نام محصول : ترجمه ی مقاله ی افزایش مهارت های تفکر انتقادی دانش آموزان از طریق آموزش و یادگیری بواسطه ی فعالیت های آموزشی مبتنی بر تحقیق با استفاده نمودن از شبکه اجتماعی و محاسبات ابری
فرمت : Word
تعداد صفحات :15
زبان : فارسی
سال ارائه ی مقاله : 2014
چکیده
اهداف این مقاله به شرح زیر می باشند :
1-طراحی فعالیت های یادگیری مبتنی بر تحقیق برای افزایش مهارت های تفکر انتقادی دانش آموزان از طریق آموزش و یادگیری با استفاده نمودن شبکه های اجتماعی و محاسبات ابری 2- ارزیابی این فعالیت های یادگیری .
روش تحقیق به دو مرحله تقسیم می شود: مرحله اول شامل فعالیت های یادگیری می باشد و مرحله دوم شامل ارزیابی می باشد . نمونه پژوهش به طور هدفمند انتخاب شده و شامل ده کارشناس در آموزش عالی در طراحی آموزشی، طراحی فعالیت یادگیری مبتنی بر تحقیق، شبکه اجتماعی ، محاسبات ابری ، و افزایش مهارت های تفکر انتقادی می باشد . این نمونه یا درجه دکترا یا حداقل سه سال تجربه در زمینه مربوطه را نیاز دارد . این تحقیق فعالیت های یادگیری را توصیف می کند تناسب را با استفاده از یک فرم ارزیابی بررسی می کند . داده های با استفاده نمودن میانگین و انحراف معیار ارزیابی می شوند . یافته های تحقیق به شرح زیر می باشند : فعالیت های یادگیری شامل سه مرحله اصلی می باشد : 1) آماده سازی قبل از آموزش و یادگیری ، 2 ) افزایش مهارت های تفکر انتقادی دانش آموزان از طریق آموزش و یادگیری به وسیله ی فعالیت های یادگیری مبتنی بر تحقیق با استفاده نمودن شبکه اجتماعی و محاسبات ابری و 3) اندازه گیری و ارزیابی . نمونه فعالیت های یادگیری به صورتی بسیار مناسب بررسی می کند و برای عمل واقعی قابل کاربرد می باشد .
کلمات کلیدی : محاسبات ابری ، مهارت های تفکر انتقادی ، فعالیت های یادگیری براساس تحقیق ، شبکه اجتماعی
مقدمه
یک چهارچوب برای یادگیری توسعه یافته قرن 21 ام بواسطه ی مشارکت برای طرح کلی مهارت قرن 21 ام ، یک چشم انداز از فعالیت دانش آموز موفق در اقتصاد جهانی جدید می باشد . این چهارچوب یک نمای کلی از تکنیک های یادگیری و آموزش را ارائه می دهد و نتایج مربوطه در سراسر سه حوزه کلی شرح داده می شوند : 1)دانش ، 2) مهارت های خاص 3)تخصص و سواد . برای موفقیت در دنیای امروزه ، دانش آموزان نیاز به موضوع اصلی تحصیلی دانش و درک ، علاوه بر مهارت های دیگر مانند مهارت تفکر انتقادی و حل مسئله ، خلاقیت و نوآوری ، ارتباط و همکاری دارند .
تفکر انتقادی به صورت یک هدف مهم آموزشی تعریف می شود و به معنی تفکر معقول قابل درک می باشد که روی تصمیم گیری برای باور یا انجام کار تمرکز شود . در این تحقیق ، مهارت های تفکر انتقادی مطابق با تفکر نوریس و انیس (1998) مشخص شدند . این عناصر عبارتند از : تعیین اعتبار منابع و مشاهدات ، 2) نتیجه گیری و نظر دادن ، 2) نتایج قیاسی نتیجه گیری و تصمیمات ، 3) تعاریف شناسایی مفروضات ، 4)طرح ریزی آزمایشات و پیش بینی عواقب احتمالی ، 5)نتایج القایی استنباط و استدلال ، 6) معنا شناسی (واناپیرون ،2008) .
تحقیق قبلی نشان می دهد که توانایی های تفکر انتقادی دانش آموزان به طور قابل توجهی بالاتر می باشند وقتی این مهارت ها از طریق یادگیری مبتنی بر تحقیق نسبت به روش های تدریس سنتی تدریس داده شوند (وانگکم و همکاران ) . در مقاله کنونی ، مهارت های تفکر انتقادی با استفاده از مدل آموزشی 5E BSC تدریش داده می شوند . این مدل شامل 5 مرحله به صورت زیر می باشد : 1)تعامل : معلم دانش قبلی دانش آموزان را ارزیابی می کند و توجه دانش آموزان را به مفاهیم جدید از طریق فعالیت های کوتاه جلب می کند که کنجکاوی دانش آموزان ترفیع یابد ( ارتقاء یابد ) و دانش قبلی استخراج شود ، 2) اکتشاف : معلم تعدادی از فعالیت های اکتشافی همکاری طرح ریزی شده برای کمک به دانش آموزان ارائه می دهد تا دانش قبلی شان را برای تولید ایده های جدید مورد استفاده قرار دهد ، کشف سوالات و امکانات و ظراحی و هدایت یک تحقیق ، 3 ) توضیح : این مرحله روی کشف دانش آموز تمرکز می کند ، فرصت هایی برای نشان دادن فهم مفهومی و مهارت های پردازش یا رفتارها ارائه می دهد و معلم یک فرصت معین می کند که دانش آموزان را به سمت عمق فهم شان هدایت کند تا عمیقا به مسئله فکر کنند ، 4)شرح و توصیف : معلم می خواهد درک مفهومی دانش آموز را از طریق آزمایش های جدید به چالش بکشاند . و از این به بعد دانش آموز توانایی می یابد فهم خود را عمیق تر و گسترده تر توسعه دهد و برای کارهای دیگر آن را استفاده کند . سرانجام ، 5) ارزیابی : این مرحله دانش آموز را تشویق می کند درک و توانایی های خود را ارزیابی کند و فرصت هایی برای معلم ارائه دهد که پیشرفت را در جهت اهداف آموزشی ارزیابی کند بایبی و همکاران ).
تکنولوژی های فنآوری اطلاعات و شبکه اجتماعی می تواند به صورت ابزار موثر برای بهبود رویکرد های آموزشی مورد استفاده قرار بگیرد و مهارت های تفکر انتقادی را با استفاده از محیط آنلاین افزایش دهد(جق پرست و همکاران ، 2013 ) . شبکه اجتماعی به صورت هر سایت یا سرویسی تعریف می شود که به مردم اجازه می دهد تا به همدیگر متصل شوند ، و همدیگر را از رویدادها و فعالیت های جدید مطلع سازند ، و اخبار ، تصاویر و ویدئو ها و اجزاء جالب دیگر را به اشتراک بگذارند . شبکه اجتماعی یک راه نسبتا جدید برای ارتباط و اشتراک اطلاعات می باشد (پوره ، 2013 ) . در حال حاضر مقاله فیس بوک را به عنوان شبکه اجتماعی انتخاب معین مورد استفاده قرار می دهد که 85% از 21 میلیون کاربر شبکه اجتماعی در تایلند کاربران فیس بوک می باشند . محاسبات ابری می تواند به موسسات آموزشی کمک کند که تعدادی از چالش های رایج خود را ازجمله کاهش هزینه ، امکان ارتباط سریع و موثر ، امنیت و حریم خصوصی و تضمین انعطاف پذیری و دسترسی حل و فصل کنند (آلشو وایر و همکاران ، 2013 ) . محاسبات ابری به تعداد فزاینده ای از خدمات مفید استفاده می کند که اکنون روی اینترنت در دسترس می باشند و یک طیفی از سرویس های مفید را به دانش آموزان و معلمین ارائه می دهند ، مانند دسترسی مستقیم به منابع مختلف آموزشی ، پژوهش کاربردی و ابزار آموزشی عالی . محاسبات ابری کاربر را قادر می سازد که به شبکه همه جا ، راحت و قابل تنظیم به محض تقاضا منابع محاسباتی مانند شبکه ها ، سرویس دهنده ها ، برنامه های ذخیره سازی و سرویس ها دسترسی داشته باشد (مل و گرنس ) .