کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

دانلود پایان نامه پدیده شهرنشینی

اختصاصی از کوشا فایل دانلود پایان نامه پدیده شهرنشینی دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

دانلود پایان نامه پدیده شهرنشینی


دانلود پایان نامه پدیده شهرنشینی

شهر و شهر نشینی ایران که در طول سالهای متمادی دچار دگرگونی و تغییر بنیادی نشده بود ، همزمان با درگیری در روابط جدید سرمایه داری جهانی وارد دوره ای از تغییرات و دگرگونیهایی شد که اگر چه ریشه در زیر ساخت های اقتصادی ( تولیدی و صنعتی ) جامعه ایران نداشت اما به هر حال متأثر از شیوه ها و روشهای نوین تولید و توزیع ، مبادله و مصرف و نیز تحت تأثیر عوامل خارجی و داخلی رشد ، چالش های جدیدی را ایجاد کرد تکامل نیافتن نظام سرمایه داری در ایران به دلیل موانع متعدد ساختاری درونی ، افزایش بهای نفت در دهه پنجاه و اصلاحات ارزی که خود حاصل پایان عمر هم نشینی نظام سرمایه داری با نظامات آن پیشین بود تأثیرات دامنه داری بر الگوی شهرنشینی و شهر در ایران داشتند . از یک سو استقرار صنایع و کارخانجات در محدودة بلافصل شهرها و عمدتاً کلان شهرها و رواج نسبی روابط سرمایه داری سوداگر و وابسته در آن و از طرف دیگر بی نیاز شدن شهرها از بازار روستاها و قطع ارتباط تاریخی شهر و روستا موجب تقویت نقش و جایگاه شهرها شده و از سوی دیگر اصلاحات ارضی موجب تخریب بنیانهای زیست و معیشت روستاییان گردیده و اینها بر روی هم نامعادله ای ساختند که حاصلش مهاجرت گسترده روستائیان به شهرهای بود که بنیانهای تولید آن به درجه ای از کمال نرسیده بود که قدرت جذب انبوه مهاجران را داشته باشد . انبوه مهاجرین جذب شده به شهرها نیاز به سر پناه و مسکنی داشتند که با توجه به وضعیت درآمدی خود قادر به تأمین آن نبوده و در عمر کمتر طرح و برنامه ای نیز به تأمین مسکن برای آنها توجه می شود . آنها که نمی توانستند در بازار رسمی زمین و مسکن نیاز خود را برآورده سازند ، در بازار غیر رسمی زمین و مسکن گونه ای متفاوتی از سرپناه را تقاضا می کردند که در سالهای دهه پنجاه آلونک نشینی ، زاغه نشینی و حاشیه نشینی را شکل دادند . این مجموعه های سکونتی حاشیه ای که در بافت درونی یا حاشیه ای شهرها به ویژه کلان شهرها ایجاد می شوند . به تدریج جای خود را به مجموعه های سکونتی جدیدی دادند که در خارج از محدوده قانونی کلان شهر و در حریم استحفاظی آن شکل گرفته و در عین مشابهت با آنها متفاوت بودند ؛ امنیت در تصرف و فقدان خطر و تهدید تخریب ، مکان گزینی در حوزه عمل کلان شهر و در طول محورهای عمده منشعب از کلان شهر و نیز در نزدیکی مکانهای عمده صنعتی و اشتغال عملاً بستری را فراهم ساخت که جمعیت انبوه مهاجر ساکن در محدوده کلان شهری به سمت آنان سرازیر شده و پدیده ای جدید را در نظام و مکان کلان شهری شکل دهنده این پدیدة جدید که با مشخصه هایی چون خودرو بودن و بی اعتنایی به ضوابط و مقررات شهر سازی و ساختمانی ، اتکاء به حریم وارده خود جوش مردمی تأثیر ناپذیری از مدیریت و کنترل های دولتی و رسمی و امثال آنها شناخته می شوند ، « سکونت گاههای خودرو » نامیده شده اند . آنها نه جزئی وابسته به کلان شهر که سکونتی گاهی با  استقلال نسبی از آن هستند که حداقل در ابتدا پایه های شغلی و معیشتی خود را در کارخانجات و صنایع پیرامون جستجو کرده و سپس و با تأمین خدمات و زیر ساخت ها در مراحل بعدی رشد به درجه ای از استقلال خدماتی می رسند و توسط نهادهای رسمی به عنوان شهر به رسمیت شناخته می شوند و در هر حال در سالهای اخیر به عنوان نوعی الگوی سکونت جدید ، ما بین شهر و روستا ـ در منطقه کلان شهری مطرح شده اند که در مورد تهران حدود 20 درصد جمعیت منطقه شهری را در خود جای داده اند .

این پدیده رو به گسترش که با چالشهای نظری ـ کارشناسی و اجرایی متفاوتی مواجه بوده و هست ، نیازمند بازشناسی و کالبد شکافی است تا با شناخت ساز و کارهای شکل گیری و تحول و عوامل مؤثر در آن تحت مدیریت هدایت و نظارت در آید و تا جایی که امکان دارد بسامان شده و برنامه دار گردد .

مقدمه :
1 ـ فرایند ، چگونگی و عوامل مؤثر در شکل گیری و دگرگونی سکونت
گاههای خودرو در ایران و منطقه کلانشهری
1 ـ 1 ـ چگونگی و عوامل مؤثر بر شکل گیری سکونت گاههای خودرو در ایران
3 ـ انطباق چارچوب نظری عام پژوهش بر شرایط ایران و منطقه شهری تهران
3 ـ 1 ـ تبیین سکونتگاههای خودروی ایران از دیدگاه کلان نظری
فصل دوم :
استان تهران
1 ـ موقعیت و وسعت
1 ـ 2 ـ بررسی مقایسه ای شاخص اشتغال شهرستانهای استان تهران ( در مقایسه با شرح استان و کشور ) :
1 ـ 1 ـ 2 ـ استان تهران :
2 ـ 2 ـ توزیع جغرافیایی مهاجرین در استان تهران
1 ـ 2 ـ 2 ـ شهرستان اسلامشهر :
13 ـ 3 ـ قابلیتها و محدودیتهای اصلی توسعه استان تهران ( سال 1378 )
الف ) جمعیت و نیروی انسانی
ب ) منابع طبیعی
1 ـ قابلیتها
ج ) تولید کشاورزی و صنعتی
1 ـ قابلیتها
ز ) مدیریت و اجرا
1 ـ قابلیتها
1 ـ تعاریف ، ویژگیها و فرایند ایجاد سکونتگاهها خودرو
1 ـ 1 ـ تعاریف و ویژگیها
2 ـ دو مورد پژوهشی
الف ) مصر
3 ـ مرور نظریات و دیدگاهها پیرامون زمینه ها و ابعاد اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی پیدایش سکونتگاههای خودرو
1 ـ 3 ـ زمینه ها و ابعاد اقتصادی سکونت گاههای خودرو
بیان مسئله
ضرورت ، اهمیت و اهداف پژوهش
2 ـ جمعیت و مهاجریت
2 ـ محدودیتها
2 ـ محدودیتها
د ) زیربناها
1 ـ قابلیتها
2 ـ محدودیتها
ر ) خدمات
1 ـ قابلیتها
2 ـ محدودیتها
2 ـ محدودیتها
3 ـ 1 ـ فرآیند ایجاد سکونت گاه خودرو
4 ـ 1 ـ رویکردها نسبت به سکونت گاه خودرو
5 ـ 1 ـ نقش آتی سکونت گاههای خودرو در مسکن شهری
1 ـ 1 ـ 3 ـ تعریف ، مشخصات و و ویژگیهای بخش غیر رسمی
2 ـ 3 ـ مرور زمینه ها و ابعاد فرهنگی سکونتگاههای خودرو

 

شامل 112 صفحه فایل word


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.