کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

کوشا فایل

کوشا فایل بانک فایل ایران ، دانلود فایل و پروژه

پایان نامه بررسی نقش برنامه های ماهواره ای خارج از کشور، در تغییر رفتارهای اجتماعی جوانان شهر تهران (با تاکید بر مُدگرایی)

اختصاصی از کوشا فایل پایان نامه بررسی نقش برنامه های ماهواره ای خارج از کشور، در تغییر رفتارهای اجتماعی جوانان شهر تهران (با تاکید بر مُدگرایی) دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

پایان نامه بررسی نقش برنامه های ماهواره ای خارج از کشور، در تغییر رفتارهای اجتماعی جوانان شهر تهران (با تاکید بر مُدگرایی)


پایان نامه بررسی نقش برنامه های ماهواره ای خارج از کشور، در تغییر رفتارهای اجتماعی جوانان شهر تهران (با تاکید بر مُدگرایی)

 

 

 

 

 

 

 



فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات:180

فهرست مطالب:
عنوان                                                                                      صفحه                                 
فصل اول: کلیات تحقیق
طرح مسأله..........................................................................................................                   2      
ضرورت تحقیق............................................................................................................            9        اهداف تحقیق ............................................................................................................     10   سؤالات تحقیق ........................................................................................................            11    

فصل دوم: مبانی نظری و بررسی تحقیقات پیشین
پیشینه تحقیق در خارج ازایران.....................................................................................         14            
پیشینه تحقیق در ایران ..........................................................................                          19                                                                                                     
مبانی نظری تحقیق ..........................................................................                               27
چارچوب نظری تحقیق......................................................................................................     67  
فرضیات تحقیق .......................................................................................                       111
تعاریف متغیرها و مفاهیم تحقیق................................................                                  112

فصل سوم: روش تحقیق
روش تحقیق ...................................................................................                               116
جامعه آماری و نمونه تحقیق .............................................................................................     118
روش نمونه گیری..............................................................................................................     119
ابزار تحقیق ...............................................................................................                         120
الگوی تحقیق .........................................................................................................             121

فصل چهارم: یافته های تحقیق
توصیف جداول یک بعدی .......................................................................................         123    توصیف جداول دو بعدی .......................................................................................          134   


فصل پنجم:  نتیجه گیری و ارائه پیشنهادها
خلاصة پژوهش  .................................................................................................................   150
پاسخ به سوالات و فرصیات تحقیق ................................................................................      151                      محدودیت های پژوهش ........................................................................................................ 154          پیشنهادها ......................................................................................................................        155                 
فهرست منابع و مآخذ .....................................................................................................      157
چکیده انگلیسی ..................................................................................................................   164

پیوستها و ضمائم
پرسشنامه تحقیق ..............................................................................................................     165



چکیده :
 امروزه ماهواره به عنوان یکی از رسانه ها و ابزارهای اصلی انتقال و گسترش ارزشهای فرهنگی و اجتماعی ، در رفتارهای اجتماعی جوانان ،دارای نقش مهمی است .
پژوهشگر در این تحقیق کوشیده است تا به بررسی نقش ماهواره به طور خاص به عنوان یک رسانه جهانی، پرنفوذ و پر مخاطب، در شکل دادن به رفتارهای اجتماعی جوانان شهر تهران و به ویژه تاثیرپذیری جوانان از ماهواره در انتخاب مد و تغییر رفتارهای اجتماعی آنهابپردازد .
برای انجام این پژوهش از روش پیمایشی (survey) استفاده شده است .
نمونه این تحقیق، عبارت است از تعداد 384 نفر از جوانان 18 تا 28 ساله ساکن مناطق 22گانه شهر تهران که از ماهواره استفاده کرده اند و به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از مناطق 22 گانه شهر تهران، انتخاب شده اند .
ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات در این تحقیق، پرسشنامه بوده است.
از طریق تجزیه و تحلیل داده های آماری و توصیف و نیز استنباط داده ها با استفاده از آزمونهای آماری کای اسکوئر و دی سامرز ، نتایج قابل توجه زیر به دست آمده است  :
- بشترین زمینه استفاده جوانان شهر تهران از ماهواره،زمینه  " تفریح و سرگرمی" می باشد .
- مهمترین الگوهای اخذ مد, در میان جوانان شهرتهران در این تحقیق به ترتیب عبارتند از : 1) سلیقه شخصی، 2) دوستان و همسالان، 3) ماهواره، 4) تلویزیون ایران،   5) خانواده،  6) اینترنت،   7) شخصیت های علمی و فرهنگی، 8) بازیگران و هنرمندان، 9) ورزشکاران، 10) مطبوعات داخلی، 11) مطبوعات خارجی و 12)  سایر .
- بین جنس ومیزان تأثیرپذیری از ماهواره در انتخاب مُد در میان جوانان شهر تهران ، رابطه معنی داری وجود دارد ، به این ترتیب که زنان در انتخاب مُد، بیش از مردان از ماهواره تأثیر می پذیرند.
- بین جنس و نوع تأثیرپذیری از ماهواره رابطه معنی داری وجود دارد . به این ترتیب که زنان بیش از مردان ماهواره را باعث ایجاد تغیر مطلوب در رفتار اجتماعی می دانند.
- بین دو متغیر تحصیلات و ومیزان تأثیرپذیری از ماهواره در انتخاب مُد ،رابطه معنی داری وجود ندارد.
- بین دو متغیر طبقه اجتماعی ومیزان تأثیرپذیری از ماهواره درانتخاب مُد رابطه معنی داری وجود ندارد.
- بین میزان استفادة روزانه جوانان شهر تهران از ماهواره ومیزان تأثیرپذیری از ماهواره در انتخاب مُد ، رابطه معنی داری وجود ندارد .
- بین دو متغیر تحصیلات ومیزان تأثیرپذیری از ماهواره در تغییر رفتارهای اجتماعی، رابطه معنی داری وجود دارد. به این ترتیب، پاسخگویانی که دارای تحصیلات بالاتری هستند ، بیشتر استفاده از ماهواره را باعث ایجاد تغییر مطلوب در رفتار اجتماعی می دانند.  
- بین متغیرهای میزان استفادة روزانه از ماهواره وتغییردر رفتار اجتماعی ، رابطه معنی داری وجود ندارد.
- بین دو متغیر میزان تأثیرپذیری از ماهواره در انتخاب مُد ومیزان تأثیرپذیری از ماهواره در تغییر رفتارهای اجتماعی ،تفاوت معنی داری وجود دارد . به این ترتیب ،جوانانی که در انتخاب مُد،تأثیر پذیری پایین تری از ماهواره دارند، به نسبت جوانانی که در انتخاب مُد تأثیرپذیری بالاتری از ماهواره دارند،ماهواره را باعث ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار اجتماعی شان می دانند.  
واژگان کلیدی : ماهواره، رفتار ، رفتار اجتماعی ، تغییر رفتار اجتماعی ، مُد ، مُدگرایی ، تأثیرپذیری از ماهواره، جوانان،جوانان شهر تهران.

1-1.    طرح مسأله
جوانان ، جمعیت متنابهی را در سطح جهان تشکیل می دهند ، گفته شده است که در فاصله سالهای 1960 تا 2000 ،افراد گروه سنی 15 تا 24 ساله ، از 419 میلیون نفر به 1280000000 نفر بالغ شده است . بیشترین رقم از این تعداد ، در جهان  سوم هستند و در کشور ما ایران حدود   جمعیت را تشکیل می دهند(احمدی ، 1368 ، ص 10 ) .لذا این قشر را نمی شود نادیده گرفت و لازم است مسائل و مشکلات این گروه بررسی شود و راه حلهایی ارائه گردد .
مسائل و مشکلات جوانان در جوامع و فرهنگ های گوناگون متفاوت است . مشکلات این گروه ، گاهی چون حلقه های زنجیر ، به هم پیوسته می شوند و هر یک به دیگری ختم می گردد . انباشته شدن مشکلات ، خطری است که جوانان را تهدید می کند و برای آنها مسأله ساز می شود و اگر به موقع به آنها توجه نشود و مشکل بر طرف نگردد سبب بسیاری از انحرافات فردی و اجتماعی و حتی بزهکاری آنان می گردد .
نوجوانان و جوانان بر اساس و نیازهای خود را در ارتباط با شرایط محیطی ، وظایف و مسئولیتهایی را بر عهده می گیرند . پیوندهایی را با خود و دنیای پیرامون خود برقرار می نماید و بر این اساس به تعادلی نسبی دست می یابند اگر اوضاع و احوال و شرایطی ایجاد شود که این تعادل را برهم وسایل اضطراب و نگرانی را فراهم می آورد .
اما چگونگی شکل گیری نیازهای آنان امری اجتماعی است و به دلیل تأثیر وسایل ارتباط اجتماعی نوین ،جوانان تمایلات و داعیه هایی دارند که نسلهای گذشته نمی توانستند داشته باشند . حال آنکه جریان جامعه پذیری جوانان ، برای بر آوردن تمایلات و داعیه های آنان کفایت نمی کند در اینجاست که نوعی خصومت یا عناد نسبت به جامعه پیدا می شود . که بی شک در سالهای آینده توسعه بیشتری خواهد یافت .
 به عقیده متخصصان حالت و رفتار اجتماعی جوانان ، در هر جامعه ای ، نوعی معیار شناخت تعادل آن جامعه است . اگر بین خواسته ها و امیال و ایده آل پرستی جوانان و واقعیت های اجتماعی چنین تعادلی بوجود نیاید جامعه ناظر برخورد های و واکنش های شدیدی می شود . که در اصطلاح به « عصیان نسل جوان » شهرت یافته است .
و در این حالت که جوانان ، عکس العمل های خود را در برابر ارزشهای جامعه از طریق مد گرایی افراطی و مذموم ، طرز لباس پوشیدن و بی اعتناائی به ارزشهای عادی جامعه نشان می دهند .
ژال استوتزل در کتاب روان شناسی اجتماعی خود در بحث پیشروان روان شناسی اجتماعی به نظر شارل فوریه در مورد تمایلات انسان اشاره می کند " به نظر فوریه ،تمایلات را می توان به سه دسته تقسیم کرد . از دیدگاه او ، به استثنای یک دسته از آن که پایه زیستی دارند بقیه تمایلات اجتماعی است . دوازده میل اصلی آدمی به عقیده فوریه به این شرح است :
1-    پنج میل حسی یعنی احساسهای فعال ذوقی و لمسی ، احساس مختلط شمی ، احساس های غیر فعال بصری و سمعی .
2-    چهار میل انفعالی یعنی : جاه طلبی ، عشق ، دوستی ، عرق خانوادگی .
3-    سه میل توزیعی
که یکی از این سه میل، تمایل به تازه جویی ، یا احتیاج به تنوع می باشد. به عقیده او در کارخانه اجتماع ، میل اخیر ، نسبت به یازده میل دیگر ، بالاترین مقام را داراست" [استوتزل، 1371 ، ص 9].
جستجوی تازگی ، به درجات مختلف نزد هر نوجوان و جوان وجود دارد و گواه نیاز وی به شکستن قالبهای موجود ، فاصله گرفتن از موجودی که پیش از آن بوده و از آن پس می خواهد نباشد و نیاز، به فاصله گرفتن از محیط و والدین است .
نوجویی و نیاز به  نوشدن که " دبس " آن یکی از مظاهر اساسی بحران بلوغ می داند به اشکال گوناگون بروز می کند . در شیوه لباس پوشیدن  ، در طرز رفتار ، در استعمال لغات و اصطلاحات مخصوص ، در خط ، در افکار و ... جوان ، خود را متفاوت از آنچه بوده حس می کند و همچنین خواهان آن است که متفاوت از آنچه بوده حس می کند و همچنین خواهان آن است که متفاوت از دیگران یعنی بزرگسالان باشد ، نوجویی در آرایش ظاهری ، خصوصیت مشترک دختران و پسران است و تمایل آنان را به فاصله گرفتن از قالبهای موجود می رساند .
اما ذکر این نکته ضروری است که این نوجویی و نوخواهی ، مانند بسیاری از مسائل عصر ما ، مسئله ای گروهی شده است . گروهی خاص یا یک طبقه از اجتماع . از آن گذشته در این نوجوییهای گروهی نیز ویژگی های کوچک یا شیوه های شخصی را می توان دید (مانند یک نوع بی قیدی در طرز لباس پوشیدن )که نمودار تمایل نوجوان به مشخص کردن خود است ، نوجویی دذر آرایش ظاهری ، تنها از نیاز به اثبات وجود و مشخص کردن خود ناشی نمی شود ، بلکه درر عین حال گویای مطلب دیگری نیز است . " توجه جوان ، به جسم خود . تصویر خود،بخش مهمی از هویت را تشکیل می دهد . جهش در رشد آلومتریک ناشی از بلوغ ، ظاهر و نیروی بدنی جوان را تغییر سریع می دهد . و این نیز یکی از عوامل قابل توجه بحران هویت است که عامل محرک جوان در تلاش او باری بازیابی هویت با توجه به شرایط جدید می شود . این بازیابی هویت ، جزئی از روند کلی بازیابی تعادل روانی و شخصیتی و ورود به مرحله بزرگسالی است "[حیدری بیگوند ، 1372،ص 4].
نوجویی و نوخواهی در خط و زبان نیز دیده می شود ، هر نسل جوانی واژه ها و اصطلاحات خاص خود را دارد که در عین حال از محیطی به محیط دیگر و از طبقه ای به طبقه ای دیگر متفاوتند .در مدارس معمولاً سعی بر این است که زبان واژه های پسندیده ادبی به دانش آموزان یاد داده شود . اما این مطلب مانع از بروز واکنش مخالف ، یعنی به کار بردن اصطلاحات واژه های نازیبا عامیانه نمی شود . به کار بردن اصطلاحات ، به جوان احساس مردی ، بزرگی و خشونت می دهد . نوجوان با به کار بردن اصطلاحات و واژه های مخصوص به ویژه علائم سری و مرموز نمی خواهد تنها باعث حیرت دیگران شود . بلکه این اصطلاحات وسیله مخصوص ارتباط میان افراد یک گروه اند .
در یک جمع بندی کلی می توان گفت : تلاش جوان برای اثبات وجود به عنوان یک شخصیت واحد و ممتاز ، از خلال کلیه این کوششها ، او برای خود هویت و شخصیت می سازد . افزون بر این ، موضوع قابل استنباط دیگر از این امور ، خود شیفتگی ،خودبینی و خودپرستی زیاده از حد خاص جوانی است به همراه احساس نبود امنیت و ابهامی که درباره ماهیت وجودی خود احساس می کند(اولشتاین، 1376، ص 104).
در یک تحلیل روانشناختی می توان گفت ، خود نمایی ( خود آرائی ) یک واکنش ناخودآگاهانه و غریزی است که در خدمت و مرتبط با جفت یابی می باشد ، و همراه با تحولات بلوغ ظاهر می گردد . ودر هر دوجنس به نحوکم و بیش متفاوت دیده   می شود .
همه جوامع برا ی خود اصول و موازینی دارند که اگر رعایت نشوند نا به هنجاری به وجود می آید ،« مد پرستی » که در اصل بر اثر نفوذ عناصر فرهنگی ممالک غربی پدید می آید ، از عواملی است که می تواند زمینه نا به هنجاریی را در جوامعی مثل کشور ما فراهم سازد . « مدپرستی » می تواند به صورت های مختلف ظاهر شود ، آرایش ظاهر به شکلی خاص ، استفاده از لباس های رنگارنگ ، استفاده از وسایل گران قیمت و ... از جمله مسائلی که در روابط اجتماعی حائز اهمیت است « مسأله زیبایی افراد » است .از آنجا که زیبایی کمیاب است و ارزشمند ، برخی از افراد با استفاده از امکانات دردسترس،درحد وسع سعی میکنندخودرازیبانمایند؛مثلا"ازرنگ مو برای بلوند کردن موها و از لنز برای تغییر رنگ چشمها استفاده می کنند و آنا که تمکن مالی بیشتری دارند به جراحی پلاستیک متوسل می شوند (لقمانی ، 1378 ، ص 15) . از این رو لباس های رنگارنگ می تواند برای زیبا بودن و زیبا شدن مورد استفاده واقع شود و اینگونه است که اندکی پس از آنکه یک «مد » لباس یا سبک آرایش مو در اروپا یا آمریکا پدیدار می شود ، آن « مد » در داخل کشور اقتباس می شود تا در اختیار افراد «مد پسند » قرار بگیرد .
« مدپرستی » در مردان به معنی عادت کردن به شیک پوشی و خوش پوشی است که اگر به صورت عادت در آید انسان را پای بند ظاهر می سازد و نسبت به مواهب خدادادی در درون انسان و بعد معنوی وجود انسان بیگانه می سازد (لقمانی ، 1378 ، ص 66 ).
رواج « مدپرستی » و تعویض سال و بلکه فصل به فصل « مد » لباس ها ، قطعاً از یک نیاز فطری و ذاتی یا حس احتیاج روحی واقعی در انسان نشأت نمی گیرد ؛بلکه اگر علل و عوامل عمدی یا اتفاقی حساسیت غیر طبیعی و غیر قابل تحملی نسبت به مسأله یکنواختی ایجاد نکنند ، چه بسا افراد به سراغ تغییر و تحولات آن چنانی نرود(لقمانی ، 1378 ، ص 68) .
امروزه،ارتباطات سرعت شگفت انگیزی پیدا کرده و جهان با همه وسعت خود به دهکده ای مبدل شده  ، و مرزهای زمانی و مکانی با پیشرفت تکنولوژی ارتباطات در نوردیده شده است . فرهنگ ها به شدت تحت تأثیر هم قرار گرفته و می گیرند ؛ و از این لحاظ شناخت مسایل فرهنگی به منظور جلوگیری از اشاعه عناصر نامناسب فرهنگ های بیگانه لازم وضروری به نظر می رسد . چراکه بی توجه ماندن به مسایل فرهنگی می تواند موجب بروز بحران هویت فرهنگی در یک جامعه شود( شریعتی، 1377 ، ص 139 ).
 یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد دنیای امروز، وجود ارتباطات وسیع وگسترده‌ی انسانی است، گسترش ارتباطات به ویژه ارتباطات الکترونیک، جامعه‌ی جدید را چنان از جوامع پیشین متمایز ساخته کـه عـصر نو را عـصر ارتباطات و جـامعـه‌ی امـروز را جامعه‌ی اطلاعاتی خوانده‌اند. در چنین جامعه‌ای رسانه‌ها و وسایل ارتباط جمعی به عنوان عنصرکلیدی در ارتباطات، نقشی بس مهم ایفا می‌کنند.
 رسانه‌های جمعی از میان تمامی ابزارها و فنون جدید، بیشترین تأثیر فرهنگی را دارند. این رسانه‌ها در پیدایش عادات تازه، تغییر در باورها وخلق و خوی و رفتار انسان‌ها، تکوین فرهنگ جهانی و نزدیک کردن جوامع و ملل، سهمی شگرف دارند. البته میزان تأثیر رسانه‏ها و نیز استقبال همگانی از آنها در همه جوامع یکسان نبوده و تابع متغیر رشد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی هر جامعه است.
اصولاً نوع اداره، وضعیت حقوقی و ماهیت رسانه‌ها در جهان سه گونه است: «گروه اول، سازمان‌های «دولتی  » هستند که کل درآمد و اعتبارات آنها را دولت و حکومت پرداخت می‌کند و از لحاظ سیاست کار، خطِ مشی و محتوای برنامه‌ها، وابسته به حکومت و دولت هستند، خواسته‌ها و مقاصد آنها را دولت تأمین کرده و سلسلة مراتب آنها را نیز حکومت مشخص می‌کند. گروه دوم، سازمانهای« عمومی  یا ملی» هستند که ضمن دریافت کمک‌های حکومتی و دولتی، هزینه‌های خود را از محل پرداخت‌های عمومی و حق اشتراک مردمی تأمین می‌کنند و دولت در حد نظارت با آنها ارتباط دارد. به سخن دیگر، قوانین، مقررات و ضوابط آنها را نهادهای مردمی و دموکراتیک و نه دستگاه و شخصی خاص وضع می‌کند و رعایت نکردن این قوانین پاسخگویی به نهادهای ملی و مردمی را در پی دارد. گروه سوم، سازمان‌های رادیو تلویزیونی «خصوصی  و تجاری» هستند که ضمن تبعیت از مقررات عمومی، هزینه‌های آنها صرفاً از محل درآمدهای اختصاصی نظیر اشتراک کابلی و کارتی، حمایت تجاری و فروش محصولات و آگهی‌های بازرگانی، تأمین و تدارک می‌شود، که وضعیت حقوقی، آنها را تابع مقررات بازرگانی و قوانین تجارتی می سازد » (دادگران،1372صص145-144).
مالکیت گروه اول رسانه‌ها،  به حکومت و دولت، مالکیت گروه دوم رسانه‌ها به مردم و گروه سوم نیز به اشخاص حقیقی و یا حقوقی خصوصی تعلق دارد .هر نوع از مالکیت‌ها، در شیوة اداره، میزان پاسخگویی و کیفیت آن به مردم، نحوة انتخاب یا انتصاب مدیران، چهارچوب حاکم بر ضوابط و مقررات، شیوة نظارت و مسائلی از این دست که در «مدیریت رسانه‌ها» لحاظ می‌شوند، تأثیرگذار و تعیین کننده‌اند (دادگران1372،ص 147).
وسایل ارتباط جمعی اصلی ، عبارتند از : وسایل چاپ (کتاب‌ها، مجلات و روزنامه‌ها)، فیلم (فیلم‌های ‌سینمایی و تجاری)، شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی (و برخی وسایل مرتبط با این‌ها از قبیل تلویزیون‌های‌ کابلی و...)، ماهواره و اینترنت که به عنوان وسیله ارتباط جمعی به شدت در حال گسترش است .
در میان وسایل ارتباط جمعی، روزنامه، رادیو و تلویزیون (ماهواره ) بیش از هر رسانه دیگری وقت افراد جامعه را به خود اختصاص می‌‏دهند و این به خاطر ویژگی‌‏هایی است که آنها دارا هستند . در عصری که رسانه‌ها، احاطه خود را بر سر تاسر عالم گسترده‌اند، نقش شگفت‌انگیز آنها در تحولات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و ... انکار ناپذیر است. این تکنولوژی‌ها به مثابه ابزارهایی تلقی می‌شوند که از توانایی عظیمی در قالب سازی و جهت‌دهی تصورات و اندیشه انسان‌ها برخوردار هستند (دادگران1370،ص 120).
هارولد لاسول، در بیان کارکردهای رسانه ها ، معتقد است که رسانه‌های جمعی باید به حراست از محیط، همبستگی بین اجزای گوناگون جامعه در پاسخ به نیازهای محیطی، انتقال میراث فرهنگی از نسلی به نسل دیگر، کمک نمایند. مرتن و لازارسفلد به عنوان پیشگامان پژوهش در باب وسایل ارتباط جمعی، رسانه ها را دارای نقش‌هایی از این قبیل می‌دانند: وظیفه اخلاقی(حمایت از هنجارهای اجتماعی)، امکان اعطای پایگاه اجتماعی به اشخاص و گروه‌ها (آشکار نمودن یا ارتقای پایگاه‌های آنها از طریق معروفیت دادن به آنان) و هم‌چنین برخی کارکردهای نامطلوب (دادگران، 1372،ص31) .
رسانه در دنیای امروز پدیده ای اجتماعی است که با انتقال اطلاعات و معلومات جدید و مبادله افکار و عقاید عمومی ،  در راه پیشرفت فرهنگ و تمدن بشری نقش بزرگی را بر عهده گرفته است. در جوامع پیشرفته کنونی ، افراد انسانی کوشش می کنند همیشه در جریان همه امور و مسائل اجتماعی قرار داشته باشند ، تا بتوانند به طور مستقیم یا غیر مستقیم نقش خاص خویش را در زندگی گروهی ایفا نمایند . به همین جهت آگاهی اجتماعی ، از مهمترین ویژگی های زمان معاصر بشمار می رود (دادگران1372،ص 10).
در دنیای امروز که به عصر جامعه اطلاعاتی مشهور شده است ،نقش و کارکرد ماهواره ها به عنوان یک رسانة جهانی و پر قدرت در میان وسایل ارتباط جمعی دارای اهمیت فوق العاده ای است .
ماهواره ها با بکار گیری ابزارهای فنی و فنون پیچیده فکری کارکردهای مهمی را در جامعه امروزین ایفا می کنند.
نقش ماهواره ها در دنیای پیرامون در شکل دادن به رفتارهای اجتماعی بشر بر کمتر کسی پوشیده است.
گرایش امروزین جوانان به پدیده ی مُد و گرایش روز افزون آنها به ماهواره ها و قالب هایی که ماهواره به عنوان مُد به آنها عرضه می کند ، از جمله مسائلی است که در این حوزه قابل تأمل و بررسی است.
اما ماهواره ها ، به عنوان یکی از ابزارهای اصلی انتقال و گسترش ارزشهای فرهنگی و اجتماعی دارای نقش مهمی هستند. و لازم است که این نقش مورد بررسی و کنکاش دقیقی قرار گیرد ، به ویژه در جامعه جوانی نظیر کشور ایران که بحث ماهواره و تأثیر و تأثرات آن بر قشر جوان از مباحث عمده و مسائل حساسی است که می بایست توجه ویژه ای بدان داشت .
بنابراین , مسأله اصلی این تحقیق عبارت است از اینکه ماهواره ها به طور خاص به عنوان یک رسانه جهانی و پر مخاطب چه نقشی در شکل دادن به رفتارهای اجتماعی جوانان شهر تهران و به ویژه در تأثیرپذیری آنها از مد های ارائه شده ماهواره دارند ؟
وآیا اصولا"جوانان شهر تهران ، دیدگاه غالب خود را درانتخاب مد ، ازماهواره ها اخذ می کند ؟
به عبارت دیگر ماهواره ها چه فرایندی را در تضعیف و یا تقویت گرایش جوانان به مُد دارند ؟

2-1. ضرورت و اهمیت تحقیق
در دنیای امروز که به عصر جامعه اطلاعاتی مشهور شده است ، نقش و کارکرد ماهواره ها به عنوان یک رسانة جهانی و پر قدرت در میان وسایل ارتباط جمعی دارای اهمیت فوق العاده ای است . نقش ماهواره ها در دنیای پیرامون در شکل دادن به رفتارهای اجتماعی بشر بر کمتر کسی پوشیده است .
امروزه، ماهواره ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی انتقال و گسترش ارزشهای فرهنگی و اجتماعی دارای نقش مهمی هستند . و لازم است که این نقش مورد بررسی و کنکاش دقیقی قرار گیرد ، به ویژه در جامعه جوانی نظیر کشور ایران که بحث ماهواره و تأثیر و تأثرات آن بر قشر جوان از مباحث عمده و مسائل حساسی است که می بایست توجه ویژه ای بدان داشت.
از طرفی نیز، به نظر می رسد تحولات سریع جهانی ، در زندگی جوانان منعکس شده باشد. بیشتر آنان در معرض جریانی جدید قرار گرفته اند ؛ جریانی که از برخورد ارزشها و افکار وعقاید ، از برخورد خانه و محیط خارج از خانه و ... ایجاد شده است .
خانواده ها تربیت خاص خود را دارند ، اما مراوده ها و تبادلات خارج از محیط خانواده ، مطالعات ، تحصیل در سطوح بالاتر ، سینما ، روزنامه و به طور کلی وسایل ارتباط جمعی ارزشهای تازه ای را می آفرینند ، ارزشهایی که از چارچوب مسائل دوران کودکی و سنتها و آداب و عقاید و خانواده فراتر می روند و به همان میزان دنیای جوان را وسعت بخشیده ، سطح خواسته هایش را از جامعه و خود و به طور کلی زندگی ، بالاتر می برند . شناخت این ارزشها می تواند برای مسئولین و برنامه ریزان مسائل فرهنگی جامعه بسیار مفید باشد .
با توجه به جوان بودن جمعیت کشور و ضرورت مطالعه و تحقیق در ارتباط با نیمی از پیکره اجتماع ، نتایج این تحقیق می تواند پاسخ لازم را برای یک مشکل فرهنگی و اجتماعی فراهم نماید و در همین راستا این تحقیق می تواند به شناخت بخشی از خرده فرهنگ های نوجوانان و جوانان ایرانی کمک نماید .
پژوهش در بارة گرایش جوانان به رفتارهای اجتماعی و به ویژه مُد با تکیه بر نقش ماهواره در این بارة فصل مشترک بسیاری از علوم مرتبط با علوم اجتماعی از جمله جامعه شناسی جوانان ، مطالعات فرهنگی ، علوم تربیتی ، علوم ارتباطات اجتماعی ، روانشناسی اجتماعی ، جامعه شناسی خانواده و... میباشد . علیرغم این مسئله، سابقه تحقیق  نشان می دهد که هنوز تحقیق جامع و مشخصی که رابطه استفاده و بهره مندی جوانان از ماهواره و گرایش آنها به پدیدة مُد را شاخص سازی و عملیاتی نموده باشد و نتایج مشخصی تدوین کرده باشد ، در داخل کشور انجام نشده و لازم است که این مسأله مورد بررسی و مطالعه دقیق و کارشناسانه ای قرار گیرد ؛ تا بتوان سیاستگذاران و دست اندرکاران اجرایی کشور را در شناخت از گرایشات جوانان و همچنین  تدوین یک الگوی مؤثر و مطلوب در زمینة مُد اجتماعی و مبحث حجاب و پوشش مناسب و به طور کلی ارائة الگوهای مفید برای جوانان یاری نماید . بررسی و تبیین این مسئله یعنی مد گرایی جوانان، می تواند به آگاهی برنامه ریزان از " معنای عمل " مد گرایی جوانان منجر شود که خود عامل موثری در طراحی و ارائه الگوی مناسب برای جوانان، خواهد بود .
3-1. اهداف تحقیق
این تحقیق در پی آن است که، تاثیرات ماهواره را بر رفتارهای اجتماعی قشر جوان شهر تهران و به ویژه میزان تاثیرپذیری آنها را از الگوهای مد ارائه شده در ماهواره  شناسایی کند.
به عبارت دیگر، این تحقیق به دنبال شناسایی این مساله است که ماهواره ها به طور خاص به عنوان یک رسانه جهانی و پر مخاطب ، چه نقشی در شکل دادن و همچنین تعغییر رفتارهای اجتماعی جوانانِ شهرِ تهران و به ویژه در تأثیرپذیری آنها از مُد دارد ؟
همچنین این تحقیق می کوشد، تا  :
- رابطة بین استفاده از ماهواره و تأثیرپذیری جوانان از مُدهای ارائه شده ماهواره را بررسی کرده تا با شناخت مؤثر از الگوهای جوانان امروز ، بتواند چهارچوب مؤثر و مطلوبی را برای پدیدة مُد به جوانان عرضه نماید .
علاوه بر آن ، این تحقیق در صدد آن است که نقش عوامل و متغیر هایی نظیر سطح طبقه اجتماعی ، میزان استفاده روزانه از ماهواره ، جنس و تحصیلات را نیز درتأثیر پذیری آنها ازماهواره در تغییر رفتارهای اجتماعی  بررسی نماید.
اهداف دیگر این پژوهش، عبارت است از :  
- شناسایی عوامل موثر در گرایش جوانان به مُد .
- شناسایی مهمترین منابع الگوههای اخذ مُد جوانان .
- شناسایی مهمترین زمینه های استفاده جوانان از ماهواره .
-بررسی میزان رابطه تاثیرپذیری جوانان در انتخاب مد(به عنوان یک رفتار اجتماعی)و تغییر در دیگر رفتارهای اجتماعی آنها .
- ارائه راهکارهای مناسب و الگوهای مؤثر در انتخاب مُدهای اجتماعی به جوانان .
-افزایش شناخت دستگاههای اجرایی و سیاستگذاران حوزة جوانان از خواسته ها ، نیازها ، تمایلات و چهارچوب های فکری و عملی قشر جوان و تلاش برای رفع تنگناهای این حوزه با شناخت دقیق از تأثیرات رسانه.

4-1. سئوالات تحقیق
تحقیق حاضر به دنبال پاسخ به این سئوال اصلی تحقیق است که:
بین استفاده جوانان شهر تهران از ماهواره ( به عنوان یک رسانه پر نفوذ در دنیای امروزین ) درتأثیر پذیری آنها ازماهواره در تغییر رفتارهای اجتماعی چه رابطة معنا داری وجود دارد ؟
سئوالات فرعی این تحقیق نیزعبارت است از اینکه:
- بین استفاده جوانان شهر تهران از ماهواره و تأثیر پذیری آنها از ماهواره در انتخاب مُد چه رابطه معنا داری وجود دارد؟
- جوانان شهر تهران الگوهای مُد خود را از چه منبع و مأخذی دریافت می کنند ؟ ودر این میان اصولا" ماهواره چه جایگاهی در ترویج ، تقویت و ارائه مُد در  بین جوانان دارد ؟به عبارت دیگر، مهمترین منابع اخذ مد، در میان جوانان شهر تهران ، به ترتیب اولویت چه مواردی است ؟
- مهمترین زمینه های استفاده جوانان شهر تهران از ماهواره به ترتیب اولویت کدامند ؟
- چه تفاوت معناداری میان جوانان پسر ودختر شهر تهران در میزان و تأثیر پذیری آنها از ماهواره در انتخاب مُد ، وجود دارد ؟
- آیا سطح تحصیلات جوانان شهر تهران در میزان وتأثیر پذیری آنها در انتخاب مُد مؤثراست ؟
- آیا طبقه اجتماعی عامل مؤثری در میزان تأثیر پذیری جوانان از ماهواره در انتخاب مُد است ؟
- آیا بین میزان استفاده روزانه جوانان شهر تهران از ماهواره و تأثیر پذیری آنها ازماهواره در انتخاب مُد رابطه معناداری وجود دارد ؟
- آیا بین سطح تحصیلات جوانان شهر تهران و میزان تأثیر پذیری آنها ازماهواره در تغییر رفتارهای اجتماعی ، رابطه وجود دارد ؟
- آیا بین طبقه اجتماعی جوانان شهر تهران و میزان تأثیر پذیری آنها ازماهواره در تغییر رفتارهای اجتماعی آنان، رابطه وجود دارد ؟
- آیا میزان استفاده روزانه جوانان شهر تهران از ماهواره ، عامل موثری در میزان تأثیر پذیری آنها ازماهواره در تغییر رفتارهای اجتماعی شان است ؟
و نهایتا،  آیا بین میزان تأثیر پذیری جوانان شهر تهران از ماهواره درانتخاب مُد و میزان تأثیر پذیری آنها ازماهواره در تغییر رفتارهای اجتماعی شان ، رابطه معناداری وجود دارد ؟


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.