وزارت آموزش وپرورش
آموزش وپرورش ...
مدیریت آموزش وپرورش ...
عنوان مقاله:
مشکلات و راهکارهای روشهای نوین یادگیری در دانش آموزان
تهیه وتنظیم:
شماره پرسنلی:
تعداد صفحه:100
با فرمت ورد قابل ویرایش
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: تجربیات شخصی 5
چکیده 6
مقدمه 8
تجربیات 10
استفاده از روشهای نوین تدریس
10
نگاه اجمالی 11
تاریخچه روشهای تدریس در آموزش جهان : 11
روش های نوین تدریس 15
مفهوم تدریس : 19
رویکرد جدید در تدریس : 20
راهبردهایی برای ارضای نیازهای یادگیری فراگیران : 20
پرورش یادگیری در دانش آموزان : 21
* ارزیابی فضای کلاس : 22
تاکید بر استفاده از روشهای فعال ونوین آموزشی : 25
مراحل تدریس روش بحث گروهی : 27
مراحل تدریس در روش طرح کارای تیم : 29
فصل دوم: مشکلات و محدودیت ها و راهکارها 31
یادگیری همکارانه(گروه بندی دانش آموزان) 32
تکنولوژی آموزشی و روشهای جدید تدریس 55
تکنولوژی آموزشی در منظر بزرگان علم 58
استفاده از ابزار و تکنولوژی جدید در امر آموزش و پرورش 59
شیوه های نوین تدریس (شیــــوه گـــــردش علمـــــی(
64
وظایف معلم 65
محدودیت ها و مشکلات گردش علمی 67
بررسی نحوه تدریس: 72
روش موفق تدریس از دیدگاه دانشآموزان 74
بررسی موارد تربیتی در امر تدریس 76
نحوه انتقال مطالب از دیدگاه قرآن 77
نحوه برخورد معلم با دانشآموز (بعد عاطفی) 78
بررسی بهترین روشهای تشویق و تنبیه 78
نحوه برخورد با شاگردان ناسازگار: 81
«روشهای جلب توجه دانشآموزان» 82
بررسی نحوه ارتباط صحیح با دانشآموزان 89
پیشنهادات
97
نتیجه گیری : 98
منابع وماخذ 100
فصل اول
تجربیات شخصی
چکیده
یکی از مشکلات مهم و اساسی در نظام آموزش و پرورش خصوصاٌ در کشور ما، به کار نگرفتن روش های تدریس نوین در آموزش است. به همین سبب کیفیت آموزشی از سطح مطلوب برخوردار نیست و دانش آموزان علاقه زیادی به تحصیل نشان نمی دهند. یکی از دلائل آن عدم آشنایی معلمان با روش های نوین تدریس است.
پیشرفت روز افزون علوم و تحقیقات گوناگون در حیطه های مختلف حاکی از آن است که اطلاعات بشر روز به روز افزایش می یابد و مطالب جدیدی به دست می آید.امروزه هر فرد بشر ناچار از استفاده یافته های جدید است .
روش تدریس فعال ونوین که در آن مشارکت دانش آموز و معلم را می طلبد و به جای انتقال مطالب به دانش آموز ، به افزایش توانایی یادگیرنده دز قزآیند یادگیری عنایت دارد.
به دلایل متعدد از جمله تاکید براصولی از کلیات نظام آموزش و پرورش کشور و اهداف دوره های تحصیلی ، نگرش های جهانی ، رشد روز افزون تحقیقات ، سرعت فن آوری و تکنولوژی ، ضرورت کار بست تدریس فعال را می طلبد .
ادیان و رهبران مصلح اجتماعیی نیز تاکید بر نوعی فعال سازی ذهن و جلوگیری از تقلید کورکورانه در اصول و روشهای زندگی دارند، لذا آموزش و تدریس های متکی بر روشهای فعال خود گامی است در اشاعه و ترویج علم و پرورش انسانهای آزاد و آگاه که می تواند در توسعه و فناوری مثمر ثمر باشد .
در روش تدریس فعال سعی بر این است که فراگیر خود در کسب مفهوم سهیم باشد و از طرق مختلف به فعالیتهای ذهی ، علمی، فردی و گروهی دادار گردد ، به عبارت دیگر ، محتوا روی درگیر شدن دانش آموزان در کسب تجارب یادیری تاکید داشته و آنان را فعال می سازد .
از مهمترین روشهای فعال ونوین تدریس می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1- روش حل مساله 2- روش بحث گروهی 3- روش پرسش و پاسخ 4 - روش بارش مغزی
5- روش هم یاری از طریق تدریس اعضای تیم 6- روش هم یاری از طریق طرح کارایی تیم
لذا در این مقاله ضمن بیان مفهوم تریس که از جنبه های مختلف به آن پرداخته شده است و هر یک مبتنی بر نظریات صاحب نطران حوزه یادگیری و آموزش می باشد ، تلاش بر این است که دیدگاههای مختلف به صورت مختصر بیان و عرضه شوند و خواندگان خود به انتخاب و بهره از بهترین روشها همت گمارند.
واژگان کلیدی : الگو- روش تدریس - نوین(فعال) –– تدریس -یادگیری