فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:48
فهرست مطالب:
مقدمه 2
ایزو چیست ؟ 2
تاریخچه ایزو در ایران: 4
مجموعه استانداردهای ایزو 9000 چه هستند. 5
اهداف استانداردهای ایزو 9000 شامل پنجح سند زیر هستند 6
سایر استانداردهای خانواده ایزو 9000 7
چرا ایزو 9000 اهمیت دارد؟ 8
عناصر استانداردها کدامند؟ 10
مسئولیت مدیریت: 10
سیستم کیفیت: 10
بازنگری قرارداد: 11
کنترل طراحی 11
کنترل سند 11
خرید 11
محصول عرضه شده توسط خریدار 12
قابلیت شناسایی و رد یابی محصول 12
کنترل فرایند: 12
بازرسی و آزمایش 13
وسایل بازرسی، اندازه گیری و آزمایش 13
کنترل محصول نامنطبق 13
اقدامات اصلاحی 13
حمل و نقل، انبار، بسته بندی، تحویل 13
سوابق کیفیت 14
ممیزی داخلی کیفیت 14
آموزش 14
ارایه خدمات 14
روشهای آماری 14
چرا ایزو اهمیت دارد؟ 15
گواهینامه سیستم کیفیت چیست؟ 16
شش عنصر بنیادین بطور موفقیت در اخذ گواهی 17
1- تعهد مدیریت ارشد به تلاش برای دریافت گواهینامه 18
2- آموزش مناسب ایزو 18
3- فرایندی کارا برای فرایند بازنگری مدیریت 19
4- مستندسازی جامع سیستم کیفیت
19
5- سیستم ممیزی داخلی کارا 20
6- فرایند اقدامات اصلاحی مؤثر 20
چرا باید بدنبال گواهینامه ایزو باشیم؟ 20
فهمیدن آنچه لازم است 22
دریافت گواهی چه مدت طول خواهد کشید؟ 23
دریافت گواهینامه چقدر هزینه دارد؟ 24
پس از دریافت گواهی ایزو انتظار چه چیزی را داشته باشیم. 25
بهبود کیفیت محصول 25
بهبود عملکرد تحویل 26
کاهش هزینه ها 26
چه مزایای ناملموس را باید انتظار داشته باشد؟ 26
هدفهای ایزو 9000 و معیارهای بلدریج 29
بکارگیری ایزو 9000 و جایزه بلدریج با هم 31
مقدمه ای بر ایزو 14000 31
نگاهی به تاریخچه ایزو 14000 33
مراحل شکل گیری گیری استانداردهای ایزو 14000 34
ایزو 14000 در ایران 34
ایزو 14001 چگونه به ما کمک می کند؟ 36
نتایج حاصل از اجرای ایزو 14001 درکارخانه جنرال موتور واقع در بندر السمر 36
تجربه یکی از سازمانها در انگلستان 37
اجرای ایزو 14001 37
هدفهای کلان و هدفهای خرد زیست محیطی 42
بازنگری زیست محیطی 43
چگونگی انجام بازنگری زیست محیطی اولیه 44
مقدمه
بررسی تاریخی کشورهای توسعه یافته حاکی از این است که به منظور رشد اجتماعی و ارتقاء سطح آگاهی و رفتار جامعه استاندارد سازی و وضع قوانین و مقررات و نظارت بر اجرای صحیح آنها همواره از اولویت برخوردار است.
استاندارد سازی مدیریت و فعالیتهای مدیران بعنوان یکی از راههای موفقیت کشورهای توسعه یافته قلمداد شده و حرکت وسیع در سطح کشورمان به منظور استاندارد کردن مدیریت با استفاده از استانداردهای ایزو بیانگر تحولات اساسی در مقوله مدیریت است. استانداردهای ایزو بعنوان استانداردهای تحول سازمانی و بهبود وضعیت اجتماعی سازمانها از مدلهای اجرایی مهمی است که درسطح سازمانهای تولیدی و خدماتی بکار گرفته میشود.
شفاف سازی اطلاع رسانی واقعی ایجاد نظام پاسخگو و احترام به تک تک اعضاء جامعه نیازمند تدوین و اجرای دقیق قوانین است هیچ جامعه ای به رشد نرسیده است مگر آنکه انقلاب را ازدوران شروع کرده باشد تحول سازمانی آگاهی کارکنان نسبت به اهداف سازمان و جامعه و حرکت به سمت تعالی جامعه و سازمان نیازمند ایجاد یک نظام مدیریت مقتدر و حمایت مدیران از حرکتهای بهبود کیفیت میباشد.
ایزو چیست ؟
ایزو فرآیند تولیدی یک کالا میباشد، سازمان بین المللی استاندارد ایزو مقر آن در ژنو سوئیس میباشد در 24 فوریه 1947 به منظور یکپارچه کردن استاندارد در سراسرجهان ایجاد تسهیلات درتجارت بین المللی و حمایت از تولید کننده و مصرف کننده و توسعه همکاری عمل تکنولوژیکی اقتصادی و با عضویت 25 کشور تاسیس شد. به دنبال پیوستن تدریجی سایر کشورهای جهان این سازمان در حال حاضر دارای 132 عضو شامل 90 عضو اصلی و 34 عضو مکاتبه ای و 8 عضو مشترک میباشد که موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران از جمله اعضای اصلی آن میباشد.
در حال حاضر تعداد استانداردها 11950 مورد میباشد که توسط 2856 کمیته وزیر کمیته و بیش از سی هزار کارشناس تدوین گردیده است.
سازمان بین المللی استاندارد تحت عنوان مدیریت کیفیت و تضمین کیفیت آغاز و در سال 1987 پس ازبحث و بررسی های علمی و تخصصی گسترده و تائید پیش نویسهای تهیه شده، توسط کشورهای عضو این کمیته فنی به صورت مجموعه ای مشتمل بر شش استاندارد و از سوی دبیرخانه سازمان بین المللی استاندارد منتشر گردید.
استانداردهای سری ایزو می گوید که کیفیت محصول فقط از طریق کنترل و بازرسی فنی بازرسی صد در صد به صورت پیوسته تأمین نیست بلکه کیفت باید در فرآیند تولید و آنهم در تمامی بخشهای یک سازمان (کارخانه یا شرکت) از جمله بخشی طراحی، بخش تدارکات، بخش تولید، بخش کنترل کیفیت، بخش آموزش و امثالهم خلق و بوجود میآید و استانداردهای سری ایزو 9000 در زمینه کیفیت گفتگو میکند ولی نه فقط کیفیت محصول نهایی بلکه کیفتی عملکرد صحیح تمامی بخش های یک سازمان که در مجموعه در کیفیت محصول یا خدمت عرضه شده توسط یک سازمان یا به عبارتی دیگر در کیفیت کل سازمان تجلی می یابد.
تدوین استانداردهای ایزو در مورد مدیرتی کیفیت و تضمین کیفیت در اواخر دهه هفتاد با بهره گیری از استاندارد انگلستان به شماره 5750 و سایر استانداردهای کیفیت و صنایع نظامی و هسته ای طراحی شده است.
موسسه استاندارد ملی امریکا (ANSI) نماینده ایالات متحده امریکا است.
تاریخچه ایزو در ایران:
ایزو کمتر از یک دهه میباشد که در ایران شروع گردیده است. چندی است که در کشور ما ایران مساله ی مدیریت کیفیت دارای اهمیت شده است واحدهای تولیدی یا خدماتی می خواهند فراورده هایی با کیفیت بهتر از قبل ارایه کرده کیفیت آنها را تضمین کنند موج پیشرفتهای روز افزون دانش و فن آوری و رقابت در کیفیت و تلاش در دستیابی به مدیریت و کیفیت فراگیر به ایران نیز رسیده است موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در حال حاضر در 128 کمیته وزیر کمیته عضو فعال و در هر 101 کمیته ناظر بوده و مسئولین دبیرخانه کمیته های فنی شوینده ها، کودهای شیمیایی، فرآورده های بهداشتی و آرایشی و کمیته فرعی واژه شناسی اطلاعات و اسناد را نیز به عهده دارد.