بی تردید اصطلاح فرسودگی یکی از بحث انگیزترین و در عین حال جذاب ترین مفاهیمی است که در علم روانشناسی وجود دارد. با توجه به حساسیت سازمان آموزش و پرورش برای دستیابی و اجرای موفقیت آمیز هر فعالیت آموزشی افزون بر منابع مالی، وسایل و فناوری، دانش آموزان سالم و متعهد، نقش اساسی را ایفا می کند. به عبارت دیگر واکنش عاطفی فرد نسبت به تحصیل و همچنین بالا بودن سلامت روانی میزان قابلیت تحصیل را بالا می برد. این موضوعات، در کنار مسائل و مشکلات تحصیلی دانش آموزان این امر را ضروری می سازد تا نیازهای تحصیلی دانش آموزان مرتفع گردد (محمدی، 1385). نخستین بار فروید نبرگر (1974) فرسودگی را تعریف کرده است. فرسودگی پدیده ای عمومی و فراگیر است، که از کنش متقابل فرد با محیط ناشی می شود و نتیجه آن از دست دادن انگیزه، اشتیاق، انرژی، و کاهش عملکرد در زندگی است. فرسودگی فقط به منزله خستگی و فشار ناشی از کار نیست، بلکه به سبک کلی زندگی فرد و ساعت های بیداری او نیز سرایت می کند. (حقیقتگو ، 2010). اکثر تحقیقات انجام شده درباره ی فرسودگی در موقعیت هایی شغلی بوده است (سند و میازکی ، 2000، گرینگلس و همکاران، 2001، زلارس و همکاران، 2000 و...). فرسودگی شغلی در حقیقت آن نوع از فرسودگی روانی است که با فشارهای روانی یا استرس های مربوط به شغل و محیط کار توام گشته است. این اختلال در میان انواع مشاغل مدرسان و یاری دهنده هایی نظیر مشاوران، مددکاران اجتماعی، پزشکان، پلیس، پرستاران مشاهده شده و با محرک های تنش زایی مانند داشتن مراجعان بیش از حد در یک زمان، نداشتن وقت کافی و فقدان حمایت یا قدردانی مرتبط است (حسنی، 1392).
در این بین دانش آموزان نیز به سبب داشتن مشغولیت با تکالیف درسی بـه نوعی شاغل محسوب شده و مستعد فرسودگی هستند. اگر دانش آموزان دچار خستگی عاطفی جدی شوند ممکن اسـت تحریک پذیر، ناامید و فرسـوده شـده و عملکـرد تحـصیلی پایین تری پیـدا کننـد (یانگ ، 2009). آمـوزش و یـادگیری تجربـه ای پراسترس است به خصوص در موقعیتهای آموزشی که ماهیت آنها به گونه ای است که از پراسترسترین مشاغل محسوب می شوند (آبزاری، عباس زاده و عرب ، 2012). این موضوع اخیراً مطالعات متعددی را در دانشگاه ها به خود اختصاص داده است (با لوگان و همکاران، 1996، چنج و همکاران، ٢٠٠٠؛ مارتینز و همکاران، ٢٠٠٢؛ یانگ، 2004) براساس تحقیقات و پژوهش های انجام شده، می توان گفت که فرسودگی تحصیلی در موقعیت های آموزشـی بـا ویژگـی هـایی مانند خستگی ناشی از الزامات مربوط به مطالعه، رشد حس و نگرش بدبینانه و بدون حساسیت نسبت بـه مطالـب درسـی و نیـز احساس پیشرفت شخصی ضعیف در امور درسی و تحصیلی مشخص می شود (سالملا-آرو و ناتانن ، 2005). افرادی که فرسودگی تحصیلی دارند معمولاً علائمی مانند بی اشتیاقی نسبت به مطالب درسی، ناتوانایی در ادامه حضـور مسـتمر در کـلاسهـای درس، مشارکت نکردن در فعالیت های کلاسی، احساس بی معنایی در فعالیت های درسی و احساس ناتوانی در فراگیری مطالـب درسـی را تجربه می کنند.
ماسلاچ (2001)، در مطالعات خود دریافت که صفات و ابعاد شخصیتی می تواند توجیه کننده فرسودگی باشند. در تلاش به منظور کشف این موضوع که چه افرادی ممکن است بیشتر در معرض خطر تجربه فرسودگی تحصیلی قرار داشته باشند، چندین صفت شخصیتی مورد مطالعه قرار گرفته اند. افرادی که سطوح پایینی از سخت رویی (درگیری با فعالیت های روزانه، احساس کنترل به رویدادها و پذیرا بودن تغییرات) را نشان می دهند، نمرات بالاتری در فرسودگی دارند (گاروسا ، 2009).
کنار آمدن موفقیت آمیز فرد با عوامل استرس زا و موقعیت های دشوار سخت رویی نامیده می شود (مک کوبین ، 1996). سخت رویی به عنوان حوزه ای پر طرفدار در سال های اخیر مطرح گردید و به مطالعه و کشف توانمندی های فردی و بین فردی می پردازد و باعث پیشرفت و مقاومت در شرایط دشوار می گردد (ریچاردسون ، 2013). واژه سـخت رویـی را سوزان اولت (کوباسا) و سالواتورمدی ابداع کردند (1982) آنها و دیگـر محققـین از جملـه هریسـون (2005) وگت و همکاران (2008) و لمبرت (2007) نشان دادند افـرادی کـه از سـخت رویـی بالایی برخوردارند در شرایط پراسترس بیمار نمی شـوند. افراد سخت رو عمیقاً درگیر فعالیت های زندگی هسـتند و بر پیچیدگی های زندگی چیره مـی شـوند. آنهـا معتقدنـد زندگیشان هدفمند است، تماشاگر منفعلی نیستند و بـرای معنادار کردن زندگی خود مسئولیت می پذیرنـد. افـراد متعهد، رویدادهای زندگی را به عنـوان تجـارب معنـادار تعبیر می کنند و معتقدند که همه فعالیتهای زندگی آنها یک هدف کلی دارد (ریچاردسون و سلانوا ، 2002).
فصل اول کلیات تحقیق
1.1مقدمه2
1.2بیان مسئله6
1.3ضرورت های انجام تحقیق8
1.4اهداف تحقیق9
1.4.1هدف اصلی9
1.4.2اهداف اختصاصی9
1.5فرضیه های تحقیق10
1.5.1فرضیه اصلی10
1.6فرضیه های فرعی10
1.7تعاریف نظری مفاهیم10
1.7.1فرسودگی تحصیلی10
1.7.2سخت رویی11
1.7.1انگیزش تحصیلی12
1.8تعاریف عملیاتی مفاهیم و متغیرها12
1.8.1فرسودگی تحصیلی12
1.8.2سخت رویی12
1.8.1انگیزش تحصیلی12
فصل دوم ادبیات و پیشینه تحقیق
2.1مقدمه14
2.2فرسودگی تحصیلی14
2.2.1تاریخچه مفهوم فرسودگی16
2.2.2مراحل فرسودگی17
2.2.2.1دیدگاه مسلچ17
2.2.2.2دیدگاه پستونچی18
2.2.2.3مراحل فرسودگی تحصیلی دانش آموزان از دیدگاه ساراسون19
2.2.3عوامل فرسودگی تحصیلی20
2.2.4تعارض و ابهام نقش21
2.2.4.1گرانباری و کمباری نقش21
2.2.5نشانه های فرسودگی تحصیلی21
2.2.6عوارض فرسودگی تحصیلی22
2.2.7رویکرد های مختلف نسبت به فرسودگی تحصیلی22
2.2.7.1رویکرد بالینی22
2.2.7.2رویکرد روانشناختی- اجتماعی23
2.2.7.3رویکرد تبادلی چرنیس23
2.2.7.3.1مدل کاپنر25
2.2.7.4رویکرد ساختاری25
2.2.7.4.1سازمان آموزشی26
2.2.7.4.2جو سازمان آموزشی27
2.2.7.4.2.1تئوری سیستمهای اجتماعی و جو سازمان آموزشی27
2.2.7.4.2.2جو سازمانی و روابط سازمان آموزشی28
2.2.7.4.3ویژگیهای مدرسه سالم29
2.1سخت رویی29
2.1.1تاریخچه ی سخت رویی31
2.1.2شاخص های سخت رویی32
2.1.3ویژگی های سخت رویی32
2.1.4پیامدهای سخت رویی33
2.1.5مکانیزمهای مداخلاتی سخت رویی در ارتباط بین استرس و بیماری35
2.1.6عوامل سخت رویی روانشناختی37
2.1.6.1عوامل سرشتی37
2.1.6.2عوامل زیست شیمیایی37
2.1.6.3یادگیری37
2.1.7همبسته های سخت رویی37
2.1.8سلامت روان و سخت رویی39
2.1.1نظریه و دیدگاههای سخت رویی41
2.1.2انگیزش42
2.1.3عوامل موثر بر انگیزش45
2.1.4انگیزش درونی و بیرونی47
2.1.5رویکرد های انگیزش تحصیلی49
2.1.5.1رویکرد کلاسیک یا سنتی50
2.1.5.2رویکرونئوکلاسیک یا روابط انسانی50
2.1.5.3رویکردهای روانشناختی در زمینه انگیزش تحصیلی51
2.1.5.3.1نظریه لذت طلبی51
2.1.5.3.2نظریه عزایز51
2.1.5.4نظریه تقویت52
2.1.5.5نظریه شناخت52
2.1.6نظریههای انگیزش تحصیلی53
2.1.6.1نظریههای فعالسازی انگیزش53
2.1.6.1.1نظریه سلسله مراتب نیازها53
2.1.6.1.2نظریه دو جنبهای انگیزش انسان (y,x)55
2.1.6.1.3نظریه دوعاملی انگیزشی55
2.1.6.1.4تئوری لذتگرایی مککللند56
2.1.6.1.5نظریه نیازهای زیستی، تعلق و رشد57
2.1.6.2نظریههای فرآیندی57
2.1.6.2.1نظریه انتظار و احتمال58
2.1.6.2.2نظریه برابری59
2.1.6.2.3نظریه هدفگذاری59
2.1.6.2.4نظریه تقویت و اصلاح رفتار59
2.1.7بررسی انگیزش تحصیلی60
2.1.7.1شکوفا شدن انگیزش تحصیلی61
2.1.7.2انگیزش تحصیلی در دانش آموزان62
2.2مدل پژوهش63
2.3پیشینه تحقیق63
2.3.1تحقیقات انجام شده داخل کشور63
2.3.2تحقیقات انجام شده خارج کشور66
2.3.3نتیجه گیری از پیشینه مطالعات انجام شده67
فصل سوم روش تحقیق
3.1مقدمه69
3.2روش تحقیق69
3.3فرضیه های تحقیق69
3.3.1فرضیه اصلی69
3.4فرضیه های فرعی69
3.4.1مدل فرضیات تحقیق70
3.5جامعه آماری70
3.6نمونه و روش نمونه گیری70
3.7روش گردآوری اطلاعات70
3.8ابزار گردآوری اطلاعات71
3.8.1پرسشنامه فرسودگی تحصیلی71
3.8.1.1روایی و پایایی71
3.9پرسشنامه سخت رویی کوباسا (HS)72
3.9.1.1روایی و پایایی72
3.9.2پرسشنامه انگیزش تحصیلی والرند و همکاران (AMS)72
3.9.2.1روایی و پایایی73
3.10روش تجزیه و تحلیل اطلاعات73
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها
4.1مقدمه75
4.2مشخصات جمعیت شناختی پاسخگویان75
4.2.1پایه تحصیلی75
4.2.2رشتۀ تحصیلی76
4.3آزمون فرضیه های پژوهش77
4.3.1فرضیه های فرعی77
4.3.2فرضیه اصلی82
4.3.2.1تحلیل رگرسیون با روش ورود مکرر (ضریب همبستگی چند متغیره)82
فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات
5.1نتیجه گیری85
5.2محدودیتهای پژوهش91
5.3پیشنهادات پژوهش91
منابع94
شامل 118 صفحه فایل word