پوستر را به « فشارسج رویدادهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی» تعبیر کرده اند و نیز پدیده ای که آیینه ومداخله گر فعالیتهای نظری و عملی انسان می باشد و خلاصه بُعدی از انسان که حیات یافته است را نشان میدهد. پوستر می خواهد توجه ما را به پیامی جلب کند، محصولی را معرفی کند، ما را به فعالیتی تفریحی دعوت کند و یا به مبارزه ای تبلیغی فرا خواند.برای انجام این کارها، باید طیف وسیعی از مردم پوستر را ببینند، و از این رو باید پوستر در گسترة وسیعی در معرض دید عموم قرار گیرد، این امر نیازمند تعداد زیادی کپی از پوستر است.
در سه دهه آخر قرن نوزدهم میلادی بر اثر تحولات مصورسازی و پیوند نزدیکی که بین نقاشی و چاپ برقرار شده بود، پدیده تازه یی موسوم به پوستر یا آفیش بوجود آمد. امروزه پوسترهای مصور با بهره گیری از حروف متنوع، طراحی و نقاشی و عکاسی، بمنزله نمونه های کاملاً پیشرفته یی از هنر گرافیک نوین شناخته می شوند. گو اینکه پوسترسازی، شاخه یی از گرافیک است، ولی با سایر رشته های هنرهای تجسمی نیز پیوند متقابل دارد.درواقع در تاریخ صدساله پوسترسازی این هنر و سایر هنرهای تجمسی دارای تأثیرات متقابل و تبادل امکانات بوده اند.
فهرست عناوین این کمک پایان نامه 76 صفحه ای عبارتند از :
فصل اول:
گذری بر تحولات پوستر در جهان و ایران
1-1- مقدمه پوستر
1-2 تاریخچه پوستردر جهان
1-2-1 تأثیرات ژول شره و لوترک در پیشبرد پوستر
1-3 تاریخچه پوستر در ایران
1-3-1 تاریخچه پوستر بعد از انقلاب
1-4 اعلان های عامیانه مذهبی
فصل دوم:
ماهیت پوسترو کاربرد آن
2-1 ماهیت پوستر و کاربرد آن
2-2- طراحی پوستر
2-3 عوامل مؤثر در طراحی پوستر
2-4 ویژگی های فنی طراحی پوستر
2-5 کاربرد حروف در پوستر
2-6 ویژگی های یک پوستر مناسب
2-7 فواید آموزش از طریق پوستر
- نتیجه گیری
- منابع و مآخذ