مقدمه:
در حال حاضر تعلیم و تربیت مهمترین اصل توسعۀ هر کشور است و رسالت انتقال مجموعه باورها، اندیشه ها، رفتارها و مهارتهای جامعه به نسل جدید بر عهده آموزش وپرورش است.در واقع هر گونه پیشرفت
و تحول در جامعه مستلزم آموزش و پرورش صحیح و قوی است،از آنجا که موفقیت آموزش و پرورش به عوامل آن وابسته است ودر میان مجموعه عوامل معلمان مهم ترین نقش را ایفا می کنند ،معلمان توجه ویژه ای را می طلبند. چنانکه هیچ کشوری نمی تواند از سطح معلمانش بالاتر رود (دهقان،1376).
درک حساسیت نقش معلمان در فرایند تعلیم و تربیت از سوی عموم مردم جامعه و ارزش نهادن بر آن به مفهومی اشاره دارد که در جامعه شناسی معادل منزلت و پایگاه اجتماعی است.پایگاه اجتماعی، ارزشی است که یک گروه به یک نقش می دهد (آریانپور،1356).
در این تحقیق بحث ما نقش معلمان و ارزشی است که جامعه برای آن قائل می شود. یکی از عوامل مهم در ایفای شایسته نقش معلمان انگیزۀ قوی آنهاست(رامانادان،1996)، و از عوامل مهم در برانگیخته شدن انگیزۀ و ایجاد رغبت شغلی معلمان این است که معلمان از پایگاه اجتماعی بالایی برخوردار باشند. با این وجود شواهد و تحقیقات پیشین که توسط شهین بهمنی در سال 1380 ، برزگر و نویدی در سال1380 ، راضیه نوری در سال 1375و ... ، نشان می دهد که منزلت اجتماعی معلمان در جامعه ما بسیار پایین است.این یک واقعیت است که فارغ التحصیلان پسر تمایل کمتری برای ورود به حرفه معلمی نشان می دهند ودر بعضی کشورها معلمی بیشتر به عنوان حرفه زنان در نظر گرفته می شود(مختاری،1372).
جایگاه معلمان و پایگاه اجتماعی آنان یکی از موضوعات نگران کننده در دهۀ گذشته بوده است و این نگرانی به صورت بین المللی درآمده است، تلاشهای بسیاری برای پیداکردن عوامل مؤثر در پایگاه اجتماعی معلمان در سطح جهانی صورت گرفته، تا از این طریق بتوان منزلت اجتماعی معلمان را ارتقاء بخشید(مک نیکل،1996). در ایران با استناد به تحقیقات انجام گرفته چنانچه به عوامل مؤثر بر پایگاه اجتماعی معلمان توجه شود وبا شناخت این عوامل برای رفع مشکلات تلاش شود ،بی تردید درامر آموزش و پرورش اثرات مثبت بسیاری خواهد داشت . این امر محقق را واداشت تا با انجام چنین تحقیقی در جهت عوامل مؤثر بر پایگاه اجتماعی معلمان قدمی در این راه مهم بردارد.
اهداف تحقیق:
اهداف کلی:
1- بررسی پایگاه اجتماعی معلمان از دید گاه دانش آموزان ، اولیاء دانش آموزان وخود معلمان.
2-شناسایی عوامل مؤثر بر پایگاه اجتماعی معلمان از دیدگاه ، معلمان ، دانش آموزان و اولیاء آنان .
اهداف جزئی:
1- بررسی پایگاه اجتماعی معلمان ازدیدگاه خود معلمان .
2- شناخت عوامل مؤثر بر پایگاه اجتنماعی معلمان از دیدگاه خود معلمان .
3- بررسی پایگاه اجتماعی معلمان از دیدگاه دانش آموزان .
4- شناخت عوامل مؤثر بر پایگاه اجتماعی معلمان از دیدگاه دانش آموزان .
5- بررسی پایگاه اجتماعی معلمان از دیدگاه اولیاء دانش آموزان .
6- شناخت عوامل مؤثر بر پایگاه اجتماعی معلمان از دیدگاه اولیاء دانش آموزان .
تعداد صفحات 140 word
نقش آموزش و پرورش در جامعه: 15
نقش معلم در آموزش و پرورش و جامعه: 18
ویژگی های نقش اجتماعی( به نقل از بهمنی،1380) 29
پایگاه اجتماعی معلم و عوامل مؤثر برآن. 36
نقش وضعیت مالی معیشتی معلمان در پایگاه اجتماعی آنان. 39
نظام پاداش دهی به معلمان و پایگاه اجتماعی آنان. 45
نقش گزینش و استخدام معلمان در پایگاه اجتماعی آنان : 49
نقش نظام تربیت معلم در پایگاه اجتماعی معلمان : 56
به سوی الگویی تازه از تربیت معلم. 57
تاریخچه مطالعاتی تحقیق در خارج از ایران. 68
تاریخچه مطالعاتی تحقیق در ایران. 72
بزرگداشت معلمان و سیاستهای و بینش مسئولان در این خصوص... 79
اهمیت اجرای تحقیق در سه گروه معلمان، اولیا و دانش آموزان: 95
شیوة تجزیه و تحلیل داده ها: 96
1- پایگاه اجتماعی معلمان از دیدگاه، معلمان، دانش آموزان و اولیاء آنان چگونه ارزیابی می شود؟ 97
تأثیر برخی عوامل جمعیت شناختی معلمان در نگرش آنان نسبت به پایگاه اجتماعی خویش... 104
5) عوامل مؤثر بر پایگاه اجتماعی معلمان از دیدگاه آنان کدامند؟ 114
6) عوامل مؤثر در پایگاه اجتماعی معلمان از دیدگاه اولیاء دانش آموزان کدامند؟ 115
7) عوامل مؤثر بر پایگاه اجتماعی معلمان از دیدگاه دانش آموزان کدامند؟ 119
عوامل مؤثر در پایگاه اجتماعی معلمان. 127