فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:44
فهرست مطالب :
بازارهای الکترونیکی: تأثیر و تبعات
1- مقدمه
بازارهای الکترونیکی: شرح و نمونهها
توصیف بازار الکترونیکی
- نمونههای بازارهای الکترونیکی
تأثیر بازارهای الکترونیکی بر روی ساختار صنعت
همگرائی بازاریابی، پردازش سفارش و توسعه محصول
- فازهای تحول ساختار صنعت
بازارهای سنتی و الکترونیکی: دورنمای هزینه خریدار
هزینههای مربوط از دیدگاه خریدار
مقایسه هزینههای خریدار در بازارهای سنتی و الکترونیکی
بازارهای سنتی و الکترونیکی: دیدگاه هزینه فروشنده
- دیدگاه فروشنده نسبت به هزینههای مربوط
مقایسه هزینههای فروشنده در بازارهای سنتی و الکترونیکی
تبعات منبع درآمدی
تبعات فراهمکننده محصول/خدمات
تبعات واسطهگری داد و ستد
تبعات فراهمکننده خدمات اینترنتی (بازارساز)
تبعات دولتی
تعیین کنندههای توفیق بازار الکترونیکی
بازدارندهها برای توفیق بازار الکترونیکی
فقدان زیر ساخت IT
بیسوادی کامپیوتری
امنیت ناکافی
شیوه کار داد و ستد سلسله مراتبی
مشارکت کنندهها به توفیق بازار الکترونیکی
خصوصیات محصول
خصوصیات صنعت
خصوصیات فروشنده
خصوصیات مشتری
نتیجهگیریها
تأثیر اقتصادی بازارهای الکترونیکی (بازارهای- e) را بررسی میکنیم.
نمونههای بازارهای e تأثیر بازارهای- e بر ریو ساختار صنایع، فرقهای هزینه خریدار و فروشنده برای بازارهای سنتی و الکترونیکی، تبعات منبع درآمد برای فروشندهها و واسطهگرهای داد و ستد و تعیین کنندههای موفقیت بازار- e را شناسائی و تحلیل میکنیم.
مسأله کلی بیان شده این است که آیا انگیزههای اقتصادی برای بازارهای الکترونیکی وجود دارند، یا آنها فقط سرگرمی موقتی میباشند؟
(بازارهای الکترونیکی: اقتصاد هزینه داد و ستد؛ اقتصاد اطلاعات؛ ساختار صنعت؛ رفتار مصرف کننده؛ استراتژی (خطمشی) تجارت)
1- مقدمه
داد و ستدهای بازرگانی برای قرنها صورت پذیرفتهاند، اما انقلابی در حال وقوع است که بازار را متحول میسازد.
این تحول حادث میگردد زیرا رابطه بین سازمانها و مصرفکنندهها بطور فزاینده از طریق فنآوری اطلاعات الکترونیکی (IT) تسهیل میشوند.
عموماً به این امر به عنوان بازرگانی الکترونیکی (بازرگانی-e) اشاره میگردد که جزء عمده بازرگانی- e بازارهای در حال ظهور به حد کافی درک نمیشود.
در 1996 تعداد متضرهای (ضرر دیدهها) از تعداد سود برندهها به نسبت 2 به 1 از بابت فعالیتهای بازرگانی اینترنتی پیشی گرفتند (Rebello et al، 1996)
سؤالی که از رشد جاری بازارهای الکترونیکی پدیدار میگردد اینست که آیا انگیزههای اقتصادی برای خریداران و فروشندهها جهت مشارکت در آنها وجود دارند، یا آیا آنها سرگرمی موقتی هستند.
هدف این مقاله بیان نمودن این مسئله میباشد.
کار گذشته بر روی رابطه نظری که عموماً براساس تحلیل اقتصادی هزینه داد و ستد (Williamson، 1985)، بین IT و طرز انجام داد و ستد است (بازارهای در مقابل سلسله مراتب) متمرکز گشته است.
(Bakos، 1991، بنیامین و Wigand، 1995، Whang, Eurbaxani، 1991؛ Malone et al، 1987؛ Malone et al، 1989؛ Rokart، 1991).
مطالعه ما شامل تحلیل اقتصادی بر مبنای هزینه، مشابه با کار قبلی است، اما بازارهای سنتی را با بازارهای الکترونیکی به جای بازارهای دارای سلسله مراتب مقایسه میکنیم.
Williamson بیان میدارد که مؤسسات اقتصادی سرمایهداری (یعنی بازارها و سلسله مراتب) هدف اصلی و تأثیر اقتصادیسازی بر روی هزینههای داد و ستد دارند (Williamson، 1985)
تز ما این است که در اکثر موارد، بازارهای الکترونیکی از مزیتهای هزینه داد و ستد بر روی بازارهای سنتی بهره میگیرند.
به خاطر این مزیتهای هزینه داد و ستد میتوانیم رشد مداوم را در بازارهای بر روی خط شبکه در اکثر صنایع انتظار داشته باشیم.
بخشهای بعدی یافتههای مطالعه ما را شرح میدهند.
در بخش 2 چند نمونه بازارهای الکترونیکی را برای فراهم نمودن زمینه برای بخشهای باقی ارائه میکنیم.
بخشهای باقی تأثیر بازارهای- e را از سه منظر: خریداران، فروشندهها و سایر سازمانهای همراه با داد و ستدهای بازرگانی شرح میدهند.
در بخش 3 تأثیراتی را که بازارهای- e بر روی ساختارهای صنعت دارند شناسائی میکنیم.
ساختار صنعت خردهفروشی، ساختار صنعت برای بازارهای- e محصول غیردیجیتالی و ساختار صنعت برای بازارهای- e همراه با محصولات دیجیتالی را مورد بحث قرار میدهیم.
در بخش 4 خصوصیات بازارهای سنتی و الکترونیکی را از منظر خریدار ارزیابی میکنیم.