محیط پیرامون ما با وجود افراد، اشیاء و رویدادهای متعدد ومتنوع بسیار پیچیده است بعلاوه کنش متقابل وتغییرات مداوم موجود در عوامل مختلف پیچیدگی فزاینده ای را بر زندگی انسان تحمیل می کند. و انسان برای مقابله با این همه تغییرات بدنبال یافتن راه حلهای مناسب برای سازگاری است.
از آنجائیکه منابع خطر و ارضاء نیاز ما نیز پیوسته در حال تغییرند. لازمه زندگی پویایی در سازگاری ارگانیسم با محیط است. و فرایندهای یادگیری پویایی لازم برای ارگانیسم را فراهم می کند تا بتواند با شرایط محیطی گوناگون به زندگی خود ادامه دهد. یعنی علاوه براینکه محرکهای مختلف مثبت، منفی یا خنثی را بشناسد. رفتارهای مناسب مقابل هر کدام از محرکها را یاد بگیرد واین یادگیری به طرق مختلف از ابتدای زندی نوع بشر صورت گرفته است اما امروزه با تکامل زندگی بشر یادگیری عمومی و کسب دانش از طریق آموزش بخش مهمی از اطلاعات لازم برای سازگاری را در اختیار قرار می دهد. (السون و هرگنهان، 1997)
حجم اطلاعات از هر نوع که باشد، چنان رو به افزایش است که هر فرد در هر شغل و مقامی برای رفع نیازهای فردی و شغلی خود نیاز به مطالعه و صرف وقت زیاد برای آن دارد. به این ترتیب مطالعه وسیله ارتقاء نوع بشر و ابزار انتقال علم ودانش است. ولی متأسفانه در جامعه ما هنوز فرهنگ مطالعه به عنوان یک نیاز واقعی برای مردم به حساب نمیآید. و حتی دانش آموزان ودانشجویان ما نیز که مطالعه جزء اصلی و حرفه وزندگی آنهاست درست مطالعه نمیکنند. روش مطالعه فعال را نمیدانند، کند میخوانند، به اندازه کافی مطالب را درک نمیکنند، به خوبی به یاد نمیآورند. نمیدانند چه بخوانند؟ چگونه بخوانند؟ و چگونه به خاطر بسپارند؟ از همه بدتر نمیدانند که بد میخوانند و اینهمه باعث گریز از مطالعه و عدم یادگیری مناسب از آن است
مقدمه 2
بیان مسأله 3
اهمیت و ضرورت پژوهش 7
اهداف پژوهش 9
گزاره های تحقیق (سؤال ها / فرضیه ها) 10
معرفی نوع متغیرها و تعاریف عملیاتی 10
مقدمه 15
یادگیری از دیدگاه روانشناسی رفتارگرا 16
یادگیری از دیدگاه روانشناسی شناختی 18
نظریه رشدشناختی پیاژه 20
نظریه یادگیری گشتالت 22
نظریه یادگیری معنی دار کلامی 23
نظریه پردازش اطلاعات 26
راه بردهای شناختی – فراشناختی 30
راهبردهای تکرار در تکالیف ساده یادگیری 33
راهبرد مرور ذهنی در تکالیف پیچیده یادگیری 34
راهبرد بسط دهی در تکالیف پایه 36
راهبرد بسط دهی در تکالیف پیچیده 37
راهبرد سازماندهی در تکالیف پایه 38
راهبرد سازماندهی در تکالیف پیچیده یادگیری 39
فراشناخت 40
معلمان کارآمد 46
پرورش مهارت های فکری 47
پرورش مهارت های حل مسئله 48
مهارتهای تدریس 52
دستورالعمل های قبل از مطالعه 57
دستورالعمل های بعد از مطالعه 60
دستورالعمل های جهت گسترش حافظه 61
دستورالعمل های بهسازی حافظه 63
ادبیات پژوهش موجود در موضوع مورد مطالعه 65
1-3- روش تحقیق 74
2-3- جامعه مورد مطالعه 75
1-3-3- نمونه مورد مطالعه و روش نمونه گیری 75
2-3-2- ملاک انتخاب نمونه 76
4-3- ابزار پژوهش 76
1-4-3- معرفی ابزار 76
2-4-3- اعتبار آزمون 78
5-3- روش نمره گذاری 78
6-3- روش تجزیه و تحلیل آماری 79
میزان درآمد خانواده 81
میزان تحصیلات پدر آزمودنیها 82
میزان تحصیلات مادر آزمودنیها 83
شغل پدر 84
شغل مادر 85
توزیع فراوانی دانش آموزان برحسب موفقیت تحصیلی 85
میانگین انحراف استاندارد راهبردهای یادگیری در دو گروه موق و ناموفق 87
بخش استنباطی 88
رابطه بین راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی در رشته ریاضی فیزیک با درس حسابان 89
رابطه بین راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی در رشته ریاضی فیزیک با درس فیزیک 91
رابطه بین راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی در گروه علوم تجربی با نمره درس شیمی 92
رابطه بین راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی در گروه علوم تجربی با نمره درس زیست شناسی 93
رابطه بین راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی در گروه علوم انسانی با درس جامعه شناسی 95
نوع راهبردهای یادگیری که دانش آموزان موفق و ناموفق در رشته ریاضی بکار می برند چیست؟ 98
نوع راهبردهای یادگیری که دانش آموزان موفق و ناموفق در رشته علوم تجربی بکار می برند چیست؟ 99
تحلیل ممیز 100
نوع راهبردهای یادگیری که دانش آموزان موفق و ناموفق در رشته علوم انسانی به کار می برند چیست؟ 101
تحلیل ممیز 101
بحث و نتیجه گیری 104
محدویت ها 112
پیشنهادها 113
منابع فارسی 114
منابع انگلیسی 117