فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:34
فهرست مطالب:
مقدمه
روش های هزینهیابی موسسات تولیدی
هزینهیابی چیست؟ و چند نوع میباشد؟
هزینه یابی سفارش کار
هزینهیابی مرحلهای
انتخاب از بین بهایابی سفارش کار و مرحلهای
چرا اطلاعات بهای تمام شده برای مدیریت فرآیندها از اهمیت برخودار است ؟
هزینه یابی مرحلهای و جریان گردش محصول
سیستم هزینه یابی مرحلهای
هزینه یابی از طریق دوایر
گردش محصول
گردش متوالی
گردش موازی
گردش انتخابی
گزارش هزینه تولید
جدول مقداری تولید
حساب های منظور شده به حساب دایره
معادل آحاد تکمیل شده
نحوه تخصیص هزینهها
محاسبه معادل آحاد تکمیل شده و بهای تمام شده هر واحد
روش میانگین موزون
روش اولین صادره از اولین وارده (Fifo)
روش اولین صادره از آخرین وارده (Lifo)
ضایعات
ضایعات عادی
حسابداری ضایعات عادی
ضایعات غیر عادی
حسابداری ضایعات غیر عادی
افزودن مواد مستقیم به دوایر از دایره اول
عدم افزایش تعداد تولید
افزایش در تعداد تولید
هزینه یابی سفارش
دفتر هزینه سفارش ها
منظور کردن مواد به حساب سفارش ها
مواد ارسالی از انبار
مواد مستقیم
منظور کردن دستمزد به حساب سفارش ها
تجزیه و تخلیص کارت های شماره کار
ثبت در دفترهای اصلی
ثبت در دفاتر فرعی یا معین
منظور کردن هزینه های سربار به حساب سفارش ها
سفارش های تکمیل شده
هزینهیابی پیمانکاری
ماشینآلات ارسالی به محل پیمان
دستمزد پرداخت نشده
کار انجام شده گواهی نشده
مواد موجود در محل پیمان
ودیعه حسن انجام کار
سود پیمان های ناتمام
منـابع
مقدمه:
تعریف هزینهیابی:
هزینهیابی عبارت است از طبقهبندی و تسهیم صحیح هزینهها بمنظور تعیین بهای تمام شده محصولات و خدمات واحد تجاری و تنظیم و ارائه اطلاعات مربوطه به نحو مناسبی که برای راهنمایی مدیران و صاحبان واحد مزبور در جهت کنترل عملیات آن قابل استفاده باشد. به این ترتیب وقتی حسابداران صحبت از هزینهیابی میکنند منظورشان یک یا چند مورد از موارد زیر است:
1– تعیین بهای تمام شده ساخت یک محصول
2– تعیین بهای تمام شده یک سرویس
3– تعیین روشی که بوسیله آن به توان هزینهها را کنترل کرد
در حسابداری بازرگانی ابتدا به تشریح و بررسی دفاتر و حساب های یک تاجر میپردازیم که کالای بازگانی را خریده و آن را به قیمتی که متضمن سود باشد میفروشد. در این قبیل موارد ترازنامه به انضمام حساب عملکرد و سود و زیان برای نشان دادن وضع مالی تاجر کاملاً کافی است. سپس به مرحله تهیه حساب کالا میرسیم و با استفاده از این حساب ها میتوانیم بهای تمام شده کالای ساخته شده را تعیین کنیم. ولی در مواردی که چند نوع کالا ساخته شود لازمست حساب تولید یا ساخت کالا را طوری تجزیه کنیم که به توان بهای تمام شده هر یک از انواع کالا را از به دست آورد و این کار مستلزم تجزیه مفصل تر اقلام درآمد و هزینههای تولید خواهد بود. این تجزیه تفصیلی اقلام درآمد و هزینه بمنظور تعیین بهای تمام شده هر یک از محصولات ساخته شده یکی از هدف های هزینه یابی را که در بالا ذکر شد تشکیل میدهد.