«دیگر حال و حوصله خواندن را ندارم» یا «اینقدر از خواندن این کتاب خسته شده ام» و یا «هر چه بیشتر می خوانم کمتر یاد می گیرم» یا « ده بار خواندم ولی یاد نگرفتم»! این ها جملاتی است آشنا که اکثر دانش آموزان با خود یا با اطرافیانشان مطرح کردهاند.
واقعیت این است که این گروه از فراگیران، روش صحیح مطالعه را نمیدانند. یادگیری و مطالعه رابطه تنگاتنگ و مستقیمی با یکدیگر دارند، تا جایی که میتوان این دو را لازم و ملزوم یکدیگر دانست. برای اینکه بازده یادگیری را افزایش دهیم باید قبل از هر چیز مطالعهای فعال و پویا داشت.
منبع درس: روشهای ریاضی در فیزیک نوشته جورج آرفکن (ترجمه فارسی آن توسط مرکز نشر دانشگاهی منتشر شده است
فهرست مطالب
اهداف درس – منابع
سرفصل درس
فصل ده: تابع گاما
تعریف تابع گاما: حد نامتناهی (اویلر)
رابطه بازگشتی :
تعریف تابع گاما : حاصلضرب نامتناهی وایرشتراوس
نمادگذاری فاکتوریل
واگرایی
فاکتوریل دوگانه :
نمایش انتگرالی:
تابع دی گاما:
مقادیر خاص :
تابع پلی گاما:
نمودار:
بسط مک لوران:
سری استرلینگ:
تابع بتا:تعریف
دقت سری استرلینگ :
تابع بتا بر حسب گاما:
تابع بتای ناکامل:
توابع گامای ناکامل:
ارتباط با تابع گاما:
بسطهای سری:
بسطهای مجانبی:
انتگرالهای نمایی:
بسط سری:
نمودار:
صورتهای مرتبط:
انتگرالهای خطا:
ارتباط با گامای ناکامل:
مقادیر خاص:
اهداف درس:
آشنایی با برخی روشهای ریاضی و کاربرد آنها در فیزیک
منبع درس: روشهای ریاضی در فیزیک نوشته جورج آرفکن (ترجمه فارسی آن توسط مرکز نشر دانشگاهی منتشر شده است.)
سرفصل درس:
تابع گاما
توابع بسل
توابع لژاندر
توابح خاص فیزیک ریاضی
(شامل هرمیت-لاگر-چبیشف-فوق هندسی)
تبدیلهای انتگرالی
شامل 243 اسلاید powerpoint