مقدمه :
افراد جامعه کنونی بیش از پیش نسبت به استرس و پیامدهای آن هوشیار شده اند . بزرگسالان ، نوجوانان و حتی کودکان از آلودگی محیط زیست امکان وقوع یک جنگ هسته ای به پایان رسیدن منابع طبیعی وجوه اافزوده های غذایی و مواد سرطان زا و .... سخن می گویند و تمامی اسائل بخشی از زندگی روزمره را تشکیل می دهند . زندگی عصر ما چنان است که در اغلب خانواده ها پدر و مادر هر دو باید کار کنند تا بتوانند هزینه ای روز افزون را تامین نمایند . طلاق افزایش یافته ، ازدواج مجدد هم امری نا ممکن نیست افزون رسانه های گروهی ، افراد به مشاهده ی صحنه های جنگ خشونت ، تخریب ، بی رحمی و مرگ و کشتار عادت داده اند (استوا ، 1998)
استرس یکی از مفاهیم مهم در مطالعه روانشناسی و بهداشت روانی به شمار می آید و به کفیات گوناگون در زندگی اطلاق می شود و به عنوان علل بسیاری از درد ها ، ناراحتی ها و بیماری ها و بیماری ها تلقی می شود . مردم عادی آن را پدیده ای رنج آور و ناخوشایند ، پزشکان مسئله را از دید واکنش های فیزولوژیک روانپزشکان بنا را بر فشارهای عصبی و به کار بردن مکانسیم های سایکوفیزیولوژیک و بالاخره روانشناسان آن را تغییر رفتار و حالات هیجانی و بحرانی می دانند (اتکینسون ، ترجمه براهنی ، 1368 )
فهرست مطالب
ورزش و تمرینات منظم روزانه :32
منابع لازم برای مبارزه با استرس :39
راههای مقابله با استرس از دیدگاه پزشکی :41
مقابله با استرس از نظر دیدگاه روانشناسی :48
جدول شماره 1 فراوانی و درصد فراوانی دانشجویان. 63
جدول شماره 2فراوانی و درصد فراوانی دانشجویان. 64
جدول شماره 3 تعداد شرکت کننده و نمرات تجربه استرس.. 65
جدول شماره 4 تعداد شرکت کننده و نمرات تجربه استرس.. 66
جدول شماره 5 : تجزیه و تحلیل واریانس یکطرفه. 67
جدول شماره 6 : شاخص های آماری محاسبه شده برای دانشجویان مجرد و متاهل. 68
جدول شماره 7 : آزمون Tو تفاوت میانگین.. 69
جدول شماره 8 : تحلیل واریانس یکطرفه و مقایسه ی دانشجویان مجرد و متاهل. 70
جدول شماره 9 : بررسی مقیاس کنار آمدن رویارویانه دانشجویان مجرد و متاهل. 72
جدول شماره 10 : بررسی مقیاس دوری جویی دانشجویان مجرد و متاهل. 73
جدول شماره 11 : بررسی مقیاس خویشتن داری دانشجویان مجرد و متاهل. 74
جدول شماره 12 : بررسی مقیاس جستجوی حمایت اجتماعی دانشجویان مجرد و متاهل. 75
جدول شماره 13 : بررسی مقیاس مسئولیت پذیری دانشجویان مجرد و متاهل. 76
جدول شماره 14 : بررسی مقیاس گریز - اجتناب دانشجویان مجرد و متاهل. 77
جدول شماره 15 : بررسی مقیاس حل مدیرانه مسئله دانشجویان مجرد و متاهل. 78
جدول شماره 16 : بررسی مقیاس ارزیابی مجدد مثبت دانشجویان مجرد و متاهل. 79