پروژه ای که در این پست برای دانلود آماده شده است با عنوان بازار برق ایران و جهان و همچنین تجدید آن می باشد.این پروژه با توجه به جدید بودن موضوع بازار برق ، یکی از مسایل مهم و پر دغدغه این است که بر روی چه مطالبی از بازار برق می توان تمرکز کرد.بازار برق سیستمی است برای خرید و فروش برق به صورت عرضه و تقاضا که به منظور تعیین قیمت برق برپا میشود.در ساختار جدید صنعت برق، بر خلاف ساختار قدیم آن که مدیریت تولید، توزیع و انتقال، مدیریتی واحد بود، سیستمهای نامبرده به صورت مستقل عمل میکنند.در این میان بازار برق به عنوان واسطی بین سیستمهای مذکور عمل خواهد کرد و ساختار اقتصادی صنعت برق را به چهار بخش عمده فـروش، ترانزیـت، خریـد عمـده و خـرده فروش تقسیم مینماید.
در این پروژه در فصل اول به مفهوم بازار برق و ساختار آن پرداخته شده است.در فصل دوم تجربیات بین المملی در زمینه عملکرد فنی و اقتصادی بازار برق به بحث کشیده شده است.در ادامه در فصل سوم به بازار برق در ایران و لزومات توجه به آن آورده شده است که یکی از دغدغه های مهم مهندسین بازار برق می باشد.
در فصل چهارم ساختار و شاخص های پیشنهادی برای بازار برق ایران آورده شده است و در فصل پنجم به روند تجدید بازار برق در ایران و جهان پرداخته ایم که موضوع و هدف اصلی این پایان نامه است.در فصل آخر نیز بر حسب نیاز آیین نامه بازار برق ایران آورده شده است.
فصل ۱- مقدمه ای بر بازار برق
۱-۱- بازار برق و تجدید آن
۱-۱-۱- تفاوت بین بازار برق و بازار دیگر کالاها
۱-۱-۲- ساختار بازار
۱-۱-۳- مدل های بازار برق
۱-۱-۴- انواع قرارداد در بازارهای توان
۱-۱-۵- بازارهای توان
۱-۱-۶- قدرت بازار (رقابت گریزی)
۱-۲- تجربیات بین المللی در زمینه تجدید ساختار
۱-۲-۱- هدف از تجدید ساختار و بررسی عملکرد بازار
۱-۲-۲- مؤلفههای بازار
۱-۲-۳- درسهای آموخته شده از فرآیند تجدید ساختار در سطح بینالمللی
فصل ۲- تجارب بینالمللی در زمینه عملکرد فنی و اقتصادی بازار برق
۲-۱- بازار برق نیویورک
۲-۱-۱- کلیات
۲-۱-۲- بازار روز بعد، زمان حقیقی، خدمات جانبی و بازار ظرفیت نیویورک
۲-۱-۳- قراردادهای انباشتگی سیستم انتقال
۲-۱-۴- نظارت بر بازار برق نیویورک
۱٫ هزینههای تولید
۲٫ هزینههای فرصت
۳٫ گزارشات روزانه
۴٫ قراردادهای مزایدهای
۲-۲- بازار برق کالیفرنیا
۲-۲-۱- کلیات
۲-۲-۲- بازار روز بعد، ساعت بعد، زمان حقیقی، خدمات جانبی کالیفرنیا
۲-۲-۳- حق مالی انتقال و سقف قیمتها
۲-۲-۴- نظارت بر بازار برق کالیفرنیا
فصل ۳- بازار برق ایران
۳-۱- بررسی و پیشنهاد شاخصهای فنی و اقتصادی عملکرد بازار برق ایران
۳-۲- مبانی اولیه
۳-۳- بررسی بازار برق ایران
۳-۳-۱- وضعیت مطلوب در بلندمدت
۳-۳-۲- وضعیتهای بینابین
۳-۳-۳- ویژگیهای نظام قانونی موجود
۳-۴- مدل بازار برق ایران
۳-۴-۱- روش حراج در بازار برق ایران
۳-۴-۲- اپراتور مستقل سیستم یا سازمان مسئول بازار برق ایران
فصل ۴- ساختار و شاخصهای پیشنهادی برای بازار برق ایران
۴-۱- ملزومات ارزیابی صحیح شاخصهای فنی و اقتصادی بازار برق ایران
۴-۱-۱- ملزومات ساختاری برای انجام ارزیابی صحیح شاخصهای فنی و اقتصادی بازار برق ایران
۴-۱-۲- نیاز به تعریف شاخصها،بهمنظور انجام ارزیابی صحیح شاخصهای فنی و اقتصادی بازار برق
۴-۱-۳- اندیسها و مدلهای آشکارسازی قدرت بازار
۴-۱-۴- تواناییهای لازم واحدهای نظارت بازار برق ایران
۴-۲- نتیجهگیری
فصل ۵- روند تجدید بازار برق در ایران و جهان
۵-۱- مقدمه
۵-۲- تاریخچه تجدید ساختار
۵-۳- نکات مهم در تجدید ساختار برق
۵-۴- تجدید ساختار در ایران
۵-۵- آیین نامه خرید و فروش برق در تجدید بازار برق ایران
۵-۶- دلایل گرایش به تجدید ساختار
۵-۷- شرایط تحقق صحیح و موفقیت آمیز تجدید ساختار
۵-۸- فرآیند طراحی تجدید ساختار در صنعت برق ایران : عزم جدی مسئولین
۵-۹- فرهنگ سازی فرآیند طراحی تجدید ساختار در صنعت برق ایران
۵-۱۰- فرآیند طراحی تجدید ساختار در صنعت برق ایران
۵-۱۱- ساختار طراحی شده برای بازار برق ایران
۵-۱۲- فرآیند طراحی تجدید ساختار در صنعت برق ایران
۵-۱۲-۱- فراهم نمودن زیر ساختهای قانونی و اجرایی لازم
۵-۱۲-۲- فراهم نمودن زیر ساختهای قانونی و اجرایی لازم۲
۵-۱۲-۳- فراهم نمودن زیر ساختهای قانونی و اجرایی لازم ۳: شرکت مدیریت شبکه۱
۵-۱۲-۴- فراهم نمودن زیر ساختهای قانونی و اجرایی لازم ۳: شرکت مدیریت شبکه۲
۵-۱۲-۵- فراهم نمودن زیر ساختهای قانونی و اجرایی لازم ۳: شرکت مدیریت شبکه۳
۵-۱۳- گردش ارائه خدمات برق و وجوه در خرید و فروش آن را در سال ۱۳۸۴
۵-۱۴- گردش ارائه خدمات برق و وجوه در خرید و فروش آن را در سال ۱۳۸۵
۵-۱۵- ویژگیهای بازار برق ایران
فصل ۶- آیین نامه بازار برق ایران
۶-۱- هدف
۶-۲- محدوده و دامنه کاربرد
۶-۳- مسئولیت
۶-۴- تعاریف
۶-۴-۱- فروشنده
۶-۴-۲- نیروگاه
۶-۴-۳- خریدار
۶-۴-۴- شرکت توزیع
۶-۴-۵- قابلیت تولید ابراز شده
۶-۴-۶- قابلیت تولید قابل گسیل
۶-۴-۷- قابلیت تولید واقعی
۶-۴-۸- نرخ آمادگی
۶-۴-۹- نرخ پیشنهادی انرژی تولیدی
۶-۴-۱۰- نرخ پذیرفته شده انرژی تولیدی
۶-۴-۱۱- واحد نیروگاهی انرژی محدود
۶-۴-۱۲- آزمون ناموفق ظرفیت
۶-۴-۱۳- نیاز مصرف کل
۶-۴-۱۴- نیاز مصرف با نرخ بازار
۶-۴-۱۵- نیاز مصرف با نرخ پیشنهادی
۶-۴-۱۶- نرخ قدرت درخواستی
۶-۴-۱۷- نرخ بازار (انرژی مصرفی)
۶-۴-۱۸- نرخ پیشنهادی خرید
۶-۴-۱۹- نرخ پذیرفته شده خرید
۶-۴-۲۰- قدرت قابل تأمین
۶-۴-۲۱- مصرف واقعی
۶-۴-۲۲- نرخ بیشینه انرژی
۶-۴-۲۳- آزمون ناموفق مصرف
۶-۴-۲۴- رویه تعیین خسارت
۶-۵- ارکان بازار برق
۶-۵-۱- مدیر بازار
۶-۵-۲- مرکز
۶-۵-۳- هیأت تنظیم بازار
۶-۶- نحوه خرید از نیروگاهها
۶-۷- نحوه فروش انرژی برای توزیع