ارزشگذاری شرکت هدف یکی از بخش های اساسی فرایند ادغام به شمار می رود . یک قرارداد که از دیدگاه تجاری خوشایند است ممکن است که از نقطه نظر مالی اگر خریدار قیمت زیادی برای خرید بپردازد ناخوشایند به نظر آید . ارزیابی دقیق ملاحظات غیر مالی یک ادغام بالقوه و تجزیه و تحلیل صورت هی مالی شرکت هدف به همراه تعدیلات مورد نیاز ، پایه ای برای مذاکره به منظور قیمت کذاری دارائی یا سهام شرکت هدف به دست می دهد . زمانی که سهام شرکت هدف فهرست می شود ، ؟؟؟؟ قیمت برای خرید چنین شرکتی معمولاً بزرگتر از قیمت بازار بورس یا خارج بورس می باشد . وظیفه مهم شرکت در این موقعیت این است که از طریق ارزیابی دقیق ، بررسی کند که آیا ارزش بازار واقعی است و چه صرفی باید پرداخت شود تا سهامداران را ترغیب کند تا سهام خود را در مقابل پول نقد یا سهام خریدار مبادله کنند . برای سهامداران قیمت نشاندهنده ارزش شرکت است و هر پیشنهادی که از نظر آنان کمتر از قیمت بازار باشد مردود به حساب می آید . مشاهده شده که از نظر مدیران شرکت خریدار قیمت بازار سهام یک شرکت هدف بیشتر از مقدار واقعی می باشد و دلیل آن هم کاربرد مختلف اصول پذیرفته شده حسابداری بود در موقعیت دیگر قیمت واقعی شرکت هدف بیشتر از قیمت بازار برآورد شده بود پس لزوماً ارزشی که توسط بازار تثبیت می شود مساوی ارزش واقعی شرکت نمی باشد . اگر نتیجه گیری شود که ارزش بازار معقولانه است مقدار صرف در نتیجه مذاکره تعیین می شود . در این مواقع هدف از تجریه و تحلیل ارزیابی این است که یک دستورالعمل منظمی برای رسیدن به قیمت مطلوب و معقول پیش روی مدیران قرار دهد . اگر خریدار قیمت کمی را پیشنهاد کند هدف در برابر آن مقاومت می کند .