فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:175
فهرست مطالب:
عنوان صفحه
فصل اول: مقدمه
چکیده 4
طرح مسأله 2
پرسشهای تحقیق 4
روشهای تحقیق 4
روش اسنادی 5
روش تحلیل محتوا 6
جامعه آماری سینمایی و روش تحلیل فیلم ها 6
تعریف مفاهیم 7
فصل دوم: ادبیات موضوع
ادبیات تجربی تحقیق 10
ادبیات تجربی تحقیق 11
جمع بندی ادبیات تجربی 17
ادبیات نظری 19
مقدمه 31
واقعیت در لغت 31
ادوار تاریخی واقعیت و نسبت آن ها با هنر 32
شکل گیری رئالیسم 36
جمع بندی واقعیت و سینما 55
3- کارکرد های سینما 56
جایگاه بحث نظری کارکرد های سینما 63
جمع بندی ادبیات تحقیق 64
فصل سوم: بررسی کارکردی سینمای ایران
مقدمه 70
وضعیت سینما بعد از دوم خرداد 71
تحلیل کارکردی فیلم ها 73
نتایج 81
جمع بندی 92
فصل چهارم: مطالبات سیاسی؛ جامعه و سینما
مقدمه 95
بخش اول- مطالبات سیاسی از 74 تا 84 96
دورهی هاشمی 96
انتخاب خاتمی 99
1- صاحبنظران داخلی 99
سخنان خاتمی 101
الف- برنامه سیاسی و اقتصادی خاتمی: 104
ب- سخنان انتخاباتی و بعد از انتخاباتی خاتمی: 104
ترک عدالت از طرف اصلاح طلبان 105
الف- شوراها 106
ب- مجلس 108
زنگهای خطر برای دولت 115
انتخاب احمدی نژاد 120
بخش دوم- سینما؛ دموکراسی و عدالت 123
1- دوره اول: سال های 74 تا 76 124
2- دوره دوم: سال های 77 تا 80 126
دوره سوم: سال های 81 تا 84 135
جمع بندی 142
فصل پنجم: خلاصه و جمعبندی
پیشنهاد برای تحقیقات بعدی 151
خلاصه و جمعبندی
منابع فارسی- کتاب 154
منابع فارسی- پایان نامه 156
منابع لاتین- کتاب 157
منابع لاتین- مقاله 157
فیلمشناخت 158
ضمیمه 1: نمودار ها 166
ضمیمه2: شرایط عمومی سینما در کشور 170
ضمیمه3: احساس عدالت اجتماعی در ایران 171
چکیده
رساله¬ی حاضر با عنوان « تغییرات اجتماعی و سینما (84-74)»، رابطه¬ی سینمای ایران با جامعه¬ی مبدأش را در دو حوزه به پرسش گذارده است: کارکرد های سینما و مطالبات سیاسی.
در حوزه¬ی کارکرد های سینما؛ بازه¬¬ی مذکور به سه دوره¬ی قبل از خاتمی، دوره¬ اول خاتمی، و دوره¬ی دوم خاتمی تقسیم و فیلم ها ی هر دوره ذیل چهار کارکردِ گریزخواهی، جامعه پذیری، نشان دادن واقعیت، و ایجاد نگرش های جدید مقوله بندی شده¬اند. بررسی کارکردی این سه دوره نشان می دهد که دوره¬ی اول و دوم توزیع کارکردی مناسبی دارند اما دوره¬ی سوم بیشتر به سمت فیلم های گریزخواه تمایل داشته است. تفسیر این پدیده با مفهوم کاهش امید به تغییر در دوره¬ی سوم و روی آوردن جامعه به رؤیاپردازی صورت گرفته است.
در حوزه¬ی مطالبات سیاسی، انتخاب خاتمی و روی کار آمدن همفکران اصلاح طلب او در عرصه¬ی سیاسی به عنوان نماد دموکراسی خواهی و سپس خارج شدن دوباره¬ و رفته رفته¬ی قدرت از دست آن ها به نشانه¬ی افول دموکراسی خواهی و صعود خواست عدالت اجتماعی بوده است. با تقسیم بازه¬ی زمانی تحقیق به همان سه دوره¬ی مذکور، مشخص می شود در دوره های دوم و سوم که سینما آزادی بیشتری نسبت به دوره¬ی اول در ارایه¬ی تصویر مورد نظر خود از جامعه داشته است، تصویری منطبق تر بر شرایط جامعه بازنمایی کرده است.
جمع این دو نگاه نشان می دهد که سینمای ایران در این دوره دوازده ساله، سینمایی است به خوبی متأثر از تغییرات اجتماعی. سینمای حساس به تغییرات جامعه مبدأش می تواند برای مطالعات فرهنگی و اجتماعی در مورد آن جامعه به کار گرفته شود.
در این رساله از رویکرد نظری بازتاب و مفهوم کارکرد های سینما به عنوان چارچوب نظری استفاده شده است. روش های اسنادی و تحلیل محتوای کمی و کیفی نیز ابزار های روش شناختی برای بررسی مفاهیم مورد نظر بوده¬اند.
واژه های کلیدی: تغییرات اجتماعی، واقعیت، کارکرد های سینما، امید به تغییر، دموکراسی خواهی، عدالت اجتماعی، اصلاح طلبی، برابری زن و مرد، رفع تبعیض حقوقی.