اطلاعات در سازمانها، مؤسسات پیشرفته و جوامع علمی، شاهرگ حیاتی محسوب میگردد.
دستیابی به اطلاعات و عرضه مناسب و سریع آن، همواره مورد توجه سازمانهایی است که اطلاعات در آنها دارای نقش محوری و سرنوشتساز است.
سازمانها و مؤسسات باید یک زیرساخت مناسب اطلاعاتی برای خود ایجاد کنند و در جهت سازماندهی اطلاعات در سازمان خود حرکت نمایند.
تعریف لغوی سند
سند در لغت به معنای «تکیه گاه» و هر چیزی است که بتوان به آن استناد جست.
تعریف سند
سند عبارت است از حقایق کتبی در خصوص وقایع و معاملات سازمان که ممکن است در فرمهای چاپی ،کارت ،اوراق،کاغذ یا کتاب منعکس شود. بنابراین هر شیءقابل استناد مثل نوارهای ضبط صوت ، فیلم، میکروفیلم و...مادام که قابل استناد باشند سند محسوب می شوند.
تعریف سند از نگاه قانون تاسیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی
تبصره ماده اول قانون تاسیس: اسناد مذکور در این ماده شامل کلیه اوراق، مراسلات، دفاتر، پرونده ها، عکسها، نقشه ها، کلیشه ها، نمودارها، فیلمها، میکروفیلم ها، نوارهای ضبط صوت و سایر اسنادی است که در دستگاه دولت تهیه شده و یا به دستگاه دولت رسیده است.......
تعریف لغوی سند
تعریف سند
تعریف سند از نگاه قانون تاسیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی
تعریف سند دولتی
تعریف اسناد الکترونیکی
تعریف مدیریت اسناد
ارکان سند:
اصول و روش طبقه بندی اسناد:
معتبر بودن سند
تعریف پرونده
تعریف آرشیو
تعریف بایگانی
وظیفه بایگانی
اصول بایگانی و حفاظت اسناد
اصل آسان بودن
اصل قابلیت اجرا
اصل قابلیت انعطاف
اصل دقت و سرعت
اصل افراد با صلاحیت
اصل نظم اصولی و منطقی
فرمت های هفت گانه حفاظت اسناد و مدارک
چرا اسناد کاغذی خود را به داده های الکترونیکی تبدیل کنید؟
مدیریت و کاتلوگ کردن اطلاعات بطور موثرتر
ریسک و مدیریت ریسک
ریسک چیست؟
مدیریت ریسک چیست؟
مدیریت ریسک بعنوان یک وظیفه مدیریتی
تحلیل مخاطرات:
امنیت اطلاعات (Information Security)
اهمیت امنیت اطلاعات
سطوح امنیت:
اقدامات انجام شده در سیستم مدیریت امنیت اطلاعات
امنیت اطلاعات
هکرها چه کسانی هستند؟
خصوصیات هکرها
هکر ها به چند گروه تقصیم می شوند :
انواع حملات هکرها:
انگیزههای حمله هکرها:
فناوریهای امنیت اطلاعات
کیفیت و ارزش اطلاعات
مدیریت داده ها: یک شاخص کلیدی برای موفقیت
مشکلات مدیریت داده ها
مدیریت داده ها در یک سازمان ممکن است به دلایل زیر مشکل باشد:
منابع داده ها (Data Sources)
مدیریت اسناد
مدیریت اسناد
مثال هایی واقعی از کاربرد سیستم های مدیریت اسناد
اقدامات IBM و HP برای کاهش مصرف کاغذ در سازمانها
نحوه بایگانی ونگهداری اسناد طبقه بندی شده:
انهدام وامحاء اسناد.
اختیارات وشرح وظایف
شامل 24 صفحه فایل word