بحث بدن در سالهای اخیر در رابطه فرد مصرفی و فرهنگ مصرفی مورد بررسی و توجه است، درحالی که در گذشته چنین بحثی مطرح نبوده است. هدف ما نخست این است که به علل فقدان تحلیلهای جامعه شناختی کلاسیک از بدن بپردازیم. همچنین، خواهیم گفت که چرا بدن در دوره جدید مهم شده است و نقش جهانی شدن در این مسئله چیست؟ هدف دیگر ما این است که نشان دهیم، چگونه درعین حال که بدن در زمینه جامعه مصرفی عمل می کند، در فرهنگ مصرفی مانند یک ماشین دیده می شود و در نهایت نشان خواهیم داد که چگونه بدن به یک ابژه یا شیء تبدیل شده است.
ویژگیهای فرهنگ مصرفی
قبل از اینکه به بحث اصلی بپردازیم به برخی از ویژگیهای فرهنگ مصرفی که بدن در سالهای اخیر در چهارچوب آن مورد توجه قرار گرفته است، اشاره می کنیم:
اسلیتر در کتاب " فرهنگ مصرفی و مدرنیته" این بحث را مطرح می کند که اگر "فرهنگ مصرفی" را با دنیای مدرن برابر بدانیم، دادن تعریفی ساده از آن ممکن نخواهد بود. بر این اساس برخی از مهمترین ویژگیهای آن را عبارتند از: 1) فرهنگ مصرفی، فرهنگ مصرف است. معنای این عبارت آن است که در دنیای جدید هسته اعمال اجتماعی و ارزش های فرهنگی، ایده ها، آرزوها، و هویت ها، بیشتر در رابطه با مصرف تعریف می شوند و جهت می یابند تا توسط دیگر ابعاد اجتماعی مانند کار، شهروندی، و جهان بینی مذهبی. بنابراین دیگر از فرهنگ زمینداری، فرهنگ نظامی، و غیره سخن نمی گوییم. از این رو مردم را بسادگی نمی توان به یک الگوی خاص نیازها و اشیاء ارجاع داد. 2) فرهنگ مصرفی، فرهنگ جامعه مبتنی بر روابط بازار[i]است. این ویژگی به این معنی است که تعاملات انسانی از طریق بازارها جهت می گیرد که روز به روز در حال گسترش هستند. مصرف مدرن بوسیله روابط بازار حل و فصل می شود و به شکل مصرف کالاهاست. در جهان کنونی، بینش «بازار باز» بهعنوان یک جامعة خوب مطرح شده است که ادعا میشود ثروت، کالاها و خدمات و آزادی انتخاب را به مصرفکنندگان عقلانی عرضه میکند. در مقابل برخی بخش منفی و تاریک مصرف را با بهرهگیری از واژههای تحقیرآمیزی مانند مصرفگرایی،[ii] مادیگرایی، فرصتطلبی، خودپرستی و لذتگرایی مورد توجه قرار میدهند. 3) فرهنگ مصرفی در اصل غیر شخصی و عام است.
مقدمه
ویژگیهای فرهنگ مصرفی
بدن در نظریه جامعه شناسی
رشد علاقه به بحث های بدن
رژیم های غذایی یا متافور ماشین
تکنیک های بدن
بدن ولباس
شامل 29 صفحه فایل word