بشر از گذشته های دور برای گم نکردن مسیر خود در سفرها به دنبال علامت و نشانههایی از قبیل خورشید و ستاره ها و غیره بوده است.
که با رشد تکنولوژی، با اختراع هواپیماها و کشتی های اقیانوس پیما و موشکهای برد کوتاه و برد بلند و سایر ادوات دیگر وسایل قدیمی حتی قطب نما نیز دیگر برای این کار مناسب نبود. از این رو یکی از راههای تعیین مسیر و موقعیت مکانی استفاده از داده های ماهواره های GPS می باشد. این سیستم در تمام طول شبانه روز و تحت تمام شرایط آب وهوایی در خدمت کاربران واقع در تمام نقاط سطح کره زمین می باشد. از آنجا که گیرنده های GPS به صورت پسیو کار می کنند هیچ محدودیتی از نظر تعداد کاربران ندارند. GPS در هر نقطه جهان و در هر زمان به سه پرسش زمان- مکان و سرعت پاسخ دقیق و ارزان می دهد. برای انجام این عمل ماهواره ها همواره مشغول ارسال سیگنالهایی شامل کدهای فاصله سنجی و نیز پیام ناوبری برای کاربران هستند. کدهای فاصله سنجی گیرندههای GPS را قادر می سازد تا زمان انتشار سیگنال را اندازه بگیرد و بدین وسیله با توجه به معلوم بودن سرعت انتشار امواج الکترومغناطیسی فاصله بین کاربر تا ماهواره ها معلوم می شود. پیام داده های ناوبری گیرنده را قادر می سازد تا مکان هر کدام از ماهوارهها را در لحظه ارسال سیگنال محاسبه کند. سپس گیرنده با استفاده از این اطلاعات موقعیت خود را بدست می آید
2-1- تعریف ناوبری (Navigation)
به طور خلاصه می توان گفت هدف از ناوبری یک هواپیمای بدون سرنشین هدایت هواپیما از یک نقطه مبدا به یک نقطه مقصد است به منظور هدایت هواپیما، خلبان در ایستگاه زمینی نیاز به اطلاعات مختلفی دارد، از جمله جهت هواپیما نسبت به شمال جغرافیایی، فاصله تا مقصد، طول و عرض جغرافیایی و زمان رسیدن به مقصد.
به منظور دستیابی به این اطلاعات با کمترین خطا چاره ای جز طراحی یک Link رادیویی وجود ندارد. در قسمت بعد انواع سیستمهای رادیویی از حدوداً جنگ جهانی دوم تا این اواخر که بشر آنها را طراحی کرده آورده شده است.
2-2- انواع سیستم های ناوبری رادیویی 2-2-1- OMEGA این سیستم ناوبری با برد بلند می باشد که از تکنیکی موسوم به هیپربولیک (Hyperbolic) جهت تعیین مختصات هواپیما استفاده می شود. این سیستم براساس اندازه گیری تغییرات فاز روی فرکانس کار می کند فرکانس کار این سیستم
10-14KHZ می باشد و بعد از جنگ جهانی دوم هم پدید آمده است. به خاطر این که روی فرکانس پایین کار می کند تمام نقاط کور یا چاله های زمینی را پوشش می دهد.
2-2- انواع سیستم های ناوبری رادیویی
2-4- نگاهی به کاربردهای GPS :
3-5- سیستمهای الکترونیکی پهپاد:
2-2-1- OMEGA
2-2-2- DECGA
2-2-3- LORAN : ( Lony ranye Navigation )
2-2-4- ANF ( Automatic Diretion Finder )
2-2-5- VOR ( VHF Omni Ranye Beo Con )
2-2-6-GPS( Positioniog System Global )
2-4-1- کاربرد GPS/INS در هدایت هواپیماها:
2-4-2 ) کاربرد GPS در هدایت دریایی:
2-4- 3- کاربرد GPS در تعیین زوایای وضعیتی وسایل نقلیه:
2- 4- 4- تعیین موقعیت ماهواره های کوچک با ارتفاع پایین
2-4-5- کاربرد در نقشه برداری:
2- 4-6- کاربرد در مصارف نظامی:
2-4-7- کاربرد در مدیریت و کنترل ناوگانها :
2-4-8- کاربرد های زیست محیطی:
1- شناسایی :
2- هدف :
3- انتحاری:
4- رله اطلاعات:
5- رزمی:
6- جنگ الکترونیک:
1- لینک مخابراتی :
2- کنترل و ناوبری:
3- اپتیک :
4- وایرنیگ :
5- منابع تغذیه و سویچینگ:
1- بخش فضایی (Space Segment)
2- بخش کنترل (Operational Control Segment)
3- بخش زمینی
الف- خطاهای غیرعمدی
2- خطای ناشی از آتمسفر
3- خطای ساعت ماهواره
4- خطای ناشی از گیرنده GPS
5- خطای مسیرهای چندگانه
6- خطای مربوط به ترکیب هندسی ماهوارهها
ب- خطاهای عمدی
1- اختلال رادیویی (Jamming)
2- دسترسی گزینشی SA: (Selective Availibility)
3- فرآیند
4- ضد فریب A-S
2- بخش سیستم پهپاد
3- گیرنده Data
4- پردازشگر مرکزی
5- فرستنده Data
6- سنسورها
7- سرو موتورهای پهپاد
شامل 51 صفحه فایل word