چکیده :
بحران ها، حوادثی هستند که خرابی های زیادی بوجود آورده و باعث به خطر افتادن جان افراد می شوند. این خرابیها میتوانند به صورت منطقهای، مانند سیل، یا به صورت سراسری، مانند زلزله و آتشفشان، نمود پیدا کنند. حتی بحرانهایی نیز در حد جهانی، مانند مشکل سال ۲۰۰۰ رایانه ها، وجود دارند. با توجه به گسترش IT در تمام زمینه ها و نیز فواید بیشمار استفاده از آن، خصوصا در مواردی که حجم داده ها و پردازش آنها بسیار بالا است، استفاده از آن در مدیریت بحران بسیار حیاتی است. در این راستا کشورهای پیشرفته از مدتها قبل تلاش برای ایجاد سامانهای جامع را آغاز نمودهاند. این سامانه باعث افزایش دقت تصمیمات مدیریتی بوسیله شبیهسازی نتایج حاصل از تصمیم گیریهای مختلف، استاندارد بودن اطلاعات و اطلاع رسانی سریع به مسولان و امدادگران شده است. حاصل این تلاش ها و امکانات، کاهش میزان تلفات و افزایش سرعت ساماندهی بحران است. شهرداری مشهد از سالهای گذشته به دنبال ایجاد یک سامانه جامع مدیریت بحران می باشد. در این پروژه سعی بر این شده است تا با کاربردهای IT در مدیریت بحران بیشتر آشنا شده و یکی از موارد مورد استفاده در شهرداری مشهد را بررسی کرده و در این قسمت گردآوری کرده ایم.
فهرست :
مقدمه
تعریف بحران
انواع بحران
سوابق تاریخی مدیریت بحران در ایران
سیر تحولی مدیریت بحران
ساختار مدیریت بحران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی
تعریف مدیریت بحران و اهداف آن
استانداردهای بین المللی
تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدیریت بحران مشهد
انواع سیستم های اطلاعاتی کاربردی در مدیریت بحران
فرایند برنامه ریزی مدیریت بحران و نقش IT در آن
سیستم های اطلاعات جغرافیایی (GIS) در مدیریت بحران
سیستم های GIS ویکپارچگی اطلاعات در شهردای مشهد
سیستم های اطلاعات جغرافیایی شهرداری
ویژگی های شبکه منسجم اطلاعات سازمان فاوا
تجربه استفاده از GIS در مدیریت بحران و حوادث طبیعی
معرفی نرم افزارهای مدیریت بحران
مطالعه موردی
سامانه مدیریت بحران و ارزیابی خسارت زلزله شهرداری مشهد
جمع بندی و پیشنهادات
منابع
نوع فایل : Word
تعداد صفحات : 33 صفحه