مطالعات جامعه شناسی تغذیه، موضوعی بالنسبه جدید است، هر چند که مردم شناسان اجتماعی از مدتها قبل به امر تغذیه و غذا توجه داشتهاند و شاید یکی از کارهای بنیادی در این زمینه کتاب خام و پخته اثر کلودلوی استروس باشد. ممنوعیتها و توصیه های مرتبط با غذا در جوامع گوناگون بشری ابزار مفیدی را در تجزیه و تحلیل تفاوتهای فرهنگی در سطح جهان بدست میدهد. از سوی دیگر باید اشاره کنیم که توجه جامعه شناسان به امر غذا و تغذیه بازتابی از اهمیت فزاینده اجتماعی و فرهنگی غذا در جوامع نوین صنعتی است.در جوامع امروزی زمینه های مختلفی از نظر فرهنگی با امر رژیم غذایی و بدن مرتبط گشته است. تهیه و تولید غذا در خانه ها با امر جنسیت و نقش جنس در ارتباط است و نشانی از شرایط تقسیم کار در جامعه دارد. مصرف غذا در اماکن عمومی تنها جنبه گذران اوقات فراغت ندارد، بلکه در حفظ و تحکیم شبکه روابط اجتماعی نیز موثر است. بر این اساس به نظر میرسد که در سالهای آینده شاهد رشد بیشتر مبحث جامعه شناسی غذا و تغذیه خواهیم بود.
آنچه سب گردیده است که امروزه تغذیه به عنوان یک مسئله مورد بررسی واقع شود و ابعاد جهانی آن مورد توجه قرار گیرد، تفاوتی است که از نظر مصرف سرانه مواد غذایی لازم جهت رشد در سطح کشورهای مختلف دنیا و در داخل هر کشور میان گروهها و طبقات مختلف اجتماعی وجود دارد.
تغذیه از ابعاد مهم بهداشت عمومی است و هدف آن ففراهم آوردن شرایط جیمی- روانی لازم از نظر رشد و تکوین ارگانیسم، تحرک و کارایی انسانها در زندگی اجتماعی است. تغذیه انسانی از یک سو با عوامل متعددی نظیر شرایط محیط طبیعی، رشد فنی، ویژگیهای اجتماعی- اقتصادی، عوامل فرهنگی و سابقه تاریخی ملتها و از سوی دیگر با ساخت زیستی بدن انسان (سن، جنس، کیفیت تندرستی) در رابطه است. از این جهت است که شناخت ابعاد اجتماعی- بهداشتی امر تغذیه در سطح بین المللی، ملی و محلی باید متکی به شناخت اثر متقابل عوامل فوق در یکدیگر باشد.
در کشورهای پیشرفته در حال حاضر بیماریهای ناشی از کمبود مواد غذایی اهمیت قابل توجهی ندارند و حال آنکه در طول چند دهه گذشته همواره عوارض ناشی از کم غذای در میان نسبت قابل توجهی از جمعیت در کشورهای در حال توسعه مشاهده شده است. بررسیهایی که در زمینه تغذیه گیاهی، حیوانی، انسانی در سالهای گذشته به عمل آمد اطلاعات و تکنولوژی لازم را به منظور مبارزه با بیماریهای سنتی تغذیهع نظیر پلاگر و راشیتیسم، اسکوربت، بری بری فراهم کرد. با در اختیار بودن آگاهیهای علمی بنیادی متخصصین توانستند برنامهریزیهای لازم را از نظر آموزش تغذیه انجام دهند و آن را با اعتقادات، نگرشها، نظام ارزشها و عادات گروههای مختلف تطابق دهند. اما در این کشورها (کشورهای پیشرفته) مسائل نوینی از نظر تغذیه ظاهر شدهاند: از یک سو بیماریهایی که از برخورداری از رژیمهای بسیار غنی غذایی به وجود میآیند و با مصرف زیاد کالری همراه هستند، و از سوی دیگر کم شدن فعالیتهای بدنی و زندگی در نظام شهرهای صنعتی و روابط ناشی از آن.
برای دانلود کل مطلب به لینک زیر مراجعه کنید.