قالب بندی : word
چکیده :
پروژه ای که در این مطلب برای دانلود آماده شده است به بررسی معماری سرویس گرا و ارائه روشی برای طراحی مبتنی بر سرویس پرداخته است.معماری سرویس گرا به سرعت به عنوان نخستین ائتلاف و راه حل معماری محیطهای محاسباتی ناهمگون و پیچیده معاصر پدیدار گشته است.
همانطور که می دانید معماری سرویسگرا مجموعهای انعطافپذیر از اصول طراحی است که در مراحل توسعهٔ سامانهها و یکپارچگی در رایانش استفاده میشود. سامانهای که بر معماری سرویسگرا استوار است ، کارکرد را به عنوان مجموعهای از سرویسهای سازگار بستهبندی میکند که میتوانند در چندین سامانهٔ مجزا از دامنههای تجاری گوناگون استفاده شوند.
SOA مجموعه ای از اصول , نظریه ها و تکنیکهایی را فراهم می کند که فرایندهای کسب و کار ، اطلاعات و دارایی های تشکیلات بتوانند به شیوه مؤ ثری سازماندهی شوند و این فرایندها می توانند برای پشتیبانی از طرحهای استراتژیک و سطوح بهره وری که در محیطهای رقابتی کسب و کار مورد نیاز هستند،گسترش داده شوند.
در این تحقیق از تکنیکها و مباحث مطرح در Service-oriented Architecture (به اختصار SOA) استفاده شده و برای طراحی سرویس گرا روشی پیشنهاد می شود .تمرکز این پروژه بر روی فرایند طراحی می باشد که اصول و تکنیکهای کافی برای مشخص کردن , ساخت و پالایش فرایندهای کسب و کاری که به سرعت دچار تغییر می شوند فراهم می کند . روش پیشنهای برای ایجاد کنترل متمرکز از تجرید لایه های سرویس و طبقه بندی انواع سرویس استفاده نموده و در کنار استفاده از سیستمهای موروثی در حمایت از استراتژیهای کوتاه مدت سازمانها ، بر اساس اصول طراحی و اصول سرویس گرائی در راستای استراتژیهای بلند مدت عمل می کند تا در تامین اهداف تجاری و حمایت از فرایندهایی که به سرعت دچار تغییر می شوند مفید واقع شود.
همچنین زمینه تعامل عاملهای مختلف فرایند که در سطح چندین سازمان گسترده شده اند فراهم می شود و با تحلیل تغییرپذیری, انعطاف پذیری سیستم در حمایت از نقاط متغیر فرایندها و تغییر در سیاستهای کسب و کار افزایش می یابد . بدین منظور در ادامه بحث ابتدا سبکهای مختلف توسعه نرم افزار به همراه سبک مبتنی بر سرویس و اصول سرویس گرائی به تفصیل بررسی می گردد , سپس چرخه حیات معماری سرویس گرا و فاز تجزیه و تحلیل که مقدمه ای برای طراحی می باشد مورد بررسی قرار می گیرد و در ادامه با بیان اصول و الگوهای طراحی موجود , راهکار پیشنهادی با نمونه پیاده سازی شده به صورت مشروح بیان می گردد.
SOA مجموعه قوانین ، سیاستها و چارچوب هایی است که نرم افزارها را قادر می سازد تا عملکرد خود را از طریق مجموعه سرویسهای مجزا و مستقل و در عین حال مرتبط با هم در اختیار سایر درخواست کنندگان قرار دهند تا بتوانند بدون اطلاع از نحوه پیاده سازی سرویس و تنها از طریق رابطهای استاندارد و تعریف شده، این سرویسها را یافته و فراخوانی نمایند و یا در تعریف دیگر می توان گفت معماری سرویس گرا روشی برای ساخت سیستمهای توزیع شده ای است که در آنها عملکرد سیستم بصورت سرویس در اختیار کاربران و یا سایر سرویسها قرار می گیرد.
در طول چهار دهه اخیر، میزان پیچیدگی نرم افزارها بصورت صعودی افزایش یافته و تقاضا برای نرم افزارهای قدرتمندتر بیشتر شده است. در این میان، به نظر می رسد که روشهای قدیمی جوابگوی نیازهای در حال رشد کنونی نیستند و نیاز به ایجاد و بکارگیری روشهائی است که بوسیله آنها بتوان بر این پیچیدگیها بصورت کاراتر و در زمانی کوتاهتر غلبه کرد. از سوی دیگر امکان کنار گذاشتن یکباره سیستمهای نرم افزاری موجود که تا به حال مشغول سرویس دهی به مشتریان بوده اند، وجود ندارد و می بایست سیستمهای جدید را بصورت یکپارچه و در کنار همین سیستمهای فعلی بوجود آورد. معماری سرویس گرا، با تکیه بر اصول سرویس گرائی و محاسبات و سرویس های توزیع شده و بر پایه پروتکلهای شبکه و لایه های منطقی سرویس و همچنین زبانهایی که تولید نرم افزارهای توزیع شده را فراهم می کنند، به عنوان راه حلی مناسب جهت از میان برداشتن مشکلات و مسائل مذکور مطرح گردیده است.
فهرست مطالب :
چکیده
مقدمه
فصل ۱- کلیات معماری سرویس گرا
۱-۱- تعاریف اولیه
۱-۱-۱- معماری سرویس گرا (SOA)
۱-۲- اهداف تحقیق
۱-۳- پیشینه تحقیق
۱-۴- روش کار و تحقیق
۱-۵- مقایسه ای بر مدلهای توسعه وابسته به معماری
۱-۵-۱- توسعه مبتنی بر object
۱-۵-۲- توسعه مبتنی بر مؤلفه
۱-۵-۳- محاسبات توزیع یافته
۱-۵-۴- معماری سرویس گرا
۱-۵-۴-۱- توسعه مبتنی بر سرویس
۱-۵-۴-۲- قابلیتهای سبک معماری سرویس گرا
۱-۶- مولفه های SOA
۱-۷- اصول سرویس گرائی
۱-۸- سرویس گرائی و تشکیلات سازمانی
۱-۸-۱- لایه های سرویس
۱-۸-۱-۱- لایه سرویس کاربردی
۱-۸-۱-۲- لایه سرویس تجاری
۱-۸-۱-۳- لایه سرویس همنوائی
۱-۸-۲- سرویسهای Agnostic
فصل ۲- تحلیل مبتنی برسرویس
۲-۱- چرخه حیات معماری SOA
۲-۲- استراتژی های تحویل SOA
۲-۲-۱- روش پایین به بالا ( Bottom Up)
۲-۲-۲- روش بالا به پایین(Top Down)
۲-۲-۳- روش meet-in-the-middle
۲-۳- تحلیل سرویس گرا
۲-۳-۱- اهداف تحلیل سرویس گرا
۲-۳-۲- پروسه تحلیل سرویس گرا
فصل ۳- الگوها و اصول طراحی
۳-۱- نکات قابل توجه طراحی سرویس
۳-۱-۱- مدیریت دانه بندی سرویس و مؤلفه
۳-۱-۲- طراحی برای قابلیت استفاده مجدد
۳-۱-۳- طراحی برای قابلیت ترکیب سرویس
۳-۱-۳-۱- اتصال و همبستگی
۳-۲- رهنمودهای عمومی
۳-۲-۱- استانداردهای نامگذاری
۳-۲-۲- طراحی عملیات سرویس به شکلی که ذاتا قابل توسعه باشد
۳-۲-۳- تعیین متقاضیان مطرح سرویس
۳-۳- الگوهای طراحی و انواع معماری
۳-۳-۱- الگوها
۳-۳-۲- طراحی بنیادی
فصل ۴- راهکار پیشنهادی
۱-۴- مرحله ۱ بازبینی لایه بندی سیستم SOA
۴-۱-۱- فعالیت ۱ مروری بر استراتژیهای لایه بندی
۴-۱-۲- فعالیت ۲ بازبینی لایه بندی فاز تحلیل
۴-۱-۳- فعالیت ۳ معرفی لایه های تخصصی تر
۴-۱-۳-۱- لایه داده
۴-۱-۳-۲- لایه دسترسی سرویس
۴-۱-۳-۳- لایه تعامل
۴-۲- مرحله ۲ تحلیل تغییر پذیری
۴-۲-۱- فعالیت ۱ شناسایی انواع تغییرپذیری
۴-۲-۲- فعالیت ۲ مدلهای موجود برای تغییرپذیری
۴-۲-۳- فعالیت ۳ گروهبندی و مدلسازی تغییرپذیری
۴-۲-۴- فعالیت ۴ نگاشت نقاط تغییرپذیر
۴-۳- مرحله ۳ سرویسهای فاز طراحی
۴-۳-۱- فعالیت ۱ تعیین انواع سرویسها
۴-۳-۲- فعالیت ۲ جایگاه سرویسهای کنترلی
۴-۴- مرحله ۴ مروری بر دانه بندی
۴-۴-۱- فعالیت ۱ تکنیک دانه بندی سرویسها و چند دانه ای بودن
۴-۴-۲- فعالیت ۲ متدهای چنددانه ای سرویسها
۴-۵- مرحله ۵ مدلسازی فرایند
۴-۵-۱- استفاده ازمدلهای فرایند برای طراحی معماری سرویس گرا
۴-۵-۲- ابزار مدلسازی فرایند
۴-۵-۳- فعالیت طراحی فرایند کسب و کار مبتنی بر سرویس
فصل ۵- بررسی موردی
۵-۱- انتخاب بررسی موردی
۵-۲- سیستم سفارش کالا
۵-۳- تحلیلی بر راهکار پیشنهادی
فصل ۶- نتیجه گیری و پیشنهادات
۶-۱- نتیجه گیری
۶-۲- پیشنهادات
پیوستها
منابع فارسی
مراجع
سایت های اطلاع رسانی
اختصارات