فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:190
فهرست مطالب:
فصل اول:کلیات پژوهش 1
مقدمه: 2
بیان مساله: 5
اهمیت و ضرورت: 12
اهداف پژوهش: 14
پرسشهای پژوهش: 14
روش پژوهش: 15
ساختار گزارش این پژوهش: 16
فصل دوم: ادبیات نظری 17
مقدمه: 18
حکومت الکترونیک: 23
تعریف یا تعاریف حکومت الکترونیک: 24
مدلها و سطوح حکومت الکترونیک: 27
الف، مرحله اول، دسترسی به اطلاعات: 29
ب: مرحله دوم، ارتباط دولت با شرکا: 30
ج: مرحله سوم، ارایه خدمات دولتی و تعامل (تراکنش): 30
حکومت الکترونیک، ساختی جدید: 32
تعامل 45
مدلهای تعامل: 48
فصل سو م: روش پژوهش 52
روش پژوهش: مطالعه موردی: 53
ویژگیهای مطالعه موردی: 54
شواهد مطالعه موردی: 57
1) اسناد:. 62
2) مصاحبه: 59
سوالها و محورهای اصلی مصاحبهها: 62
مصاحبهشوندگان این پژوهش: 62
3) مصنوعات یا تولیدات فیزیکی: 63
مولفههای ارزیابی وبسایتهای دولتی: 66
سطح اول: مولفههای محتوای اطلاعاتی و بحث دسترسی 66
جدول 3.1 مولفههای ارزیابی وبسایتها، مولفههای محتوای اطلاعاتی و دسترسی 66
سطح دوم: مولفههای مربوط به ارتباطات 72
جدول 3.2 مولفههای ارزیابی وبسایتها، مولفههای ارتباطات 72
سطح سوم: مولفههای تعامل یا خدمات 73
جدول 3.3 مولفههای ارزیابی وبسایتها، مولفههای تعامل یا خدمات 73
اعتبارو پایایی در مطالعه موردی: 76
اعتبار سازه 76
اعتبار درونی 77
اعتبار بیرونی 77
پایایی 77
تحلیل در مطالعه موردی: 78
فصل چهارم: مروری بر تاریخچه و مستندات حکومت الکترونیک در ایران 80
مقدمه: 81
ساختار اجرایی و مدیریتی طرح تکفا: 83
مقایسه وظایف و فعالیتهای موازی شوراهای مرتبط با امور فنّاوری اطلاعات 88
وزرا و مسئولان عضو مشترک شوراهای مرتبط با فنّاوری اطلاعات 89
بودجه طرح تکفا: 89
فصل پنجم: مصاحبه با مدیران دولتی 97
مقدمه: 98
تعاریف مدیران از حکومت الکترونیک: 107
زیر ساختهای حکومت الکترونیک: 110
مزایای حکومت الکترونیک از نگاه مدیران: 119
حکومت الکترونیک و سازمانهای دولتی: 123
حکومت الکترونیک، اطلاعات و شفافیت: 125
حکومت الکترونیک و ارتباط میان دولت و شهروندان: 129
حکومت الکترونیک و خدمات: 132
حکومت الکترونیک و دموکراسی: 132
خلاصه یافتههای مصاحبه با مدیران: 134
فصل ششم: ارزیابی وبسایتهای دولت جمهوری اسلامی ایران 139
مقدمه: 140
الف: سطح اول، مولفههای مربوط به اطلاعات: 140
1) حجم اطلاعات: 140
2) جهت گیری در وبسایت 142
3) ماهیت و محتوای اطلاعات: 143
4) چند رسانهای بودن: 148
5) تعداد لینکها: 148
6) تازگی یا آخرین تاریخ به روز شدن (بازنگری در وبسایت): 149
7) آرشیو: 150
8) سهولت در شرابط استفاده (تسهیل دسترسی): 151
9) ماهیت صفحه اصلی (صفحه اول): 151
10) امکان جستجو: 151
ب، سطح دوم:مولفههای مربوط به ارتباطات و تعاملات: 152
11) امکان تماس اینترنتی و غیر اینترنتی: 153
12) امکان پس فرست: 153
13) انتخاب عمل 154
14) تبادل نظر: 155
ج، سطح سوم: مولفههای مربوط به مبادله (تراکنش) و خدمات: 156
15) امکان دسترسی به کالا و خدمات: 156
16) وجود فرم: 157
فصل هفتم: خلاصه و نتیجهگیری 158
پیشنهاد برای پژوهشهای دیگر: 165
منابع: 167
منابع فارسی 167
اسناد و مدارک 168
منابع انگلیسی: 170
ضمیمهها: 173
جدول6 . 1 سطح اول ارزیابی وبسایتها (سطح اطلاعات) 173
جدول 6. 2 حجم اطلاعات و سرعت داونلود اطلاعات 176
جدول 6. 3 مربوط به محتوای اطلاعات 178
جدول 6. 4 تعداد لینکها 181
جدول 6. 5 مولفههای سطح دوم )ارتباطات( 183
جدول 6. 6 مولفههای سطح سوم (تعامل و خدمات( 185
چکیده:
این پژوهش در پی مطالعه تجربه حکومت الکترونیک در ایران در قالب برنامهها، رویکرد مدیران دولتی و ارزیابی وبسایتهای دولتی است. چارچوب نظری این پژوهش مبتنی بر یک مدل سهمرحلهای تکاملی (اطلاعات، ارتباطات و تعامل) است که سطوح مختلف حکومت الکترونیک را به مثابه استفاده از تکنولوژیهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی در حکومت و تغییرات ایجاد شده در ساختار، ماهیت و نحوه عملکرد حکومت، در برمیگیرد.
سه روش در گردآوری دادههای این مطالعه موردی به کار رفته است، شامل: مطالعه اسنادی (شامل گزارش دولتی "طرح تکفا" و مصوبههای مربوط به آن) ، مصاحبه نیمهساختیافته (مصاحبه با 9 مدیر دولتی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در قالب 10 مقوله و زیر مقولههای مربوط) و مصنوعات فیزیکی (ارزیابی 51 وبسایت دولتی با 16 مقوله و 66 زیرمقوله سه سطح اطلاعات، ارتباطات و تعامل).
بر اساس یافتههای این پژوهش حکومت الکترونیک در ایران در رابطه حکومت با شهروندان (G2C) در نخستین پلهها است، شواهد اندکی وجود دارد که نشان بدهد حرکتی خارج از مرحله انتشار اطلاعات در حکومت الکترونیک در کشورمان دیده می شود. تحلیل وبسایتهای دولتی نشان میدهد، تعداد کمی از وبسایتهایی از قابلیتها و گزینههای ارتباطی و تعاملی برخوردارند و درصد اندکی از آنها وارد مرحله دوم یعنی ارتباطات شدهاند.
در رویکرد مدیران دولتی به حکومت الکترونیک که بازتابش در برنامهها و سیاستگذاریهای مربوط به آن (در قالب طرح تکفا) دیده میشود، نوعی محدودنگری در تعریف حکومت الکترونیک و ارزیابی تکنولوژیهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی دیده میشود. دولت جمهوری اسلامی در تعریف این مقوله بیش از همه بر ارایه اطلاعات و خدمات دولتی عمدتا توسط قوه مجریه به صورت الکترونیکی و الکترونیکی شدن فعالیتهای دولت تاکید دارد و به کارکردها و مزایای حکومت الکترونیک در سایر سطوح، به ویژه در رابطه میان دولت و شهروند همچنین الزامات و پیامدهای عمیقتر حکومت الکترونیک توجه کمتری دارد.
کلیدواژهها: حکومت الکترونیک، تکنولوژیهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی، تعامل، وبسایت و طرح تکفا.