فرمت فایل : word(قابل ویرایش)تعداد صفحات75
مقدمه :
یکی از معضلات سازمانهای امروزی عدم رضایت کارمندان از شغل خود است. کسالت، دلشوره و تشویش، اضطراب، کناره گیری از کار، تهدیدهای از دست دادن شغل، پوچی، بیهودگی، بی هدفی، ناتوانی، تنهایی و بی ارزشی، حالاتی هستند که هر فرد شاغل خواه ناخواه آن را تجربه کرده است
«در حالیکه نارضایتی شغلی بیش از هر واکنش شغلی دیگر مورد مطالعه قرار گرفته است و با بازده هایی مانند فشار، انزوای اجتماعی و از خود بیزاری رابطه دارد، لیکن واقعاً با آنها یکی نیست».
«کارگر کاملاً از خود بیگانه ممکن است نسبت به کارش احساسات مثبت شدیدی داشته باشد، زیرا انتظار و توقع چندانی از آن ندارد. از این رو، هر چه عایدش شود خوب و مطلوب است.
از سوی دیگر، افرادی وجود دارند با درجات نسبتاً پایینی از انزوای شخصی و اجتماعی که باز به مشاغل خود علاقه مندند. این علاقه شاید به این دلیل است که شغل آنان از این احساسات منفی جلوگیری به عمل می آورد. رضایت شغلی می تواند در افرادی که مشاغل آنان فشارزا است در بالاترین سطح باشد مثلاً مدیران و افراد حرفه ای[1]».
یکی از بازده هایی که با تجربه شغلی به دست آمده تأثیرات فشار بر فیزیولوژی و سلامتی است. مشاغل ویژه ای ممکن است با اختلالاتی از قبیل زخم معده، بیماریهای قلبی و حتی خودکشی ارتباط داشته باشند.
خصوصیات شغلی از قبیل رضایت شغلی اندک و فشارهای شغلی زیاد مانند سنگینی بار شغل، ناهماهنگی پایگاه شغلی با بیماریهای قلبی رابطه پایدار دارند.
وجه مشترک این خصوصیات این است که همگی تعیین کننده های اصلی فشار به شمار می آیند که این فشار ممکن است به ابتلائات قلبی منجر شود. کارگران «یقه سفید» به ویژه در سازمانهای خدماتی بخش مهم و سریعاً رشد یابنده را در نیروی کار کشورها تشکیل می دهند. در برخی مطالعات، که در کشورهای صنعتی و پیشرفته انجام گرفته است نشان می دهند بهره وری کارگران «یقه سفید» 10 درصد کمتر از کارگران «یقه آبی» است.
یکی از مشکلات عمده برای پایین بودن بهره وری در این سازمانها فقدان مدیران واجد شرایط با توجه به بهبود بهره وری، هماهنگی ضعیف میان قسمتهای مختلف و فقدان هدفهای دقیق در سازمان می باشد. راههای زیادی برای بهبود و اندازه گیری بهره وری در سازمانهای خدماتی وجود دارد. توسعه کامپیوترها و نرم افزارهایی مثل واژه پردازها تأثیرات زیادی در افزایش بهره وری داشته است.
[1]ـ (کورمن، ص 314).