به علت پیشرفت روز افزون صنعت خودرو و تولید انبوه خودروهای احتراق داخلی که مشکلات گوناگونی از قبیل آلودگی هوا بوجود می آورد و نیز محدود بودن ذخایر سوخت فسیلی و گران بودن آن تحقیق و طراحی در مورد خودروهای برقی به یکی از برنامه های اصلی صنعت خودرو مخصوصاً در کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکایی بدل شده است ایران نیز در چند ساله اخیر تحقیقاتی در این زمینه انجام داده است شرکتهای ایران خودرو، سایپا و کیش خودرو تحقیقات در این زمینه را ادامه می دهند این تحقیقات به تولید نمونه هایی در شرکتهای ایران خودرو و سایپا منجر شده که در نمایشگاههای خودرو به معرض دید عموم قرار گرفته است شرکت کیش خودرو نیز در حال ساخت خودرو برقی نمونه می باشد.
این پروژه به بررسی سیستم انتقال قدرت در خودروهای برقی و مقایسه آن با سیستم انتقال قدرت در خودروهای احتراق داخلی می پردازد.
فصل اول : خصوصیات خودروی برقی
در این فصل پس ازمعرفی و تعریف خودروی برقی و شرح مختصری در مورد تاریخچه خودرو برقی به بررسی مزیتهای این نوع خودرو می پردازیم ابتدا مزیت خودروی برقی از نظر نوع انرژی و سپس مزیت تجهیزات الکتریکی مورد استفاده و مشکلات موجود در خودروی برقی می پردازیم .
1-1- تعریف خودروی برقی
در یک خودروی برقی مجموعه محرک برقی آن وظیفه دارد جریان مستقیم تولید شده توسط باتری را به انرژی مکانیکی تبدیل نماید منظور از مجموعه محرک کلیه قطعاتی است که جریان مستقیم باتریها را به نیروی کششی و گشتاور لازم برای حرکت چرخها تبدیل می کنند مهمترین ویژگی خودروهای برقی عبارتند از : برد و قدرت حرکت (شتاب ، سرعت ، شیب روی و بارگیری و انعطاف پذیری ) و مدت شارژ و قیمت بالای باتریها ، در اغلب خودروهای برقی موجود مجموعه محرک تشکیل شده است از کنترلر (عضو تنظیم کننده) ، موتور الکتریکی ، جعبه دنده با نسبت کاهنده روی اکسل ها و جعبه تقسیم برای دو یا چهارچرخ ، راه حل های دیگر نیز بکار رفته اند بطور مثال دو موتور همراه با جعبه دنده و یا بدون جعبه دنده . مجموعه محرک باید خواسته های متعدد و متنوعی را برآورده کند که از آنها بعنوان معیار برای ارزیابی و مقایسه راه حل های مختلف استفاده می شود بطور مثال برخی از مهمترین این معیارها عبارتنداز :
مقدمه2
فصل اول: خصوصیات خودرو برقی
1-1 تعریف خودرو برقی3
1-2 تاریخچه تولید خودرو برقی4
1-3 انواع موتورهای الکتریکی و مقایسه آن6
1-3-1 موتورهای الکتریکی جریان مستقیم7
1-3-2 موتورهای الکتریکی جریان متناوب8
1-4 باتری های قابل استفاده در خودروی برقی10
1-5 سیستم های تولید و انتقال نیروبرای خودرو های الکتریکی تولید انبوه15
1-5-1 خودرو برقی با موتورجریان مستقیم dc 17
1-5-2 خودروی برقی با موتورجریان متناوب ac 19
1-5-3 خودروهای دو منظوره21
1-6 مشکلات تحقیقاتی و نتیجه گیری24
فصل دوم: سیستم انتقال قدرت و محاسبه توان مورد نیاز
2-1 تأثیر وزن در خودروی برقی25
2-1-1 تأثیر وزن بر شتاب26
2-1-2 تأثیر وزن در شیب ها26
2-1-3 تأثیر وزن بر سرعت27
2-1-4 تأثیر وزن بر مسافت طی شده27
2-1-5 توزیع وزن27
2-2 نیروی مقاومت هوا28
2-3رانندگی در جاده31
2-3-1 توجه به تایر های خودرو32
2-3-2 محاسبه نیروی مقاومت غلتشی یک خودرو34
2-4 تجهیزات انتقال قدرت34
2-4-1 سیستم های انتقال قدرت35
2-4-2 تفاوت مشخصات موتور الکتریکی وموتور احتراقی36
2-4-3 بررسی دنده ها39
2-4-4 جعبه دنده اتوماتیک و دستی40
2-4-5 سیستم های انتقال قدرت و سیال های سبک یا سنگین برای روان کاری40
2-5 مشخصات خودروهای برقی42
2-5-1 توان و گشتاور43
2-5-2 محاسبه گشتاور لازم خودرو46
2-5-3 محاسبه گشتاور خروجی موتور46
2-5-4 مقایسه منحنی های گشتاور لازم وگشتاورخروجی موتور47
فصل سوم: طراحی سیستم انتقال قدرت پیکان برقی تبدیلی
3-1مشخصات کلی خودروی درون شهری پیکان برقی49
3-1-1 شتابگیری مناسب49
3-1-2 سرعت میانگین پیشینه49
3-1-3 تأثیر شیب50
3-1-4 برد50
3-2 محاسبه توان مورد نیاز خودرو50
3-2-1 محاسبه نیروی شتابگیری51
3-2-2 نیروی حرکت در شیب53
3-2-3 نیروی مقاومت غلتشی53
3-2-4 نیروی مقاومت هوا53
3-2-5 نیروی مقاومت وزش باد54
3-2-6 رسم منحنی گشتاور و توان54
3-3 طراحی قطعات مورد نیاز سیستم انتقال قدرت58
3-3-1 فلایول58
3-3-2 بوش نگهدارنده فلایول61
3-3-3 محاسبه فلنج پوسته63
3-3-4 طراحی شاسی زیر موتور64
بخش دوم: نحوه تأمین انرژی و عملکرد خودروی خورشیدی
مقدمه68
فصل اول : سلولهای خورشیدی
1-1 توضیحات کلی72
2-1 بازدهی سلول73
3-1 انواع سلولهای سیلیکونی73
4-1 فناوریهای تولید74
1-4-1 Screen printed74
5-1 مکانیزم کارکرد سلولهای خورشیدی74
1-5-1 نحوه کارکردن سلولهای خورشیدی(فتوولتاییکpv)74
2-5-1 سیلیکون در سلولهای خورشیدی76
3-5-1هنگامی که نور به سلولهای خورشیدی برخورد می کند80
فصل دوم: طراحی بدنه و شاسی
1-2 مقدمه81
2-2 بارهای وارده به شاسی83
1-2-2 بارهای استاتیکی83
2-2-2 بارهای دینامیکی(مربوط به سیستم تعلیق)83
3-2-2 نیاز مندیها83
4-2-2 انواع شاسیها84
5-2-2 فرم فضایی84
6-2-2 مواد به کار رفته در شاسیها85
7-2-2 مونوکوکهای کامپوزیتی86
8-2-2 جای راننده86
فصل سوم: ناحیه خورشیدی
1-3 مقدمه87
2-3 بررسی عوامل گوناگون87
1-2-3 خنک نگهداشتن ناحیه87
2-2-3 چیدن سلولها87
3-2-3 اتصال داخلی سلولها88
4-2-3 پوششها88
3-3 حفاظ سلولها88
1-3-3 فناوریها89
4-3 تکسچرد کردن و ضد انعکاس کردن پوشش AR 89
5-3 طراحی ناحیه سلولهای خورشیدی و زیر ساخت آن برای یک مدل کوچکتر 90
1-5-3 وضعیت الکتریکی ناحیه پانل خورشیدی93
2-5-3 نکات استنتاجی96
6-3 نتایج بدست آمده برای یک نمونه ناحیه خورشیدی96
1-6-3 مشخصات ناحیه96
فصل چهارم: تحلیل آیرودینامیکی
1-4 مقدمه97
2-4 طراحی پیکره اصلی97
1-2-4 قوانین مسابقه97
3-4 نحوه طراحی با توجه به قوانین مسابقه97
4-4 نحوه طراحی برای دراگ پایین99
5-4 نحوه طراحی برای یک پایداری مناسب101
6-4 نیازهای اضافی توان خورشیدی102
7-4 نحوه طراحی ناحیه خورشیدی103
8-4 ساختن شکل اصلی به صورت تجربی106
9-4 تحلیل طراحی106
10-4 خواندن نقشه ها برای CFD107
11-4 نتایج CFD108
12-4 طراحی دوباره براساس CFD110
13-4 نتایج CFD از تحلیل دوم110
14-4 نتایج بدست آمده در مورد شکل و ترکیب بدنه110
فصل پنجم : سیستم های مکانیکی
1-5 مقدمه112
2-5 سیستم رانش 114
1-2-5 بررسی عملکرد سیستم رانش115
2-2-5 انواع مکانیزمها115
3-2-5 انواع سیستمهای انتقال قدرت117
3-5 سیستم تعلیق 118
1-3-5 معایب118
2-3-5 مزایا118
3-3-5 رفتارهای دلخواه از تعلیق119
4-3-5 اجزا119
5-3-5 انواع سیستم تعلیق119
4-5 ترمزها121
1-4-5 انواع ترمزها121
2-4-5 مشکلات122
3-4-5 توضیح122
5-5 چرخ ها و تایرها 122
1-5-5 انواع چرخها122
2-5-5 تایرها124
3-5-5 تأثیر عوامل مختلف بر مقاومت غلتش تایرها124
فصل ششم : موتور
1-6 انواع موتور 126
1-1-6 القاییAC126
2-1-6 مقاومت متغیر126
3-1-6 DC جارو بک شده126
4-1-6 DC بدون جاروبک127
5-1-6 موتورهای چرخ127
غزال ایرانی 128
چکیده غیر فارسی 139
منابع 140
شامل 150 صفحه فایل word