فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:172
پایان نامه برای دریافت درجه ی کارشناسی ارشد «M.S.»
گرایش: زمین شناسی مهندسی
فهرست مطالب:
فصل اول : کلیات تحقیق 1
1-1-بیان مسئله 2
1-2- فرضیات تحقیق 4
1-3- اهداف تحقیق 4
1-4 - تعریف متغیرها 5
1-5 – روش تحقیق 5
1-6 – ساختار پایان نامه 6
1-7 - تعریف واژهها و اصطلاحات فنی و تخصصی 6
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق 11
2-1- اهمیت برآورد پارامترهای ژئوتکنیکی در پروژه های عمرانی 11
2-2- مقاومت برشی زهکشی نشده (Su) 12
2-3-برآورد مقاومت برشی از آزمایش های آزمایشگاهی 13
2-3-1- آزمایش تک محوری 13
2-3-2- آزمایش سه محوری 15
2-3-4- خطا در اندازه گیری 19
2-4- برآورد مقاومت برشی زهکشی نشده از آزمایشهای برجا 20
2-4-1- آزمایش نفوذ استاندارد (SPT) 21
2-4-1-1 ضرایب اصلاحی در آزمون نفوذ استاندارد 25
2-5- مروری بر مطالعات پژوهشگران پیشین پیرامون رابطه میان مقاومت برشی زهکشی نشده (Su) و N 27
2-6- مدول الاستیک خاک (Es) 29
2-7- تعیین مدول الاستیک (Es) 29
2-8- مروری بر مطالعات پژوهشگران پیشین پیرامون رابطه میان (Es) و N 30
2-9- زاویه اصطکاک داخلی ماسه 32
2-9-1- ارزیابی زاویه اصطکاک ماسه از آزمایش های برجا و آزمایش های آزمایشگاهی 32
2-9-2 مروری بر مطالعات پژوهشگران پیشین پیرامون رابطه میان ′φ و N 33
2-10- سرعت موج برشی ((Vs 35
2-11- اندازه گیری سرعت موج برشی از طریق آزمایش درون گمانه ای (DHT) 35
2-12- مروری بر مطالعات پژوهشگران پیشین پیرامون رابطه میان Vsو N 37
2-13- پیشینه مطالعات در مورد زمین شناسی مهندسی مترو تبریز 40
فصل سوم: مواد و روش ها 41
3-1- مقدمه 42
3-2- محدوده مورد مطالعه 43
3-3- مواد مورد استفاده 47
3-4- روشهای مورد استفاده 48
3-5- موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی 50
3-6- زمین شناسی عمومی منطقه 51
3-7- زمین شناسی شهر تبریز 53
3-8- وضعیت سایزموتکتونیکی تبریز 58
3-9- زمین شناسی مهندسی منطقه مورد مطالعه 60
3-9-1 وضعیت آب زیرزمینی و تغییرات نفوذپذیری محدوده مورد مطالعه 67
3-11– جامعه و نمونه آماری، روش نمونهگیری و حجم نمونه 70
3-12- ابزار گرد آوری اطلاعات 71
3-12-1- نقشه ها 71
3-12-2- دستگاه های مورد استفاده در پژوهش 71
3-12-3- نرم افزارهای استفاده شده 71
3-13- محدودیت های مطالعه 71
فصل چهارم: نتایج 72
4-1- مقدمه 73
4-2- بررسی تغییرات پارامترهای ژئوتکنیکی در محدوده مورد مطالعه 74
4-2-1 عدد نفوذ استاندارد (NSPT) 74
4-2-2- دانه بندی خاک 82
4-2-3- میزان چسبندگی (C) و زاویه اصطکاک داخلی (φ) 82
4-2-4- مدول الاستیسیته (E) 92
4-2-5 مقاومت برشی زهکشی نشده (Su) 94
4-3- بررسی میزان اعتبار آزمایش SPT برای مقاومت برشی زهکشی نشده 98
4-3- بررسی میزان اعتبار آزمایش SPT برای مدول الاستیسیته 104
4-4- بررسی میزان اعتبار آزمایش SPT برای زاویه اصطکاک داخلی 109
4-5- بررسی میزان اعتبار آزمایش SPT برای سرعت موج برشی 114
4-6- تجزیه و تحلیل آماری داده ها 119
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری 124
5-1- جمع بندی 125
5-2- نتیجه گیری 128
5-3- پیشنهادات 129
مراجع فارسی 131
مراجع غیر فارسی 132
فهرست جداول
جدول صفحه
جدول (2-1): خطاهای موجود در اندازه گیری خواص مکانیکی خاک ها به روش آزمایشگاهی (look, 2007) 20
جدول (2-2): روشهای مرسوم در تفسیر Su بر مبنای داده های آزمایش های برجا (FHWA, 2002) 21
جدول (2-3): مزایا و معایب آزمایش (lunne et al, 1994) SPT 22
جدول(2-4): برخی از موارد تاثیر گذار بر نتایج SPT (CFEM, 2006) 23
جدول(2-5): ضرایب اصلاح برای اعداد نفوذ استاندارد (NCEER, 1996-1998) 26
جدول (2-6): رابطه بین qu-N(SPT) (ترازقی و پک 1967) 27
جدول (2-7): همبستگی بین NSPT و Su 28
جدول (2-8): روابط مدول الاستیک از آزمونهای SPT & CPT (Bowles, 1996) 30
جدول (2-9): روابط رایج همبستگی بین E و N (قضاوی و لطیفی، 1389) 31
جدول(2-10): مدول الاستیک از آزمونهای متعدد 32
جدول (2-11): همبستگی میان زاویه اصطکاک داخلی و عدد نفوذ استاندارد 35
جدول (2-12): همبستگی بین SPT-N و Vs ( Bellana, 2009) 39
جدول (3-1) مشخصات گمانههای حفاری شده در طول مسیر خط 2 قطار شهری تبریز 47
جدول (3-2): حجم داده های مورد مطالعه در گزارش ژئوتکنیکی خط 2 متروی تبریز 70
جدول (4-1) تغییرات چسبندگی و زاویه اصطکاک داخلی براساس نوع خاک (بر پایه نتایج آزمایشهای برش مستقیم ) 85
جدول (4-2): تغییرات پارامترهای مدول الاستیسیته بر اساس آزمایش تک محوری در طول خط 2 متروی تبریز 82
جدول (4-3): نتایج آزمایشهای سه محوری 94
جدول (4-5): مدول الاستیسیته و عدد نفوذ استاندارد متناظر 104
جدول (4-6): زاویه اصطکاک داخلی و عدد نفوذ استاندارد متناظر 109
جدول (4-7): سرعت موج برشی برای خاکهای ریز دانه و درشت دانه و عدد نفوذ استاندارد متناظر 114
جدول (4-8): مشخصات روابط بررسی شده در شکل (4-36) 117
جدول (4-9): نتایج پارامترهای توصیفی آماری مربوط به پارامترهای ژئوتکنیکی خط 2 متروی تبریز 119
فهرست اشکال
شکل صفحه
شکل (2-1) : تنش-کرنش اندازه گیری شده برای آزمایش فشاری محدود نشده (Mayne, 2001) 14
شکل(2-2): نمونه ای از دستگاه تک محوری (Mayne, 2001) 15
شکل(2-4): دوایر تنش موهر - کولمب برای آزمایش های تحکیم یافته زهکشی نشده (Mayne, 2001) 17
شکل(2-5): دستگاه های آزمایش برش مستقیم: (a) دستگاه مکانیکی ;Wykeham Farrance (b) دستگاه برش الکترومکانیکی ;(GeoComp crop) (c) مقطع جعبه برش; (d) برش مستقیم ساده NGI (Mayne, 2001) 19
شکل(2-6): توالی نفوذ نمونه گیر اسپیلت بارل طی آزمایش نفوذ استاندارد (ADSC,1995) 25
شکل (2-7): برآورد زاویه اصطکاک داخلی بر اساس عدد نفوذ استاندارد نرمالیزه شده (Mayne, 2001) 33
شکل (2-8): روشهای نصب و کاهش داده ها برای بررسی های لرزه ای درون گمانه ای (Mayne, 2001) 36
شکل (3-1) : نمایش موقعیت منطقه مورد مطالعه 44
شکل (3-2): نمایش گمانه های مورد مطالعه در طول خط 2 متروی تبریز بروی تصویر ماهواره ای 45
شکل (3-3): روند عمومی خط 2 متروی تبریز و پروفیل طولی آن 46
شکل (3-4): تصاویری از عملیات حفاری توسط دستگاه OGB (تصویر سمت راست) و دستگاه حفاری SKB4 49
شکل (3-5): حفر چاهک دستی توسط مقنی 50
شکل (3-6): مغزه های حفاری گمانه های مطالعاتی در جعبه هایر چوبی جهت انتقال به آزمایشگاه 50
شکل (3-7): موقعیت منطقه در زون ساختاری ایران (درویش زاده، 1370) 52
شکل (3-8): موقعیت منطقه مورد مطالعه بروی نقشه پراکندگی نوع سنگ (سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی،1380) 53
شکل (3-9): ستون چینه شناسی محدوده شهر تبریز (عمران راهور، 1388) 54
شکل (3-10): مسیر تونل خط 2 متروی تبریز و موقعیت گمانه های حفاری شده بروی نقشه زمین شناسی منطقه طرح 55
(قسمتی از نقشه زمین شناسی تبریز به مقیاس 000/100: 1 - سازمان زمین شناسی کشور) 55
شکل (3-11): نقشه گسلهای اصلی موجود در گستره 150 کیلومتری محدوده طرح (تهران پادیر، 1374) 59
شکل (3-12) مقطع زمین شناسی محدوده مورد مطالعه ناحیه1 (عمران راهور، 1388) 61
شکل 3-13) مقطع زمین شناسی محدوده مورد مطالعه ناحیه2 (عمران راهور، 1388) 62
شکل (3-14) مقطع زمین شناسی محدوده مورد مطالعه ناحیه3 (عمران راهور، 1388) 64
شکل (3-15) مقطع زمین شناسی محدوده مورد مطالعه ناحیه4 (عمران راهور، 1388) 65
شکل (3-16) مقطع زمین شناسی محدوده مورد مطالعه ناحیه5 (عمران راهور، 1388) 66
شکل (3-17): تغییرات سطح آب زیرزمینی و نفوذپذیری در طول مسیر خط 2 متروی تبریز 68
شکل(3-18): مقطع زمین شناسی مسیر خط 2 متروی تبریز (عمران راهور، 1388) 69
شکل (4-1): تغییرات عدد نفوذ استاندارد در طول خط 2 متروی تبریز 75
شکل(4-2): پروفیل تغییرات عدد نفوذ استاندارد در طول خط 2 متروی تبریز 76
شکل (4-3) تغییرات عدد SPTاصلاح شده با عمق در گمانههای ناحیه اول 77
شکل (4-4) تغییرات عدد SPTاصلاح شده با عمق در گمانههای ناحیه دوم 78
شکل (4-5) تغییرات عدد SPTاصلاح شده با عمق در گمانههای ناحیه سوم 79
شکل (4-6) تغییرات عدد SPTاصلاح شده با عمق در گمانههای ناحیه چهارم 80
شکل (4-7) تغییرات عدد SPTاصلاح شده با عمق در گمانههای ناحیه پنجم 81
شکل(4-8) : طبقه بندی تغییرات دانه بندی در طول خط 2 متروی تبریز 83
شکل(4-9): تغییرات دانه بندی خاکها در طول خط 2 متروی تبریز 84
شکل (4-10): تغییرات چسبندگی در طول خط 2 متروی تبریز 90
شکل (4-11): تغییرات زاویه اصطکاک در طول خط 2 متروی تبریز 91
شکل (4-12):پروفیل تغییرات مدول الاستیسیته در طول خط 2 متروی تبریز 93
شکل (4-13): میزان تغییرات مقاومت برشی زهکشی نشده در طول خط 2 متروی تبریز 97
شکل (4-14): نمودار همبستگی بین عدد نفوذ استاندارد و مقاومت برشی زهکشی نشده در طول خط 2 متروی تبریز 99
شکل(4-15): (الف) مقاومت برشی زهکشی نشده بدست آمده براساس آزمایش سه محوره (ب) مقاومت برشی زهکشی نشده بدست آمده از رابطه تجربی براساس عدد نفوذ استاندارد 100
شکل (4-16): نمودار تغییرات بین مقاومت برشی زهکشی نشده و عمق در طول خط 2 متروی تبریز 101
شکل (4-17): نمودار همبستگی بین درصد رطوبت طبیعی و مقاومت برشی زهکشی نشده در طول خط 2 متروی تبریز 101
شکل (4-18): نمودار همبستگی بین شاخص روانی و مقاومت برشی زهکشی نشده در طول خط 2 متروی تبریز 102
شکل (4-19): مقایسه رابطه پیشنهادی برای خاکهای ریز دانه با تعدادی از روابط تجربی دیگر 103
شکل (4-20): شمای کلی از پارامترهای ژئوتکنیکی تاثیرگذار بررسی شده بر مقاومت برشی زهکشی نشده 103
شکل (4-21): نمودار همبستگی بین عدد نفوذ استاندارد و مدول الاستیسیته در طول خط 2 متروی تبریز 105
شکل(4-22): (الف) مدول الاستیسیته بدست آمده براساس آزمایش تک محوره (ب) مدول الاستیسیته بدست آمده از رابطه تجربی براساس عدد نفوذ استاندارد 106
شکل (4-23): نمودار تغییرات بین عمق و مدول الاستیسیته در طول خط 2 متروی تبریز 107
شکل (4-24): نمودار همبستگی بین درصد رطوبت طبیعی و مدول الاستیسیته در طول خط 2 متروی تبریز 107
شکل (4-25): مقایسه رابطه پیشنهادی برای خاکهای مورد مطالعه با تعدادی از روابط تجربی دیگر 108
شکل (4-26): شمای کلی از پارامترهای ژئوتکنیکی تاثیرگذار بررسی شده بر مقاومت برشی زهکشی نشده 109
شکل (4-27): نمودار همبستگی بین عدد نفوذ استاندارد و زاویه اصکاک داخلی در طول خط 2 متروی تبریز 110
شکل(4-28): (الف) زاویه اصطکاک داخلی بدست آمده براساس آزمایش برش مستقیم(ب) زاویه اصطکاک بدست آمده از رابطه تجربی براساس عدد نفوذ استاندارد 111
شکل (4-29): نمودار همبستگی بین عمق و زاویه اصکاک داخلی در طول خط 2 متروی تبریز 112
شکل (4-30): نمودار تغییرات بین میزان رطوبت و زاویه اصکاک داخلی در طول خط 2 متروی تبریز 112
شکل (4-31): مقایسه رابطه پیشنهادی برای خاکهای مورد مطالعه با تعدادی از روابط تجربی دیگر 113
شکل (4-32): شمای کلی از پارامترهای ژئوتکنیکی تاثیرگذار بررسی شده بر زاویه اصطکاک داخلی 113
شکل (4-33): نمودار همبستگی بین SPT-N و Vs برای خاکهای درشت دانه 115
شکل (4-34): نمودار همبستگی بین SPT-N و Vs برای خاکهای دانه ریز 115
شکل (4-35): نمودار همبستگی بین Vs محاسبه شده از روابط تجربی و Vs بدست آمده از آزمایش لرزه ای 116
شکل(4-36): (الف) سرعت موج برشی بدست آمده براساس آزمایش درون گمانه ای(ب) سرعت موج برشی بدست آمده از رابطه تجربی براساس عدد نفوذ استاندارد 117
شکل (4-37): هیستوگرام داده های مربوط به مقاومت برشی زهکشی نشده در طول خط دو متروی تبریز (بر حسب کیلوگرم بر سانتی متر مربع) 120
شکل (4-38): هیستوگرام داده های مربوط به عدد نفوذ استاندارد در طول خط دو متروی تبریز 120
شکل (4-39): هیستوگرام داده های مربوط به مدول الاستیسیته در طول خط دو متروی تبریز (بر حسب کیلوگرم بر سانتی متر مربع) 121
شکل (4-40): هیستوگرام داده های مربوط به زاویه اصطکاک داخلی در طول خط دو متروی تبریز (بر حسب کیلوگرم بر سانتی متر مربع) 122
شکل (4-41): هیستوگرام داده های مربوط به سرعت موج برشی در طول خط دو متروی تبریز (بر حسب متر بر ثانیه) 123
چکیده
در برنامه مطالعات ژئوتکنیک، شناسایی خصوصیات مهندسی خاک در اعماق مختلف با استفاده از آزمایشهای صحرایی (برجا) و آزمایشگاهی انجام میگردد. در خاکهای درشتدانه به دلیل دستخوردگی خاک در هنگام تهیه نمونه و ارسال آن به آزمایشگاه، از آزمایشهای صحرایی استفاده میگردد. مطالعه ارتباط بین نتایج آزمایشهای آزمایشگاهی و صحرایی و اعتبارسنجی آنها میتواند میزان خطاهای موجود در روشهای مختلف انجام آزمایش را مشخص ساخته و استفاده بهینه از نتایج بهدستآمده برای شناسایی خواص مهندسی خاک و پارامترهای مختلف آن را فراهم سازد.
در این تحقیق، نتایج آزمایشهای مطالعات ژئوتکنیکی خط 2 متروی تبریز موردبررسی قرارگرفته است. از نتایج آزمایش سه محوری و همچنین آزمایش نفوذ استاندارد استفادهشده و رابطه تجربی برای برآورد مقاومت برشی زهکشی نشده خاکهای ریزدانه بر اساس عدد نفوذ استاندارد ارائه گردیده است. در مرحله بعد از نتایج آزمایش تعیین سرعت موج برشی (Downhole) و عدد نفوذ استاندارد برای بررسی همبستگی بین این دو پارامتر استفادهشده و رابطهای تجربی برای سرعت موج برشی بر پایه عدد نفوذ استاندارد برای خاکهای ریزدانه و درشتدانه بهصورت جداگانه ارائهشده است. همچنین با استفاده از دادههای آزمایش مقاومت فشاری تکمحوری و نفوذ استاندارد رابطه تجربی برای ارزیابی مدول الاستیسیته بر پایه نتایج آزمایش نفوذ استاندارد ارائهشده است. درنهایت رابطه بین نتایج آزمایش نفوذ استاندارد و برش مستقیم روی خاکهای ماسهای مسیر خط 2 متروی تبریز مورد ارزیابی قرارگرفته است.
نتایج بررسیها نشان میدهد که رابطه پیشنهادشده در این تحقیق برای مقاومت برشی زهکشی نشده بر اساس عدد نفوذ استاندارد تطابق خوبی با روابط ارائهشده توسط آقایان Fazeli، Bowels، Terzaghi & Peck دارد؛ و خط بهینه ترسیمشده برای مدول الاستیسیته در برابر عدد نفوذ استاندارد برازش نسبتاً خوبی را نمایش میدهد و از بین روابط مرجع، رابطه ارائهشده توسط Das و Behpoor & Ghanbari ازلحاظ قیاسهای آماری قرابت بیشتری را نشان میدهد. رابطه پیشنهادشده در این تحقیق برای زاویه اصطکاک داخلی بر اساس عدد نفوذ استاندارد تطابق خوبی با روابط ارائهشده توسط آقایان Peck دارد. درنهایت روابط ارائهشده برای خاکهای ریزدانه (سرعت موج برشی بر اساس عدد نفوذ استاندارد) تطابق خوبی با روابط ارائهشده توسط آقایان Lee, S. H. (1990) و Dikmen, U. (2009) دارد.
کلیدواژهها: روابط تجربی، آزمایش نفوذ استاندارد، آزمایش سه محوری، برش مستقیم، آزمایش (Downhole)، مسیر خط 2 متروی تبریز