هدف از انتخاب عنوان (رنگ در نشانه پیکتوگرام) شناختن مخاطب و ایجاد ارتباط و نفوذ در احساس و اندیشة او میباشد. بسیار اتفاق افتاده است که در برابر هشدارهای بصری چراغ و علائم راهنمایی و رانندگی احساس خطر و امنیت کردهایم و همانگونه که علائم ونشانههای راهنمایی و رانندگی بعنوان یکی از پایههای اصلی و فرهنگ زندگی در اندیشهها نفوذ کرده است، استفادة آگاهانه و منطقی از رنگ نیز در سایر موارد بیتأثیر نخواهد بود. چه بسا رنگ بیشتر از هر پدیدة دیگری اطراف انسان را احاطه کرده و در تمامی مایحتاج روزمـّره اعم از پوشاک، غذا و سایر مواد مصرفی، و غیره بکار گرفته شده است.
در انتخاب و تأثیر رنگها بر افراد با توجه به فرهنگ زندگی، تفاوتهای قابل ملاحظهای وجود دارد. یکی رنگ آبی را بر دیگری ترجیح میدهد و دیگری رنگ سبز را دوست داشتنی میداند. به درستی نمیتوان گفت چرا افراد رنگهای مطلوب و محبوب مخصوص به خویشتن را دارند، شاید زمینههای ذهنی، تجربهها، تداعیها و حوادث دیگری که در زندگی بزرگسالان بوجود آمده است افراد را به رنگ مشخصی علاقمند یا متنفر ساخته باشد.
هنوز هیچ مجموعهای دربارة رنگهای مورد پسند مردم در تمامی کشورها به دست نیامده است و از واکنش افراد جماعات گوناگون در برابر رنگ اطلاع کافی نداریم. بدون شک با شناخت عوامل مؤثر در انتخاب رنگ در بین جوامع مختلف با فرهنگ و نوع محل زندگی و سن اشخاص با توجه به سلامت بدن و روح آنها میتوان به تأثیر فیزیکی و روانی رنگها نیز پی برد.
سن اشخاص در انتخاب رنگ تأثیری قابل ملاحظه دارد، مثلا رنگهای انتخابی خردسالان با بزرگسالان تفاوت دارد. رنگهای زنده و خالص مورد توجه کودکان قرار میگیرد. در صورتی که بزرگسالان رنگهای پخته و ترکیب شده را ترجیح میدهند. محل زندگی نیز در انتخاب رنگ مؤثر است ودر مناطقی که هوا آفتابی است نوع انتخاب رنگ اشخاص با مناطق ابری تفاوت دارد و نیز فصول سالانه عاملی است که اشخاص را در برابر سؤال محقق وادار به جوابهایی متناسب با فصل میسازد. فرهنگ جامعه در عقیدة انتخاب رنگ بیاثر نیست. میتوان برای تشخیص سلیقة اشخاص به تحقیقات روانی و اجتماعی دست برد، در این تحقیقات مصاحبه و تکثیر پرسشنامه از وسایل تحقیقی به شمار میآید، بعد از هر تحقیق میتوان سلیقة جمعی یا گروهی را دریافت. سلامت بدن و سلامت روح نیز جزء خصایص است. به هر صورت انتخاب رنگی که به وسیلة فردی ابراز میشود نوعی انتخاب شخصی است ولی در تعیین رنگ الزاما باید به انتخاب گروه و یا جامعه واقف شد.
باید توجه داشت هر درجه از رنگها که ضعیف یا قوی باشند خصایص و تأثیر ویژهای دارند که خصایص یک رنگ ممکن است در کشورها و جماعت مختلف تأثیر متفاوت بگذارند.
انسان سیستم کدگذاری رنگ را ایجاد کرد، هر چه کد سادهتر باشد، آسانتر پیام فهمیده خواهد شد. ارتباط رنگ با مخاطبین خود، مستقیمتر از لغات و اعداد است. مثلا در چراغهای ترافیک، عملکرد رنگ به شکل کد خوب است. زیرا به سرعت منتقل شده، فهمیده و پذیرفته شده است.
دانستن معانی اجتماعی و سمبولیک رنگها در کشورهای مختلف بسیار جالب است. برای شناختن بعضی از این مفاهیم به مفهوم چند رنگ در کشورهای مختلف میپردازیم که میتوان به سهولت دریافت که حتی با وجود فاصلههای چند هزار کیلومتری، رنگها تقریبا در اذهان بیشتر تداعی سمبولهای مشترکی را میکنند. تنها تفاوت آنها بر سر فرهنگهای قومی که ریشههای چندهزارساله دارد وبر اثر شرایط جوی متفاوت و عقاید دینی متفاوت و غیره بوجود آمده است.
رنگ سیاه در اکثر کشورها معنی عزا و افسردگی را دارد و رنگ سفید در اکثر کشورها معنی صلح و بیگناهی را دارد و رنگ قرمز معنی خشم و گرما و در پیکتوگرامهای راهنمائی و رانندگی علامت خطر را میرساند و سبز در اکثر کشورها معنای جوانی و سبزی و شادی را میرساند و رنگ آبی معنی آسایش و ترس و زرد معنای نور و خورشید و بیماری را در اکثر کشورها میرساند.
مقدمه
رنگ
رنگ در روانشناسی
منشاء اهمیت رنگ
فیزیولوژی رنگ
معنای هشت رنگ
نقش رنگ در فرهنگ و ملل
رنگ در تبلیغات
رنگ در هنر
رنگ در ادبیات
رنگ در سینما
رنگ در هنرهای تجسمی
فصل دوّم
رنگ در نقاشی
رنگ در گرافیک
رنگ در کامپیوتر
رنگ در معماری
نقش رنگ در فضای شهر
رنگ در طراحی پوستر
رنگ در طراحی جلد
رنگ در تصویرسازی
رنگ در بستهبندی
رنگ در صفحه آرائی
ایجاد حرکت
رنگ تیترها
رنگ گذاری متن
رنگگذاری متن
رنگ در تصاویر
رنگ در روزنامه
رنگ در نشانه
پیکتوگرام چیست؟
انوع پیکتوگرام
رنگ در پیکتوگرام
ضرورت رنگ در پیکتوگرام
ارتباط رنگ با محیط
نوع رنگ گذاری
بحث تأثیرگذاری هر رنگ
نتیجهگیری:
فهرست منابع
فهرست منابع تصویری
شامل 128 صفحه فایل word