راهکارهای بهینه کردن تدریس درس حرفه و فن
با فرمت ورد قابل ویرایش
تهیه شده در 54 صفحه
مقدمه:
کتاب حرفه وفن در کنار سایر کتب بدون شک سعی در پرورش و شکوفایی استعدادهای علمی و افزایش خلاقیت دانش آموزان دارد. هدف مؤلفان این کتاب ایجاد هماهنگی میان مغز با دست، چشم و سایر اعضای بدن از طریق انجام فعالیت های عملی می باشد. دانش آموزان با انجام فعالیت های عملی و کارهای گروهی با حضوردرجمع دوستان و همکلاسی ها با نظرهای مختلفی آشنا می شوند .این عمل باعث تقویت روحیه ی اجتماعی وافزایش اعتماد به نفس آنان می گردد.
این کتاب به شناخت دانش آموزان با حرف و مشاغل مختلف کمک می کند. مطمئنا ً اگر آموزش این درس به درستی و با فراهم شدن امکانات همراه باشد،مهارت های زندگی دانش آموزان افزایش چشم گیری خواهد داشت. در حال حاضر متآسفانه بدلیل عدم توجه به امکانات کارگاهی و فقدان کارگاه در اکثر مدارس کشور، راه های حصول به نتیجه مطلوب تا حدود زیادی کاهش یافته است. لذا از تمام مسئولین و دست اندرکاران نظام آموزشی استدعا داریم به این مشکل توجه بیشتری داشته باشند تا راه رسیدن به اهداف مولفان کتاب با تلاش و همکاری دبیران محترم حرفه وفن سهل و آسان گردد.
در حال حاضر اکثر همکاران حرفه و فن بدلیل عدم وجود کارگاه و وسایل و تجهیزات کارگاهی ، دانش آموزان را مجبور میکنند تا نسبت به تهیه وسایل از خارج مدرسه اقدام کنند. این روند نه تنها کمکی به فرایند آموزش نمیکند، بلکه منجر به عدم رضایت والدین وعدم یادگیری فرا گیران خواهد شد.لذا ما دبیران حرفه و فن معتقد هستیم تا شرایط فوق فراهم نشود، اهمیت و ضرورت این درس در هاله ی از ابهام باقی خواهد ماند و پیشرفتی موثرو مناسب حاصل نخواهد شد. .به امید رشد و توسعه و بالندگی ایرانی آبادتر...
درس حرفه و فن گذشته، حال وآینده
در س حرفه وفن یکی از دروسی است که چون جنبه ی عملی دارد، نیازمند فضا وتجهیزات کارگاهی است وبرای ایجاد لوازم اجرای آن، باید سرمایه گذاری وهزینه کرد.در سالهای گذشته به منظور حمایت از اجرای این درس،تجهیزاتی به مدارس ارسال شد؛ اما به دلیل رشد کمی جمعیت دانش آموزی در دوره راهنمایی وآگاه نبودن مسئولان اجرایی از اهمیت این درس ،بیشتر کارگاهها در مدارس پس از گذشت اندک زمانی به انباری ویا به دلیل نیاز ،به کلاس درس و ... تبدیل شدند. ابزار کارگاه نیز به کمدها انتقال یافتند وبدون استفاده ماندند. تنها در تعداد کمی از مدارس کارگاه ها به همت معلمان دلسوز همچنان پر رونق وفعال نگه داشته شدند. هم اکنون در بیشتر مدارس دخترانه کارگاه وجود ندارد واگر وجود دارد، انباری بیش نیست که ابزار موجود در ژآن خاک می خورند.در برخی مدارس دخترانه وپسرانه ،کارگاه فقط جنبه تشریفاتی ونمایشی دارد.
از طرف دیگر، به دلیل روشن نبودن اهداف درس واهمیت آن برای عوامل اجرایی، هر گونه طرح وبرنامه ای که برای تقویت آن ارائه شده است (مانندطرح هفته آشنایی با مشاغل، طرح آشنایی با جامعه و...) همگی تقریبا با شکست مواجه شده اند
درس حرفه و فن از آن جهت درسی مهم وقابل توجه است که به جنبه کاربردی علوم مختلف می پردازد.
علاوه بر آن، از جهت ایجاد اعتماد بنفس، شناسایی محیط وامکانات موجود در آن ،دست ورزی، پرورش روحیه کار گروهی و خلاقیت نقش بسزایی دارد. تحقیقات نشان داده اند که درس حرفه وفن از جمله دروسی است که محور توسعه محسوب می شوند.این درس بدون حمایت عوامل اجرایی بخصوص مدیران مدارس به اهداف عالی خود نخواهد رسید. آیا تا کنون کارهای عملی(دست ساخته) دانش آموزان را به مانند کتابهای درسی، ورقه های امتحانی و دفتر چه های تمرین در گوشه وکنار مدرسه یا سطل زباله مشاهده کرده اید؟