در روند پرشتاب توسعة اقتصادی، توجه به بهبود در مؤسسات تولیدی و اقتصادی رو به فزونی است و هر تشکلی که خواهان ادامة حیات و حضور در عرصههای رقابتی باشد ناگزیر از برنامهریزی برای بهبود مستمر بهرهوری است. به تبع این امر، درک صحیح نیازها، استقرار و ایجاد سیستمها و استفاده بهینه مداوم از آنها، سه گام اصلی در تحقق اولیه بهبود بهرهبرداری بهینه و استفاده صحیح از امکانات و تواناییهای موجود است.
رسالت خطیر مدیریت به عنوان در اختیار دارندة اصلی منابع، به اجرا درآوردن مراحل علمی بهبود است. در قدم اولیه آموزش مفاهیم علمی و کارشناسی متناسب با نیازها به طور یکپارچه به عنوان اصل اول و مهم این برنامهریزی تلقی میشود و در حقیقت میتوان آن را به عنوان حلقة مفقودهای در نظر گرفت که نقشی کلیدی ایفا میکند و از عمدهترین ابزارهای مورد نیاز برای هدایت امر بهبود بهرهوری در مجاری صحیح است.
علی الاصول وظیفه سخت سازگار کردن شرایط مجموعه کاری با امکانات و محدودیتهای درونی و بیرونی به عهده مدیریت است و او باید خواهان دستیابی به بهترین شکل بهرهبرداری از منابع و کنترل مصرف باشد. بنابراین فراگیری صحیح مفاهیم بهرهوری و تکمیل سطح آن میتواند به توسعة بینش و دانش مدیران حال و آینده یاری رساند و با تجدید قوای ذهنی، خونی تازه در رگهای مجموعه جاری سازد. طبق بررسیهای به عمل آمده 75 درصد راهحلها در به کارگیری هر یک از عوامل: سرمایه، کار، مواد اولیه و فنآوری به مدیریت برمیگردد؛ چرا که اگر به طور مدیریت برای استقرار استاندارد توجیه شده و بینش داشته باشد. 85 درصد کار انجام گرفته است.
آگاهی و بینش مدیراین در سطوح مختلف به کمک آموزش فراگیر و منسجم مفاهیم بهرهوری بطور جامع ارتقاء مییابد و به تبع آن، شفافیت ذهنیت ها حاصل می شود. فنون جدید و طرحهای نو، بهبود بهرهوری، کیفیت و … نمیتوانند بدون اطلاعات نوین تداومی مستمر داشته باشند.
2-1 بیان ضرورت تحقیق:
هر شرکت برای حرکت در جهت بهبود بهرهوری و کیفیت، ناگزیر باید به اقداماتی اساسی دست زند. یکی از این اقدامام پنج اس میباشد، یعنی فعالتیهایی که هدف از آنها مرتب کردن، پاکیزه ساختن و سامان دادن محل کار و ایجاد و حفظ شرایط استاندارد و انضباط لازم برای انجام بهینة کارهاست.
نام پنجاس از اولین حروف واژههای ژاپنی سازمانهای (سئی ری Sein) نظم و ترتیب (سئی تون Seiton)، پاکیزه سازی (سئی سو Seiso)، استاندارد سازی (سئی کتسو Seiketsu) و انضباط (شیتسوکه Shitsuke) گرفته شده است. به کارگیری این پنجاس در تمامی سطوح شرکت میتواند نتایجی بسیار چشمگیر به همراه داشته باشد که از آن جمله میتوان به پیشگیری از حوادث، کاهش میزان وقفة کاری، تقویت کنترل عملی فرآیندها و ایجاد جوی سالمتر در محیط کار اشاره نمود.
نکته قابل ذکر این است که می توان روشهایی چون سیستم پیشنهادات (SS) ، داویر کنترل کیفیت (QCC ، مدیریت کیفیت جامع (TQM) را از جمله روشهای ارتقا دهنده بهرهوری به شمار آورد. تجربه نشان داده است که به منظور اجرای موفق روشهای مذکور بهتراست ابتدا روش پنجاس اجرا شود.
لازم به توضیح است که به منظور اجرای صحیح روش پنجاس مشارکت تمام کارکنان لازم است و میتوان گفت فعالیت پنجاس بین مدیران و کارکنان مشترک است.
فصل اول1
1-1- مقدمه2
2-1- بیان ضرورت تحقیق3
3-1- موضوع تحقیق5
4-1- بهرهوری در ایران6
5-1- لزوم توجه به بهرهوری در ایران7
6-1- سازمان بهرهوری ملی ایران8
7-1- بهرهوری در صنایع کشور و صنعت خودرو9
8-1- شواهد پایین بودن بهرهوری در ایران و نازل بودن اکثر عوامل مرتبط با پنجاس10
9-1- تاریخچه پنجاس11
10-1- اهمیت موضوع تحقیق12
11-1- نوع تحقیق13
12-1- قلمرو تحقیق14
13-1- فرضیات تحقیق15
14-1- تعریف متغیر مستقل و وابسته15
15-1- واژه های کلیدی مورد استفاده16
فصل دوم17
1-2- بهرهوری به عنوان یک نظریه جامع18
2-2- مفهوم عام بهرهوری18
3-2- مولفه های بهرهوری20
4-2- اهمیت موضوع24
5-2- تاریخچه بهرهوری26
6-2- روشهای ارتقاء بهرهوری33
1-6-2- الگوی ماهوارهای33
2-6-2- سیستم (PRICE)34
3-6-2- مدل وروم (Vroom)39
عنوان صفحه
7-2- شیوه های تحلیل بهرهوری40
8-2- فنون بهبود بهرهوری40
1-8-2- بهبود بهرهوری ارزش افزوده از طریق مدیریت مالی43
2-8-2- رویکرد سینک کیفیت در بهرهوری Sink44
3-8-2- چرخه بهرهوری46
4-8-2- روش نظام مند در بهبود بهرهوری (Systematic)47
5-8-2- دوایر بهبود بهرهوری (PIC)52
9-2- راهبردهای بهرهوری58
1-9-2- راهبرد تحول و نوآوری58
2-9-2- راهبرد بهبود59
10-2- عوامل موثر بر بهرهوری61
1-10-2- عوامل مطرح شده توسط سومانس (Sumanth-1989)61
2-10-2- عوامل مطرح شده توسط پروکپنکو (Prokopenko-1987)62
11-2- عوامل موثر بر بهرهوری یک سازمان63
12-2- اندازه گیری بهرهوری67
1-12-2- اندازه گیری بهرهوری کل70
2-12-2- اندازه گیری بهرهوری عامل سرمایه72
3-12-2- اندازه گیری بهرهوری عامل کار74
13-2- اثر نوآوری بر بهرهوری75
14-2- فرهنگ بهرهوری ملی و سازمانی78
15-2- مشخصات حرکت بهرهوری80
16-2- مشکلات بهرهوری81
17-2- سیستم پنجاس82
1-17-2- تحول پنجاس84
2-17-2- مفهوم پنجاس86
3-17-2- پنجاس کاربردی96
4-17-2- درک درست برای درک درست پنجاس باید به موارد ذیل توجه شود96
عنوان صفحه
5-17-2- تکنیکهای کاربردی در پنجاس98
6-17-2- فعالیتهای جامع و بهم پیوسته100
7-17-2- فواید اجرای پنجاس100
8-17-2- روش عملی اجرای پنجاس101
9-17-2- نکات مهم و اساسی اجرای پنجاس103
18-2- هفت سین صنعتی104
19-2- پنجاس یا «پنج ت»؟111
20-2- تاریخچه بهرهوری در ایران خودرو112
1-20-2- نحوه اجرای سیستم پنجاس در ایران خودرو (دستورالعمل)115
2-20-2- سلسله مراتب118
3-20-2- ملاحظات در خط کشی محل ورود و خروج کالا و پرسنل119
4-20-2- استفاده از دستورالعمل برچسب قرمز (Red Tag)121
5-20-2- سیستم هدفگذاری هوشین128
6-20-2- سیستم پیشنهادات (SS)131
7-20-2- سیستم T.T.ROOM132
8-20-2- اهداف و رسالتها133
21-2- توسعه بهرهوری در ساپکو134
22-2- کمی راجع به شرکت ایساکو140
فصل سوم141
1-3- مقدمه142
2-3- روش تحقیق پژوهش حاضر142
3-3- تعریف جامعه143
4-3- آشنایی با جامعه آماری144
1-4-3- تاریخچه ایران خودرو144
2-4-3- نحوه نمونه گیری و انتخاب شرکتهای مورد نظر146
5-3- حجم نمونه و روش نمونه گیری149
6-3- ابزار جمع آوری دادهها150
عنوان صفحه
7-3- پرسشنامه150
8-3- روشهای آماری مورد استفاد جهت تجزیه و تحلیل دادهها152
9-3- مراحل آزمون تحلیل واریانس153
10-3- همبستگی154
11-3- بررسی اعتبار ابزار سنجش155
12-3- روایی ابزار سنجش155
فصل چهارم157
1-4- نتایج آزمون تحلیل رگرسیون158
1-1-4- آزمون فرضیه اصلی158
2-1-4- آزمون فرضیه های فرعی 1 تا 5160
3-4- نتایج ضمنی تحقیق161
4-4- آزمون تحلیل واریانس فریدمن163
5-4- بررسی همبستگی بین اجزاء سیستم 5S و بهرهوری164
فصل پنجم165
1-5- نتایج بدست آمده166
2-5- پیشنهادها168
شامل 180 صفحه فایل word