فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:107
رساله (پایان نامه) برای دریافت درجه کارشناسی ارشد
رشته جامعهشناسی
فهرست مطالب:
1. فصل اول؛ کلیات
1-1 مقدمه 7
1-2 طرح مسئله و ضرورت بحث 11
1-3 اهداف تحقیق 14
1-4 مروری بر مطالعات پیشین 15
2. فصل دوم؛ ادبیات نظری
2-1 ارزشها وتغییرات ارزشی 18
2-2 رویکرد جامعه شناسان به ارزشها 19
2-3 اینگلهارت و تحّولات ارزشی 20
2-4 رویکرد روانشناسان به ارزشها 24
2-5 نظریه خرده فرهنگهای طبقاتی 34
2-6 سبک زندگی و پایگاه اجتماعی اقتصادی 40
2-7 ملاحظات روانشناختی و مکانی 44
2-8 ملاحظات نسلی 49
3. فصل سوم؛ روش شناسی تحقیق
3-1 مدل تحلیلی
3-1-1 چهارچوب نظری
3-1-2 فرضیات تحقیق
3-1-3 روش تحقیق
3-1-4 متغیرهای اصلی
3-1-5 تعریف عملیاتی
3-1-6 اعتبار و پایایی تحقیق
4. فصل چهارم؛ توصیفات آماری و تجزیه تحلیل آماری
4-1 توصیفات آماری
4-2 فرضیات و نتایج تحقیق
4-3 جمع بندی
5. فصل پنجم؛ پیشنهادات تحقیق
6. منابع
ضمیمه
پرسشنامه
فهرست جداول
جدول1) طبقهبندی روکیچ از ارزشها 27
جدول2) فهرست ارزشهای شوارتز 29
جدول3) تعریف متغیرهای مستقل و وابسته 61
جدول4) تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای مستقل بر ارزش اقتصادی 84
جدول5) تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای مستقل بر ارزش مذهبی 85
جدول6) تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای مستقل بر ارزش سیاسی 87
جدول7) تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای مستقل بر ارزش علمی 88
جدول8) تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای مستقل بر ارزش زیباشناختی 89
جدول9) تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای مستقل بر ارزش اجتماعی 90
فهرست شکلها و نمودارها
شکل1) سلسله مراتب نیازهای مازلو 20
شکل2) پیشبینی تاثیر پایگاه اجتماعی بر ارزشها طبق نظریه اینگلهارت 55
شکل3) نگرانیهای پیشرو
شکل4) تحلیل مسیر ارزشهای سیاسی 94
شکل5) تحلیل مسیر ارزشهای اقتصادی 95
شکل6) تحلیل مسیر ارزشهای مذهبی 96
شکل7) تحلیل مسیر ارزشهای علمی 97
شکل8) تحلیل مسیر ارزشهای زیباشناختی 98
شکل9) تحلیل مسیر ارزشهای اجتماعی 99
شکل10) میانگین ارزشهای دانشآموزان طبقات مختلف بدون در نظرگرفتن متغیرهای دیگر 100
نمودار1) پایگاه اقتصادی اجتماعی دانشآموزان 69
نمودار2) وضعیت تحصیلی پدر دانشآموزان 70
نمودار3) میزان مذهبی بودن دانشآموزان 72
نمودار4) میزان خوشبین بودن دانشآموزان 74
نمودار5) میزان رضایت از زندگی در میان دانشآموزان 75
نمودار6) میزان مصرف رسانهها در میان دانشآموزان 76
نمودار7) در صورت استفاده از اینترنت، بیشتر چه استفادههایی از آن مینمایید؟ 77
نمودار8) اگر مخیر بودیدکه در صورت تمایل در خارج از کشور زندگی کنید و به شما این آزادی را میدادند که یک کشور را به دلخواه انتخاب میکردید, شما کدام کشور را بر میگزیدید؟ 78
نمودار9) مسائل خیلی خصوصی را در مرتبه اول با چه کسی مطرح میکنید؟ 79
نمودار10) صمیمیترین دوستانتان بیشتردرکدام طیف ازگروهای زیرمیباشند؟ 80
چکیده:
در این مطالعه دست به بررسی عوامل موثر بر ترجیحات ارزشی دانشآموزان دبیرستانی شهرتهران زده شده است. اهداف تحقیق در وهله اوّل شناخت ارزشهای مورد اقبال جمعیت مورد بررسی میباشد و در مرحله بعد سعی در تبیین عوامل مؤثر بر این ارزشها را داشتهایم. ارزشها را به پیروی از طبقهبندی آلپورت به 6 دسته تقسیم نمودیم (ارزشهای اقتصادی, اجتماعی, علمی, سیاسی, زیباشناختی و مذهبی) و متغیرهای مستقل ما نیز شامل موارد زیر بودند: پایگاه اقتصادی- اجتماعی، ارزشهای پدر و مادر (خانواده)، رسانهها, معلم، خوشبین بودن دانشآموز، موافقت با رعایت هنجارهای اجتماعی و میزان مذهبی بودن دانشآموز.
چارچوب نظری تحقیق فوق نیز نظریه مادی- فرامادی اینگلهارت میباشد که بر روی دو فرضیه کمیابی و اجتماعی شدن بنا شده است. در تحلیل مطالعه حاضر از فرضیه اجتماعی شدن بهره فراوان گرفته شده است.
نتایج بدست آمده نشان دادند که پدر و مادر (خانواده) بیشترین سهم را در شکلگیری ارزشهای دانشآموز داشتهاند. البته در پایان نامه به تفصیل با ارائه تحلیل مسیر عوامل, تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم هرکدام از متغیرها آورده شده است.