کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

تحقیق آماده با موضوع جامعه شناسی دین 20 صفحه word

اختصاصی از کوشا فایل تحقیق آماده با موضوع جامعه شناسی دین 20 صفحه word دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

تحقیق آماده با موضوع جامعه شناسی دین 20 صفحه word


تحقیق آماده با موضوع جامعه شناسی دین 20 صفحه word

مقدمه

آنچه تحت عنوان جامعه­ شناسی دین شناخته و در زمره ادبیات انحصاری آن پذیرفته شده است، چیزی نیست جز بحثهایی در اصراف چهار محور اصلی موضوع-شناسی، روش­شناسی، نظریه­ پردازی و بررسی مسائل ناشی از مواجهات میان دین و جامعه. جامعه با تعریف خاصی که از موضوع می­دهد و روش­های کشف و ارزیابی ویژه و مساله­ شناسی خاص خود، از دیگر رشته­های دین پژوهی متمایز می­گردد و جایگاه مستقلی را میان آنها احراز می­نماید. به همین نحو جامعه ­شناسی دین با مسائلی که دین برای آن رقم می­زند قلمرو خاصی را ذیل جامعه­شناسی و در کنار دیگر شاخه ­های دیگر شاخه­های آن پدید می­آورد.

تحولات جامعه­ شناسی دین در اطراف موضوع خویش آن را به جانب بحث­های مطرح درباره منشا دین و ریشه دین­داری می­کشاند و به سوی مجادلات از پیش موجود بر سر تعریف دین جلب می-کند و برای تعمیق بحث ناگزیر به سراغ دیگر رشته­ ای دین پژوهی می­برد و با ادبیات و مکتوبات غیرجامعه­ شناسانه قرین می­سازد. گونه­شناسی به مصابه سنت رایج در علم و به عنوان راهکاری برای غلبه بر تکثر و تنوع موجود در مصادیق شناخته شده دین، جامعه­شناسی دین را همچون دیگر شاخه­ های هم عرض، به تامل در انواع دین فرا می­خواند. با این وجود آنچه برای جامعه­ شناسی موضوعیت دارد، صورت تجلی یافته دین است در حیات اجتماعی انسانها. لذا به تعبیر برخی، گام نخست آن نه با دین که با تامل در اطراف دین­داری است که برداشته می­شود. در هر صورت چه بدین سبب و از این طریق و چه از پس مباحث مطرح در اطراف دین به مثابه موضوع، سر فصل تعملات بعدی جامعه­ شناسان دین، دین­داری است.

بحث­های پیشین اگر جامعه­ شناسی دین را به فلسفه دین، مردم­شناسی دین و تاریخ ادیان نزدیک می­ساخت، تامل در دینداری به مثابه متغییری فردی آن را با روان­شناسی دین قرین می­سازد. با این وجود جامعه­ شناسی دین در هیچ یک از فصول مشترک، در همان سطح مالوف باقی نمی­ماند. مطالعه پیرامون میزان، انواع و تغییرات دینداری و مدلها و چارچوب­های سنجش آن، از عناوین مشترک و موضوعات مورد علاقه جامعه­ شناسان و روان­شناسان دین است.

با حصول کیفیات نسبی در موضوع ­شناسی و به انجام رسیدن بحث­های فوق، نوبت به روش­شناسی و آشنایی با انواع روش تحقیق در جامعه ­شناسی دین می­رسد. اگرچه مرزبندی­های مشخصی از این حیث میان جامعه­ شناسی و دیگر رشته­­های دین پژوهی وجود دارد؛ لیکن نه چندان قاطع که هیچ اخذ و اقتباسی میانشان برقرار نگردد؛ خصوصا در ادوار اخیر که از نقار و جدایی­ها کاسته و بر اعتماد و همکاری­های میان رشته ­ای افزوده گشته است.

دین

 

رهیافت­های نظری به دین در تمام مباحث پیش گفته حضور و آثار خود را داشته­ اند و رویکردهای متفاوتی را در هر یک از فصول جامعه­شناسی دین پدید آورده­اند؛ با این حال بررسی دستگاه­مند و جامع آنها در یک نگاه مقایسه­ای، جامعه­ شناسی دین را ملزم می سازد تا فصل مستقل و مشبعی را به آن اختصاص دهد. مرور نظریه­ها و تبیین­های مختلف از دین، مهمترین و شاخص­ترین بحثی است که جامعه ­شناسی دین را با تمام تحولاتش مجددا با عقبه آن در جامعه­شناسی کلاسیک مرتبط می­سازد و مایه­ های نظری آن را تقویت می­نماید.

جامعه­ شناسی دین پس از عبور از فرازهای بلندی چون موضوع­ شناسی و روش­ شناسی و مرور تفصیلی بر ادبیات نظری جامعه­شناسان درباره دین، آمادگی آن را پیدا می­کند تا به دل مسائل برخاسته از تعامل میان دین و جامعه در سطح ساختاری، نهادی، گروه ها و کنشگران اجتماعی بزند. آن تعملات سه­ گانه در واقع راهی است به سوی جامعه­شناس دین شدن؛ در حالی که ورود به عرصه مسائل بابی را می­ گاشد درباره جامعه­ شناسی کردن درباره دین که لابد غرض نهایی تمامی این تلاشها است. دامنه مسائل مورد توجه جامعه­ شناسی دین بسیار وسیع است و متنوع و با پدیده­هایی در سطح خرد و کلان و میانه و موقعیتهای متحول و ایستا در گستره­های محلی و ملی و جهانی درگیر می­شود. (شجاعی زند، 1388، 7- 9)

 

تعاریف دین

کارل مارکس

دین، خودآگاهی و خوداحساسی انسانی است که هنوز خود را نیافته است یا مجددا گم کرده است.

دین، خورشید موهومی است که تا زمانی انسان، گرد خویش نمی­چرخد، گرد آن می­چرخد.

انسان موجودی انتزاعی بنشسته در خارج از جهان نیست؛ انسان، جهان انسان، دولت و جامعه است و همین دولت و جامعه دین را پدید آورده­اند؛ یک آگاهی وارونه جهانی را در یک جهان وارونه. دین نظریه عمومی چنین جهانی است.

انسان دین را می­سازد؛ دین انسان را نمی­سازد.

 

برای دانلود کل مطلب به لینک زیر مراجعه کنید.


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.