چکیده:
این تحقیق به منظور بررسی رابطة تک فرزندی با اختلالات رفتاری انجام گردید.پس از تشریح کامل اختلالات رفتاری و ذکر انواع آن، پرسشنامة راتر روی 30 کودک تک فرزند و 30 کودک غیرتک فرزند پاسخ داده شده است.این پرسشنامه، مخصوص معلمان بوده و در چند مدرسة ابتدائی کرج به طور تصادفی توزیع شده است.معلمان برحسب آشنایی خود با انش آموزان تک فرزند و غیر تک فرزند پرسشنامه ها را تکمیل نموده اند.آزمودنیهای دانش آموز در این کار پژوهش بین 7 تا 12 سال سن داشته اند.در آخر پس از پایان کار و انجام محاسبات آماری از طریق روش آماری x2 (مجذور کا) مشاهده شده که x2 (6/06) بدست آمده بزرگتر از x2 جدول (5/671) بوده است.بنابراین بین تک فرزندی و اختلالات رفتاری رابطة معنی داری وجود دارد وسطح معنی داری آن برابر 5% p7 است.
چکیده ..۳
فصل اول
مقدمه… ۵
بیان مساله. ۷
اهمیت پژوهش…. ۹
فرضیه پژوهش.. ۱۱
تعاریف عملیاتی….. ۱۱
فصل دوم
اختلالات رفتاری… ۱۳
تعاریف اختلالات رفتاری… ۱۴
رفتار بهنجار…. ۱۸
برآورد درصد شیوع اختلالات رفتاری… ۱۹
بررسی مختصری از تاریخچه و علل اختلالات رفتاری….. ۲۲
اصل فراموش شده ژنتیک.. ۲۸
ارتباط نقش سیستم ایمنی با افزایش مشکلات رفتاری. ۳۰
دسته بندی اختلالات رفتاری.. ۳۲
انواع اختلالات رفتاری موجود در هر گروه از دسته بندی های گروه ترویج روانپزشکی.. ۴۳
چگونگی ارتباط با والدین با فرزندان و تاثیر آن بر ویژگی های رفتاری آنان….. ۴۹
چگونگی بروز اختلال در رفتار از نظر رفتار گرایان ۵۴
روشهای رفتار درمانی….. ۵۹
اختلالات رفتاری در کودکان تک فرزند و چند فرزند شهر تهران ۶۵
فصل سوم
جامعه آماری.. ۶۸
ابزار پژوهش.. ۶۹
اعتبار پرسشنامه راتر….. ۷۲
پایایی آزمون راتر….. ۷۳
روش اجرای تحقیق… ۷۴
روش تحلیل آماری….. ۷۵
فصل چهارم
بحث و نتیجه گیری… ۸۰
پیشنهادات. ۸۱
محدودیتها. ۸۲
منابع…. ۸۳
پیوست….. ۸۶
پرسشنامه.. ۸۷
پرسشنامه مشخصات مربوط به دانش آموز… ۹۳