی صنعت برق نقش حیاتی را به عهده دارد. مدیریت در بخش توزیع تنها مدیریت بر یک سازمان با گرایش اصلی فنی مهندسی نیست بلکه در آن دیدگاه های گوناگون اقتصادی ، فنی ، مدیریتی ، حقوقی و اجتماعی مطرح بوده و بدین سان چند بعدی است. تقویت این بخش از جمیع جهات کمک شایانی به دستیابی صنعت برق به اهداف تعیین شده برای این صنعت می نماید و برعکس عملکرد ضعیف آن موجب ارائه تصویر و ذهنیت نامناسب از صنعت برق به عموم خواهد شد. بر این اساس مدل (EFQM) که شرکت های تابعه وزارت نیرو به خصوص شرکت های توزیع را از دو دیدگاه زیر ساختارها (توانمند سازها) و نتایج ، مورد ارزیابی قرار می دهد، به عنوان مدلی مناسب در راستای تحقق اهداف وزرات نیرو انتخاب گردیده است همچنین انتظار براین است که مدیران بخش توزیع با توجه به اهمیت بخش تحت مدیریت خود به نکات مشروحه زیر توجه خاص مبذول دارند.
در زمینه ساختار و نگاه مدیریتی ، سه محور اساسی _ ارتقاء رضایت مشترکین ، ارتقاء بهره وری اقتصادی و ارتقایء پایداری فنی باید مد نظر قرار گیرد و در راه تحقق این آرمان خط مشی های زیر پیشنهاد می شود :
مـقدمـه
با پیشرف روزافزون تمدن بشری ، نیاز به انرژی سالم ، ارزان و مفید همواره مورد توجه انسان بوده و با تحولات شگرفی که در زندگی روزمره انسان ها به وقوع پیوسته ، انرژی الکتریکی ارجحیت ویژه ای یافته است به گونه ای که به جرات می توان گفت امروزه بدون انرژی برق تمدنی برای بشر متصور نیست و این وابستگی با افزایش سطح زندگی و توسعه شتابان صنایع و فن آوری ، بیش از پیش قوی تر ، حیاتی تر و اجتناب ناپذیر تر می شود.
در این میان کشورهای جهان ، سالانه سرمایه گذاری های کلانی را در جهت تامین نیروی برق ، در قالب برنامه ریزی های کوتاه مدت هزینه می نمایند و صنعت برق هر کشور جزو مهمترین و حیاتی ترین صنایع به شمار می رود.این دو عامل سبب شده است امروزه بحث های تداوم [1] و کیفیت [2] انرژی الکتریکی مورد توجه قرار گیرد به طوری که به نظر می رسد در آینده ای نه چندان دور شرکت های تامین کننده انرژی الکتریکی در ازای خاموشی ها و کیفیت نامطلوب برق به مشترکین خود خسارت پرداخت نمایند.
در کشور ما نیز شرکت های توزیع به عنوان تامین کنندگان نیروی برق مشترکین خود ، وظیفه خطیری بر عهده دارند و تامین پایداری انرژی الکتریکی و تداوم سرویس دهی به مشترکین و جلب رضایت آنان با افزایش کیفیت و قابلیت اطمینان شبکه ، مهم ترین هدف شرکت های توزیع در نظر گرفته شده است.بدیهی است بدون توجه به بهره برداری بهینه از شبکه های توزیع و عدم دقت در نگهداری شبکه ها و مهمتر از همه بدون برنامه ریزی در جهت اصلاح ، پایداری ، توسعه ، استاندارد آنها وهمچنین هر گونه وقفه در فروش انرژی به مشترکین ، موجبات عدم جلب رضایت مشتری را فراهم آورده و سبب افزایش روزافزون مشکلات شبکه های توزیع خواهد شد.
آمار و بررسی های انجام شده موید این مهم است که بیش از 50 درصد انرژی های توزیع نشده مربوط به شبکه توزیع بوده که حدود 65 درصد آن مربوط به خاموشی های شبکه فشار متوسط می باشد. این در حالی است که بیش از 90 درصد انرژی های توزیع نشده مربوط به شبکه فشار متوسط توزیع به دلیل خاموشی های ناشی از خطوط هوایی است ؛ لذا این مهم توجه به علل و عوامل پدید آورنده خاموشی ها در خطوط هوایی و رفع نواقصات آن ها را ضروری می سازد
انـواع قطعـی هـا وعوامـل خطا
شبکه های توزیع انرژی الکتریکی ، گسترده ترین بخش سیستم قدرت و واسط میان مصرف کنندگان و بخش انتقال و تولید می باشد ؛ لذا به دلیل گسترده و شعاعی بودن و نزدیکی به مصرف کنندگان ، از حساسیت خاصی برخوردار بوده و سهم قابل توجهی از رخدادهای شبکه را به خود اختصاص داده است به طوری که بروز هرگونه اختلال حتی در قسمت کوچکی از آن ، تغذیه مشترکین را به مخاطره می اندازد.
ساختار ، تنوع و تعداد تجهیزات به کار رفته در شبکه های توزیع باعث شده است بخش اعظم خاموشی ها مربوط به شبکه های توزیع بوده و از این رو بهبود شبکه توزیع و کاهش خاموشی های این بخش از اهمیت بالایی برخوردار باشد.
نشریه «آمار تفصیلی صنعت برق ایران» ویژه توزیع نیروی برق که همه ساله از سوی معاونت منابع انسانی و بهبود بهره وری شرکت مادر تخصصی توانیر منتشر می گردد ، به عنوان یکی از مراجع معتبر منتشر شده از نظر اطلاعات شبکه های توزیع در کشور می باشد .
بنابر گزارش این نشریه در سال 1384 در کل کشور متوسط مدت زمان خاموشی هر مشترک برای خاموشی های با برنامه 58/0 دقیقه در روز، برای خاموشی های بی برنامه 85/0 دقیقه در روز و در مجموع 43/1 دقیقه در روز می باشد،که این مقدار معادل 522 دقیقه در سال برای هر مشترک است.
مدت زمان خاموشی هر مشترک در سال (بر حسب دقیقه ) شاخصی است که به عنوان یکی از معیارهای مقایسه عملکرد سازمان ها یا شرکت های صنعت برق کشورها در سطح جهان مطرح می گردد . به عنوان مثال بر اساس گزارش رسمی شرکت برق کشور کره جنوبی برای شاخص های مطلوب عملکرد مدیریتی آن شرکت ، متوسط زمان خاموشی ها هر مشترک در سال 19 دقیقه اعلام گردیده که با مقدار معادل آن در کشورمان تفاوت چشمگیری دارد.
مدت زمان خاموشی هر مشترک در سال (بر حسب دقیقه ) و تعداد خاموشی هر مشترک در سال در کشورهای مختلف جهان به ترتیب در جداول (1-1) و (1-2) آمده است.
ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است
متن کامل را می توانید در ادامه دانلود نمائید
چون فقط تکه هایی از متن برای نمونه در این صفحه درج شده است ولی در فایل دانلودی متن کامل همراه با تمام ضمائم (پیوست ها) با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند موجود است