فرمت فایل : word(قابل ویرایش)تعداد صفحات38
فهرست مطالب
فصل اول : معرفی کارخانة برش و پرس ایران خودرو.............. 6
فصل دوم : طراحی قالبهای پرس ...............
مقدمه ........................................
برشکاری .......................................
1-2-برشکاری .......................................
2-2-2- مناطق برش ...................................
3-2-2-نحوة دادن کلیرانس به سنبه وماتریس ...................................................
4-2-2-کلیرانس زاویه ای ................................
5-2-2- اضافه دور ریز ................................
6-2-2-نیروی لازم برش ................................
7-2-2- انرژی لازم برش ..........................
8-2-2- روشهای کم کردن نیروی لازم برش ...........
9-2-2- نیروی لازم بیرون انداز .........................
2-2- اجزای قالب .............................
3-2- طراحی قالب ................................
1-3-2- بدست آمدن قطعه میل راهنما..........................
2-3-2-طراحی سنبه و پیچها...............................
4-2- روشهای ساخت قالب .....................................
5-2- انواع قالبهای برش ...................................
6-2- پارامترهای مؤثر در انتخاب قالب ..........................
7-2-خمکاری ...................................................
1-7-2- انواع عملیات و قالبهای خمکاری ........................................................
2-7-2-نیروی لازم خمکاری ...........................
3-7-2-نیروی بالشتک فشاری ................................
8-2- کشش عمیق .............................
1-8-2- عیوب عملیات کشش عمیق ...............
2-8-2-عیوب ورق بعد از عملیات کشش عمیق .......
9-2- متغیرهای کشش عمیق .....................
فصل سوم پرسها:..................................
1-3- پرسهای سنگی ................................
4-2-3- محاسبة مشخصه های پرسهای سنگی .................................................
2-2-3- نیروی مجاز پرس سنگی .....................................................................
3-2-3-تناژ مجاز نامی حاصل از گشتی در موتور .............................................
4-2-3- تناژ مجاز نامی حاصل از قدرت کاری (توصین )...................
3-3- پرسهای زانویی ...................................................
4-3-3- نیروی رام و ظرفیت کاری .......................
2-3-3- سرعت رام ..................................
4-3- پرسهای پیچی ......................................
6-3- پرسهای هیدرولیک .............................................
فصل چهارم طرز کار ، انتخاب و تجهیزات کمکی پرسها ...............
1-4 طرز کار پرسها...............................
2-4 انتخاب پرسها ........................................
3-4 نصب و نظارت قالب .............................
4-4-تجهیزات ایمنی روی پرسها ....................................................
5-4-سرویس و نگهداری پرسها وقالبها..............................................................
6-4-تنظیم و نگهداری قالبها........................................
فصل پنجم دقت پرسهای مکانیکی ................................
1-5-دقت در حالت بی باری ..............................
2-5-دقت در حالت تحت بار ....................................
فصل ششم : سیستمهای ایمنی در برابر اضافه بارپرسهای مکانیکی .......................
1-6 وسایل ایمنی برای پرسهای مکانیکی در محدودةکورس مورد استفاده ..........
2-6-وسایل ایمنی پرسهای مکانیکی درکل کورس ....................
مراجع .....
فصل اول :
معرفی مدیریت برش و پرس :
مدیریت برش و پرس یکی از مدیریتهایی است که زیر نظر معاونت سواری سازی ایران خودرو فعالیت می کند . برش و پرس در حال حاضر ازنظر تناژ، ابعاد تعداد پرس بزرگترین مجتمع پرسکاری در ایران می باشد. این مجموعه توانایی آنرا داده که برای 150/000 دستگاه سواری ، 5000 دستگاه مینی بوس و 3000 دستگاه اتوبوس قطعه تولید کند. قطعات این مجموعه توسط قالب ، پرس و ماشین آلات مخصوص تولید می شوند. تولید قطعات براساس مدارک فنی «استانداردهای تعریف شده انجام می شود و بدون مدارک فنی و اطلاعات کافی قطعه ای تولید نمی شود. دراین مدیریت جمعا 4027 نغه پرسنل رسمی ، قراردادی و پیمانکاری فعالیت دارند.
واحدهای تولیدی این مدیریت عبارتند از :
1-سالن پرس غربی (سالن جدید):
این سالن در سال 1355 راه اندازی و مورد بهره برداری قرار گرفت . تعداد 25 دستگاه پرس موجود در این سالن مکانیکی میان سه دستگاه وبل اکشن و بقیه سینگل می باشند . که قطعات روکار (gaco ) ،خودروسواری را تولید می کنند. کلیة قطعات روکار پیکان ، Face در این زمان تولید می شود و در حال حاضر قطعات روکار پژوپرشیی نیز به این مجموعه اضافه شده است . این سالن دارای سه خط تولید همزمان می باشد . باضافه خطوط کوچکی که قطعات تقویتی و تزئینی را تولید می کنند. دراین سالن جهت حمل ضایعات از سیستم کانوا برحمل ضایعات و شوت اتوماتیک استفاده می شود.
2- سالن پرس شرقی (پرس قدیم و ضربه ای ):
این سالن از دو قسمت پرسهای هیدرولیک سنگین و پرسهای یک به ضربه ای تشکیل شده . کلیة قطعات داخلی و تقویتی خودرو دراین سالن تولید می شوند پرسهای این سالن از 1600 تن دبل اکشن تا 60 تن یکی یه می باشد .
3- سالن برش و خم و فرم بری :
در این سالنها انواع قیچی ،خم کن و نورد، قیچی ناغنی ، چکشهای برقی ماشینهای فرم بر و ماشین چند کاره نصب شده است . این ماشین آلات ضمن تولید قطعه ، و ورقهای مورد نیاز پرسکاری را نیز تامین می کنند. قطعاتی که فاقد قالب می باشد و از نظر اقتصادی ساخت قالب جهت این قطعات به صرفه نیست . با این ماشین آلات تولید می شوند. قطعات آزمایشی و نمونة قطعات کلیة خودروهای جدید نیز توسط این دستگاه ها تولید می شود .