چکیده
با گسترده شدن فناوری اطلاعات و نفوذ وسایل ارتباط از راه دور به عمق جامعه ، ابزار ها و روش های آموزش نیز دچار تحول شده اند. تحول این ابزار ها و روش ها در جهتی است که هر فرد در هر زمان و هر مکان بتواند با امکانات خودش و در بازه زمانی که خودش مشخص می کند مشغول یادگیری شود.
در سال های نه چندان دور آموزش از راه دور مطرح شده است. این نوع آموزش ویژگی های خودش رو دارد و دارای مزایای زیادی است. ابتدا آموزش به صورت مکاتبه ای بود و تنها راه ارتباط استفاده از نامه بود. با پیشرفت تکنولوژی و از همه مهمتر ارزان تر شدن هزینه استفاده از تکنولوژی، استفاده از ابزار های جدید تر برای انتقال دانش مطرح شد. با به وجود آمدن و گسترش اینترنت این پدیده جدی تر دنبال شده و ابزار ها و روش ها و استاندارد هایی برای آموزش الکترونیکی مطرح شده است و هر روز اصلاحات جدیدتری در این زمینه انجام می شود.در واقع می شه گفت آموزش الکترونیکی استفاده از ابزار های انتقال اطلاعات به صورت الکترونیکی (مثل اینترنت) برای انتقال اطلاعات و دانش است.
در رویکرد سنتی از روش آموزش دادن استفاده می شود که چون همراه با زور و اجبار باعث افت تحصیلی دانش آموز می شود و حتی ممکن است مشکلاتی در خارج از محیط آموزشی برای دانش آموز پیش بیاورد. اما در رویکرد جدید از روش آموزش گرفتن استفاده می شود. چون در این روش فرد، خود می خواهد یاد بگیرد بنابر این زور و اجباری هم در کار نیست و در نتیجه مشکلات قبلی به وجود نخواهد آمد.
تشریح و بیان موضوع
موضوع تحقیق حاضر بررسی سیستمها و نرم افزارهای آموزش الکترونیک میباشد که به تشریح موضوع خواهیم پرداخت و در این تحقیق سعی داریم آموزش مجازی را از ابتدا تا کنون بررسی نموده و ویژگیهای مثبت و مشکلات آن را نیز در نظر بگیریم .
طرح آموزش مجازی بعد از آموزش های راه دور و استفاده روزافزون از سیستم های نرم افزاری و به ویژه اینترنت پا به عرصه سیستم های آموزشی کشورهای جهان گذاشت و امروزه در اکثر مناطق جهان من جمله کشور خودمان ایران در حد بسیار بالایی مورد استفاده قرار می گیرد .
4-1- ضرورت انجام تحقیق
امروزه استفاده از رایانه، زندگی بشر را در تمامی وجوه دگرگون ساخته است. مطالعات انجام شده در ارتباط با برنامههای توسعه اغلب کشورها، نشان دهنده محوری بودن نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در این گونه برنامههاست. فناوری اطلاعات و ارتباطات را می توان به عنوان ابزاری نیرومند و قوی برای ارتقای کیفیت و کارایی آموزش مورد استفاده قرار داد، به گونه ای که شیوه های سنتی آموزش را دستخوش تغییر قرار دهد و دیگر نیازی به حضور فیزیکی در کلاسهای درس نباشد. این تحقیق سعی دارد تا با معرفی آموزشهای مجازی و الکترونیک، بررسی وضعیت آموزش مجازی در ایران و بیان این مسئله که دیگر در هزاره سوم، آموزش مجازی تنها یک امر جایگزین به شمار نمی رود، بلکه یک ضرورت است، توجه و عنایت هر چه بیشتر طراحان و برنامه ریزان آموزشی را به خود معطوف دارد و گامی هر چند کوچک در جهت پایه ریزی زیرساختهای لازم، به منظور مهیا سازی بستر فرهنگی برای حرکت به سمت مجازی شدن بردارد.
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
فصل اول، مقدمه
1-1- مقدمه. 2
2-1- مسأله اصلی تحقیق.. 2
3-1- تشریح و بیان موضوع. 2
4-1- ضرورت انجام تحقیق.. 3
5-1- مدل تحقیق (ارتباط متغیرها به صورت تصویری( 3
6-1- اهداف تحقیق.. 3
7-1- قلمرو انجام تحقیق.. 4
8-1- تعریف اصطلاحات و واژه های تخصصی.. 4
9-1- ساختار تحقیق.. 7
فصل دوم ، ادبیات موضوع
1-2- مقدمه. 9
2-2- تعریف سیستم مدیریت یادگیری.. 9
3-2- تاریخچه آموزش مجازی.. 11
4-2- گستره آموزش الکترونیکی.. 13
5-2- مزیت های آموزش الکترونیکی.. 14
6-2- توصیف سیستم LMS. 16
1-6-2- بخش های مختلف LMS. 16
2-6-2- مفهوم webmaster و نقش آن در LMS. 17
3-6-2- آموزش های اولیه جهت مدیران و ناظران LMS با توجه به بودن سیستم برای مجموعه. 17
4-6-2- پشتیبانی فنی LMS جهت برطرف کردن مشکلات فنی.. 17
5-6-2- میزبان نرم افزار LMS. 17
7-2- محتوای دروس آموزش مجازی E-Content 18
1-7-2- فرایند تولید و گروه های درگیر. 18
2-7-2- مدیریت و برنامه ریزی تولید. 19
3-7-2- کیفیت و ارتقا دادن محتوا 19
4-7-2- ویژگی های وب کنفرانس Adobe Connect 20
5-7-2- استفاده از وب کنفرانس در آموزش مجازی.. 20
8-2- سبک های آموزش های مجازی موجود. 21
9-2- مزیت ها و عیب های آموزش مجازی.. 22
10-2- دانشگاه مجازی.. 22
1-10-2- اجزای دانشگاه مجازی.. 23
2-10-2- استاد مجازی.. 24
3-10-2- کلاس مجازی.. 24
1-3-10-2 مزایای کلاس مجازی.. 25
2-3-10-2 نیازمندیهای کلاس مجازی.. 26
4-10-2- دانشجو مجازی.. 28
5-10-2- آزمون های مجازی.. 28
6-10-2- گفتگوی متنی.. 28
11-2- روش های تولید محتوای آموزشی.. 28
1-11-2- آموزش های HTML.. 29
2-11-2- فیلم های آموزشی.. 29
3-11-2- فیلم های شبیه سازی شده تعاملی.. 30
4-11-2- انیمیشن های ساده و دو بعدی.. 30
5-11-2- انیمیشن های متوسط... 30
6-11-2- آموزش های انیمیشنی حرفه ای – تعاملی.. 31
12-2- یادگیری الکترونیک؛ تغییر پارادایم در توسعه منابع انسانی.. 31
13-2- فناوری اطلاعات و ارتباطات و نقش آن در آموزش.... 34
1-13-2- کاربرد فناوری اطلاعات در آموزش از راه دور 34
14-2- اهمیت آموزش مجازی.. 35
15-2- آموزش مجازی در ایران.. 36
16-2- نتیجه گیری.. 37
فصل سوم ، سیستم آموزش الکترونیکی پیشنهادی
1-3- مقدمه. 39
2-3- ابعاد آموزش الکترونیکی.. 39
3-3- سیستم آموزش الکترونیکی پیشنهادی.. 40
4-3- خصوصیات سیستم مدیریت فراگیر مورد نظر. 42
5-3- وظایف اصلی یک LMS. 44
6-3- ماژول های سیستم LMS پیشنهادی.. 45
1-6-3- ماژول مدیریت ثبت نام. 46
2-6-3- ماژول مدیریت اطلاعات... 47
3-6-3- ماژول مدیریت درس.... 48
4-6-3- ماژول موتور ارزیابی.. 49
5-6-3- محیط تشریک مساعی.. 50
7-3- خصوصیات سیستم مدیریت محتوای آموزشی.. 51
8-3- ابزار تألیف... 56
9-3- نگاهی به استانداردهای مورد استفاده در این سیستم.. 59
10-3- ساختار خدمات در سیستم پیشنهادی.. 62
11-3- نتیجه گیری.. 63
فصل چهارم ، مطالعه تطبیقی استانداردهای آموزش مجازی و آموزش مبتنی بر کامپیوتر در جهان
1-4- مقدمه. 66
2-4- موسسات مهم درگیر در بحث استانداردسازی.. 69
1-2-4- انستیتوی مهندسین الکتریسیته و الکترونیک (IEEE) 69
2-2-4 سازمان جهانی استاندارد (ISO) 70
3-2-4- IMS – EDUCAUSE.. 70
4-2-4- صنایع هوایی آمریکای شمالی.. 71
5-2-4- وزارت دفاع آمریکا 71
6-2-4- وزارت آموزش آمریکا 71
7-2-4- شبکه آموزشی استرالیا 72
8-2-4- جامعه اروپایی.. 72
9-2-4- ارتباط با سازمان های متولی استاندارد. 73
3-4- معماری سیستم فناوری یادگیری (LTSA) 73
1-3-4- نگاهی کلی به معماری.. 73
2-3-4- اجزای LTSA.. 74
4- 4- ابرداده های آموزشی.. 76
1-4-4- Learning Object Metadata (LOM) 76
2-4-4- Dublin Core. 77
3-4-4- ابرداده های IMS. 77
4-4-4- ADL SCORM Metadata. 77
5-4- ساختار درس.... 78
1-5-4- دستورات راهنمای AICC برای همخوانی بین سیستم ها 79
2-5-4- ساختار محتوی پیشنهاد شده توسط ADL SCORM... 81
3-5-4- سازماندهی IMS. 81
6-4- ارزیابی دانش آموزان.. 81
7-4- بسته بندی محتوی (Content Packaging) 82
8-4- مدیریت دانش آموز 83
9-4- محیط اجرا 83
10-4- نتیجه گیری.. 84
فصل پنجم ، نتیجه گیری و پیشنهادات
1-5- مقدمه. 86
2-5- پیشنهادات... 86
1-2-5- پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده 86
2-2-5- پیشنهادات کاربردی.. 86
3-5- نتیجه گیری.. 87
منابع.. 89
پیوست ها
پیوست- 1- مشخصات فنی Asset های مورد استفاده برای تولید محتوای آموزشی در وزارت آموزش و پرورش... 94
پیوست -2- ابر داده های مناسب برای سیستم آموزش الکترونیک.... 99
پیوست -3- نرم افزار مدیریت یادگیری پریسان.. 105
پیوست-4- نرم افزار سیستم مدیریت آموزش شرکت ایده فناوران.. 108
پیوست -5- سیستم مدیریت هوشمند مدارس.... 109
پیوست -6- سیستم جامع مدیریت مراکز آموزشی تدفا 112
پیوست -7- معرفی نرم افزارهای تولید محتوای الکترونیک.... 115