مقدمه
در این فصل میخواهیم ساز و کارهای روانشناختی اقناع[1] را بررسی کنم که عبارت است از فرایند تغییر هشیارانه نگرشها بر اثر انتقال پیام. از همین ابتدا میخواهم بدانید که تمام انسانها این کار را انجام میدهند اگر شک دارید با خواندن این فصل خواهید دید که ذهنیت شما را عوض خواهم کرد.
واگیری رسانهای
شاید قدرت رسانههای همگانی را بتوان به بهترین وجه از طریق پدیدهای نشان داد که به واگیری هیجانی[2] معروف است. مثلاً در اکتبر 1982، هنگامی که در نایه شیکاو هفت نفر بر اثر خوردن کپسولهای سردرد تایلنول[3] با لعاب سیانید[4] جان خود را از دست دادند، رسانههای ملی خبری این رویداد را به صورت یک فاجه در سطح گستردهای تبلیغ کردند. در واقع، دشوار بود که چند روز، تلویزیون یا رادیو را روشن کرد یا روزنانهای را برای مطالعه برداشت، بدون اینکه مطلبی در خصوص مسمومیت با تایلنول در آنها باشد. البته، این واقعه، هم غم انگیز بود و هم عجیب، و از این رو، نمونه بسیار خوبی برای تقلید بود. تاثیرات این پوشش خبری برجسته، فوری و بی درنگ بودند: مسمومیتهای مشابهی مشتمل بر آلوده بودن محلول دهان شو، قطره چشم، اسپری بینی، نوشابههای غیر الکلی و حتی ساندویچهای سوسیس در شهرهای سرتاسر کشور گزارش شد. این مسمومیتها که به نحو برجستهای به عنوان مسمومیتهای تقلیدی[5] اعلام شدند، به نوبه خود، توجه گسترده رسانههای همگانی را به خود جلب کردند. واکنش عمومی، تمام ویژگیهای حلقهای فزاینده از رویدادها را پیدا کرد: بسیاری از مردم وحشت زده شده بودند و هنگامی که به مواردی مانند گلودرد و شکم درد مبتلا میشدند، برای سوزش و مسمومیت، کمک پزشکی میطلبیدند. نسبت هشدارهای دروغین درباره آلودگی فراوردهها، هفت به یک بود. از آنجا که این وقایع درست گیش از عید هالووین[6] روی داده بود، مسئولان نگران از ترس اینکه مبادا بسیاری از افراد با مسموم کردن شیرینی و شکلات بچهها، این قتلها را تقلید کنند، در تعدادی از مناطق شهری رسم قاشق زنی[7] را ممنوع کردند.
مسمومیتهای اولیه در شیکاگو، مسلماً کار یک نفر بود. حوادث بعدی به دلیل تبلیاتی که درباره مسمومیتهای شیکاگو شد، روی داد. لیکن، به گفته یک مرکز خبری، این اعتقاد شایع شده بود که موج مسمومیت، به شکل یک بیماری واگیردار بدون درمان در آمده است و خود نشانهای از یک جامعه بیمار است، کشوری که رو به دیوانگی میرود. بسیاری از روزنامهها موقعیت تمسخرآمیزی پیدا کردند، بدین معنا که نخست به رویدادهای مسمومیت حساسیت و هیجان بخشیند و سپس به اشهار نظرهای انتقاد آمیز بعدی کارشناسان رسانه های
برای دانلود کل مطلب به لینک زیر مراجعه کنید.