در رابطه با اضطراب امتحان باید نوع اضطراب بررسی شود، واقعی، اخلاقی و یا نوروتیک اضطراب واقعی در اثر عدم تسلط بر مطالب درسی حاصل می شود و اضطراب اخلاقی، نگرانی از عدم کسب نتیجه مورد انتظار خود یا والدین و یا معلم مربوطه است (ترس از دست دادن موقعیت و جایگاه خود) اضطراب نوروتیک که دلیل آشکاری برای نگرانی وجود ندارد و علائم اضطرابی دیده می شود که نتیجه آزمون را تحت تأثیر قرار می دهد.
توصیف: مراجع کلاس اول متوسطه که هنگام پرسش شفاهی و امتحانات کتبی نشانه های اضطرابی (بدنی و روانی) را نشان می داد بطوریکه یادگیری او را تحت الشعاع قرار داده و عدم تمرکز، فراموشی و عدم دقت را برای او به همراه داشت.
سبب شناسی: بر اساس ارزیابیهای روانشناختی حاصل از مشاهده ومصاحبه با مراجع و مادر باور غیر منطقی مطلق گرایی مراجع که از مادر نشات گرفته عامل اصلی اضطراب شناسایی شد.
راهکارها: استفاده از درمان شناختی عقلانی – عاطفی الیس و واقعیت درمانی گلاسر (جهت تغیر و اصلاح تفکرغیر منطقی مطلق گرایی و تاکید بر هویت موفق) و رفتار درمانی (جهت کنترل و حذف علائم اضطرابی مانند آموزش تنفس شکمی و آرمیدگی و حساسیت زدایی تدریجی و تجسمی) در رابطه با مراجع و ارائه راهبرد به مادر (عدم مقایسه، استفاده از تشویق، در نظر گرفتن دامنه ای از نمرات مورد انتظار، تو جه به توانمندیهای فرزند خود، تقویت هویت موفق فرزند)