فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:48
فهرست مطالب:
عنوان صفحه
تعریف و اهمیت تربیت ...............................................................................................7
تربیت چیست ..............................................................................................................7
وظیفه تربیت ..............................................................................................................7
هدف از تربیت ...........................................................................................................8
روشهای اصلی تربیت ..................................................................................................8
عاملان تربیت .............................................................................................................9
حساس ترین دوران زندگی .......................................................................................10
ضرورت شناخت مراحل تربیت کودک .....................................................................11
مهارتهای اساسی زندگی ...........................................................................................13
اعتماد به نفس ............................................................................................................14
انگیزه .......................................................................................................................15
تلاش ........................................................................................................................16
مسولیت پزیری ..........................................................................................................17
خلاقیت ....................................................................................................................17
پشتکار .......................................................................................................................18
توجه به دیگران .........................................................................................................18
کار گروهی ...............................................................................................................19
عقل سلیم ..................................................................................................................20
حل مشکلات ..............................................................................................................21
تمرکز .......................................................................................................................21
خانواده سمبل آرامش و امنیت...................................................................................22
شیوه های تربیت صحیح کدامند ................................................................................23
احساس وابستگی ........................................................................................................24
کودکان واقعا چه چیزی را می طلبند ........................................................................25
برای کودکان حرمت قائل شویم ..............................................................................26
نقش خانواده در سلامت روانی کودکان ....................................................................26
بچه ها بهشتی هستند .................................................................................................27
11روش ساده و موثر برای تربیت و پرورش کودکی شاد ...........................................28
برسی تحلیلی تنبیه از منظر روایی روانشناسی ............................................................29
تعریف تنبیه ..............................................................................................................29
تنبیه با تشویق ..........................................................................................................30
آفرین کافی نیست روش جدید برای تمجید کردن ..................................................31
تشویق موثر ..............................................................................................................32
با عمل تربیت کنید نه با زبان .....................................................................................33
تقلید ........................................................................................................................34
آغاز برونگرایی .........................................................................................................35
خانواده و نقش آن در ابراز محبت و مهرورزی ..........................................................36
کلید تربیت صحیح یا .. ..............................................................................................37
پندهای کوچک موفقیت های بزرگ .........................................................................39
پنج پیام مثبت پدران و مادران .................................................................................41
چند نکته لازم در تربیت کودکان .............................................................................44
نتیجه گیری ............................................................................................................46
منابع..........................................................................................................................47
تعریف و اهمیت تربیت
به طور خلاصه تربیت عبارت است از ایجاد تغییرات مطلوب در انسان و به عبارت دیگر و بهتر: ایجاد تحولات ثمربخش در محیط زندگی انسان به منظور ساختن و شکوفایی استعدادهای آدمی و یا تربیت عبارت است از پروردن قوای جسمی و روحی انسان برای وصول به کمال مطلوب و انتقال طرز تفکر و احساس و عمل یک جامعه به آیندگان.
تربیت چیست؟
تربیت از سویی علم است چون دارای موضوع و هدف و روش است.
از سویی فن است زیرا جریان نشو و مای قوای انسانی با فنونی باید تحت مراقبت آید. ممکن است فردی باسواد و عالم باشد ولی معلم نباشد.
تربیت از سویی هنر است چون در آن توجه به لطافتها و ریزهکاریهایی است که برای دوباره ساختن و سازمان دادن ضروری است.
از سوی دیگر خدمت است به خود فرد و به جامعه انسانی است و به وسیله آن میتوان فرد را موجودی مفید ساخت و به حقیقت آدمیت واصل کرد.
وظیفة تربیت:
وظیفه تربیت در عبارتی کوتاه عبارت است از: سازندگی و آفرینندگی، ساختن و سازمان دادن. تلاش برای ایجاد تعادل بین نیازها و تعدیل تمایلات و غرایز.
با دیدی وسیعتر میتوان گفت: تربیت وظیفه دارد سه جنبه آدمی را بسازد: تن، سر، روان و در جمع، فرد را به ایجاد رابطهای صحیح بین خود و خدا و جهان قادر سازد. او را فردی مفید و موثر برای جامعه بسازد. انسانی بیافریند که دارای میل وصول به ارزشهای عالی باشد. قدرت ابتکار و تصمیمگیری داشته باشد. آداب زندگی را بداند. در مسیر جریانات اجتماعی و برکنار از هر گونه پیش داوری باشد.
تربیت وظیفه دارد انسانی بسازد که زندگیاش بر اساس معیارها و ضوابط اندیشیده، مبتنی بر استقلال شخصیت عدالت اجتماعی . شناخت زیبا و انتخاب احسن، مبانی اخلاقی و انسانی باشد.
(اینترنت، دبستان بزرگمهر، فولاد شهر)
هدف از تربیت
هدف از تربیت سازندگی و آفرینندگی مداوم و تلاش برای تعدیل و تعادل بین نیازها و تمایلات است و در جمع غرض اینست که دست فرد را گرفته و زمینه رشد او را از هر سو بدانگونه فراهم کنند که به نقطه مورد نظر برسد (قائمی امیری، 1355).
روشهای اصلی تربیت
تربیت در نظر بیشتر والدین چیزی جز تنبیه نیست؛ ولی واژه تربیت، در واقع بمعنای تعلیم دادن یا پرورش.
شامل مجموعهای از روشهای مثبت و منفی است. وقتی کودکان خود را تربیت میکنید به آنها میآموزید که چطور رفتار کنند. پیش از آنکه انجام کاری را از آنها بخواهید به آنها آموزش میدهد. تربیت موثر آن است که وقتی فرزند شما نیم نگاهی به شما میاندازد تا مطمئن شود عملی که انجام میدهد درست است یا نه، بگوییم: «درسته، خوبه». مثلاً؛ واکنش تربیتی در قبال کودکی که تازه راه افتاده و دارد به طرف پریز برق میرود .
یک «نه» قاطع و محکم است. تربیت کودک وظیفهای یک روزه نیست پدر و مادر باید پایدار و جدی باشند تا روشهای تربیتی شان موثر واقع شود. چیزهای زیادی برای یاد دادن به فرزندتان وجود دارد که مستلزم وقت و حوصله است (مانند ارزشها، اعتقادات و مهارتها). به علاوه کودک شما همیشه برای آموختن درس آماده نیست. باید عزمتان را جزم کنید و ثابت قدم باشید. با هدف سخن بگویید گفتههای خود را جدی بگیرید و آنها را رها نکنید. در نهایت باید با دیدی مثبت به تربیت فرزندانتان اقدام کنید. چنانچه کاری را درست انجام داد، به او بگویید که از کارش راضی هستید. وقتی کودک با انجام کارهایی که موافق میل شماست رضایت شما را به دست آورد به آن عادت میکند. (گاربر، 1946).
عاملان تربیت
منظور از عاملان تربیت کسانی هستند که نقش اجرائی را در تربیت کودک بر عهده دارند. و بگونهای در او سازندگی ایجاد میکنند. این عاملان به ترتیب اهمیت به سه دسته تقسیم میشوند:
1ـ والدین 2ـ اجتماع 3ـ عوامل خارجی و محیط
1ـ والدین
والدین نخستین کسانی هستند که کودک از آنها منشاء میگیرد و با آنها در تماس است. اینان عاملان تربیتند و عالیترین نقش را در زمینه پرورش و رشد شخصیت او ایفا میکنند و بسیاری از خصایص خود را به کودکان منتقل میکنند. بسیاری از خصایص جسمی و روانی کودک مربوط به عامل وراثت است. و دیگر محیط خارجی که شامل دامان والدین است. بسیاری از همتهای بلند. ارزشهای عالی خلق و خوی نیکو. تو سریخوریها کجخلقیها، و انزواطلبیها از دامان والدین منشاء میگیرند. تأثیر و نفوذ عمیق والدین در کودک و در رنگ دادن شخصیت او بدان علت است که خانواده کانون محبت و احترام و در عین حال مرکز اعمال نظم و انضباط است.
2ـ اجتماع
منظور از اجتماع کلیه افراد، غیر از پدر و مادر است که کودک بنحوی با آنها در تماس است و هر کدام بگونهای در کودک تاثیر و نفوذ میگذارند.
اجتماع به ترتیب اهمیت به دستههای زیر قابل تقسیم است:
ـ برادران و خواهران، پدربزرگ و مادربزرگ که مستقیماً با کودک در تماسند.
ـ عمه، عمو، دایی، خاله و فرزندان آنها و همبازیهای کوچه.
ـ معلم، مدیر، مستخدم مدرسه همکلاسها.
ـ پلیس، پاسبان، روحانی، مسجدی و هیئتی
3ـ عاملان دیگر
منظور کلیه موجودات غیرانسانی که بگونهای مستقیم یا غیر مستقیم در امر تربیت مؤثرند. و گاهی نقش سازندگی آنها به مراتب قویتر و مهمتر از نقش والدین و اجتماع است که شامل: وسایل ارتباط جمعی. عوامل طبیعی، قوانین و مقررات ایدئولوژی و فرهنگ (قائمی، امیری، 1355).
حساسترین دوران زندگی
حساسترین و مهمترین دوران زندگی، کودکی انسان است. شخصیت آینده هر فردی در همین دوران پایهگذاری میشود و شکل میگیرد. در اثر کوچکترین انحراف یا سهلانگاری ممکن است به شخصیت آینده کودک لطمههای غیر قابل جبرانی وارد گردد. مخصوصاً دوران سه ساله آغاز زندگی، بسیار حساس و باارزش میباشد. در همین دوران ساده است که کودک شکل میگیرد و شخصیت اخلاقی و اجتماعی و دینی او پایهگذاری میشود.
یکی از روانشناسان میگوید: هرگاه شخصیت کودک طی این نخستین سالهای زندگی چنانچه باید قوام نیابد. کودک قادر به مواجه شدن با مسئولیتهای خویش نخواهد گردید و در معرض حملة اختلالات روانی گوناگونی قرار خواهد گرفت و به همین جهت است که غالباً مشاهده میشود علل اساسی ناراحتیهای روانی از حوادث سه یا چهار سال اول زندگی سرچشمه گرفته است. بنابراین پدران و مادران مسئول و آگاه نمیتوانند دوران حساس و گرانمایه آغاز ولادت را نادیده بگیرند و تعلیم و تربیت کودک را تأخیر بیندازند. بلکه تعلیم و تربیت از آغاز ولادت شروع میشود.
راسل مینویسد: «موقع صحیح و مناسب که لازم میآید. تربیت اخلاقی شروع شود. همان لحظه تولد است زیرا در این وقت است که میتوان بدون انتظار یأس به کار شروع کرد. اما اگر تربیت پس از این زمان شروع گردد آن وقت مجبور میشویم که با عادات مخالف مبارزه کنیم.»
حضرت علی(ع) به فرزندش امام حسن(ع) فرمود: «قلب کودک مانند زمین بیگیاه است، هر چه بر او عرضه میشود میپذیرد. به همین جهت من پیش از اینکه قلب تو سخت شود و دلت مشغول گردد به تأدیب تو اقدام نمودم.» (امینی، 1359)