چکیده:
ایمنی عبور و مرور یکی از اصول اساسی مهندسی ترافیک و برنامه ریزی حمل و نقل می باشد ، به طوری که در کشورهای توسعه یافته همگام با توسعه سایر بخشهای مهندسی ترافیک، موضوع ایمنی نیز مورد توجه قرار گرفته و با انجام مطالعات و تمهیدات لازم سعی می شود که تصادف و پیامدهای ناشی از آن را به حداقل برسانند . بر طربق آمار سازمان بهداشت جهانی بیش از یک سوم از تصادفاتی که منجر به مرگ شده اند در کشورهای در حال توسعه رخ داده اند که معمولاً خسارات ناشی از تصادفات را برای این کشورها بین ۱ تا ۳ درصد تولید ناخالص ملی ب رآورد کرده اند که اگر خسارت وارده را برای کشور ایران تنها به اندازه یک درصد تولید ناخالص ملی در نظر بگیریم رقم هنگفت و بسیار بالایی به دست می آید که صرف اینگونه خسارات می شود. حمل و نقل یکی از حلقه های واسطه ای در تولید و توزیع است و می دانیم که تولید و توزیع از جمله مهمترین مسائل مربوط به اقتصاد هر کشور می باشد با توجه به اینکه طبق آمارهای ارائه شده بیش از ۹۰ %جابجایی کالا در کشور از طریق بخش حمل و نقل جاده ای انجام م ی گردد بنابراین می بایست همواره به اهرمهای برنامه ریزی و سیاستگزاری بنیادین جهت بهره ور ی سیستم از این بخش توجه اساسی داشت در این راستا ادارات راهداری و ایمنی راهها می تواند بعنوان عامل اجرایی مهم و یک ی از تاسیسات زیربنایی ، نقش تع یین کننده ای را ایفا کنند به طور ی که این مهم با ایجاد عدالت در توزیع ترافیک در طول محورها ، اعلام وضعیت جاده برای نقاط پر خطر ( از جمله پیچ خطرناک – گردنه و …. ) و معمولی ، تسریع در امور مربوط به سفر خدمات حمل و نقل به رانندگان … به سهولت محقق می گردد . بررسی های انجام شده در زمینه مشکلات حمل و نقل و خطرات و تصادفات تکرار ی در نقاط حادثه خیز محورهای حوزه استحفاظ ی استان کهگیلویه و بویراحمد بیانگر این حقیقت است که عدم وجود سیستم هماهنگ کننده و جهت دهنده باعث وارد آمدن خسارات قابل ملاحظه به وضعیت اقتصادی استان گردیده است . در پایان نامه نیز سعی شده است که مشکلات فوق به ترتیب مناسب ی بیان شده و راهکارهایی برای رفع این مشکلات بیان شود.