فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:83
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد "M.A"
گرایش: طراحــی صنعتــی
فهرست مطالب:
عنوان:...........................................................................................................................................صفحه
فصل اول :کلیات طرح:
1-1 بیان مسئله:....................................................................................................................................1
1-2 هدف های تحقیق: ...................................................................................................................2
1-3 اهمیت مضوع تحقیق و انگیزش انتخاب آن: ................................................................................2
1-4 سوالات و فرضیه های تحقیق: ......................................................................................................3
1-5 مدل تحقـیـق: .............................................................................................................................4
1-6 پیشیـنه تحقیـق: ..........................................................................................................................5
1-7 محدودیـتها و مشکلات تحقیـق: ................................................................................................5
فصل دوم: مطالعات نظری
مقـدمـه : ..................................................................................................................................................6
2-1 تاریخچه: .......................................................................................................................................7
2-2 کردستـان به عنوان قطب تولید تـوت فرنگی در ایـران: ...............................................................9
2- 3 اشتغال زایی : .............................................................................................................................10
2-4 تاریخچه بسته بندی توت فرنگی: ...............................................................................................11
2-5 رویکرد طراحی در ارتباط با محصول: ...................................................................................12
2-5-1 در این زمینه 7 اصل بسته بندی های پایدار: ...........................................................................13
2-5-2 اخلاق محیط زیستی و توسعه پایدار: ..........................................................................................14
2-6 کشت توت فرنگی، جلوه ای از کشاورزی پایـدار: .......................................................................15
2-7 بازار محصول: ..................................................................................................................................15
فصل سوم: روش شناسی تحقیق (متدولوژی)
مقدمه: .......................................................................................................................................................18
3- 1 روش تحقیق: ...................................................................................................................................18
3-2 تاریخچه فراوانی محصول در کردستان: ........... ..............................................................................18
3-3 بررسی پروسه چیدن توت فرنگی در وضعیت موجود: ....................................................................19
3-4 باید هایی که هنگام چیدن باید رعایت گردد: ..................................................................................21
3-5 ویژگیهای توت فرنگی:..................................................................................................................22
3-6- ویژگیهای توت فرنگی استاندارد و سالم: ..............................................................................23
3-7- درجه بندی: .......................................................................................................................23
3-8- بسته بندی : .......................................................................................................................24
3-9- نشانه گذاری: .....................................................................................................................25
3-10-هنگام برداشت توت فرنگی باید نکات زیر رعایت شود : ...................................................26
3-11-شرایط برداشت توت فرنگی: .........................................................................................27
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق
مقدمه: ....................................................................................................................................................30
1-4 توسعه وتدابیر در طراحی محصول بر پایه ی تفکر طراحی پایدار: ............................................30
4-2 تکنولوژی هـای موجود: .................................................................................................................34
4-3 مکانیزاسیون برداشت: ....................................... .............................................................................37
4-4 مکانیزاسیون پس از برداشت: ..........................................................................................................38
4-5 نمونه بسته بندی های موجود: ........................................................................................................39
4-6 ارگونومی: .......................................................................................................................................40
4-6-1 وضعیت نامناسب بدن حین انجام کار: ....................................................................................40
4-6-2 حمل دستی بار: ................................................................................................................42
4-6-3 بررسی روشهای حمل دستی کالا : .........................................................................................45
4-7 چرخه محصول: .............................................................................................................................47
4-8 مکانیزاسیون پس از برداشت: .........................................................................................................47
4-8-1پیش خنک کاری: .......................................................................................................................47
4-8-2 سورتینگ: .................................................................................................................................48
4-8-3 انبار و سردخانه: .......................................................................................................................48
4-8-4 تیمارهای بعد از برداشت: ........................................................................................................49
4-8-5 بستـه¬بندی: ............................................ .................................................................................50
4-8-6 حمل و نقل: ..................................................................................................................50
4-8-7 اقتصـاد: ...................................................................................................................................51
4-9 چرخه بازار: .................................................................................................................................52
4-10 جایگاه محصول توت فرنگی در جهان و ایران: ..........................................................................52
4-10-1 سطح زیر کشت و میزان تولید: ..............................................................................................53
4-10-2واردات محصول: ....................................................................................................................54
4-10-3 صادرات محصول: .................................................................................................................55
4-11 توجیه فنی و اقتصادی: .......................................................................................................56
4-12 مطا لعا ت بازار: .........................................................................................................................56
4-13 توجیه پـذیری فنی : ..................................................................................................................57
4-14 تجزیه و تحلیل مالی: .................................................................................................................58
4-15 بسته بندی: ................................................................................................................................59
4-15-1انتخاب مواد: ..........................................................................................................................62
4-15-1-1 پلاستیک ها: ....................................................................................................................63
4-15-1-2 کاغذ و مقوا: ....................................................................................................................64
4-15-1-3 کارتن: .............................................................................................................................66
4-15-1-4 بررسی قیمت: ...............................................................................................................68
نتیجه گیری: .......................................................................................................................................69
فصل پنجم: ایده و طرح و نتیجه گیری
5- 1 انتخاب طرح مناسب: ............................................................................................................92
2-5طراحی پرسنا: ........................................................................................................................94
5-3 طرح های برگزیده: ...............................................................................................................100
5-4 انتخاب برند مناسب برای محصول: ......................................................................................108
5-5 انتخاب برند اصلی: ..............................................................................................................109
نتیجه گیری: ..................................................................................................................................122
پیشنهادات و راه کار ها: ................................................................................................................123
منابع و ماخذ: ................................................................................................................... 124
چکیده انگلیسی : ............................................................................................................. 127
فهرست جدول ها:
عنوان: ......................................................................................................................................................................... صفحه
جدول شماره3-1(فرمول درصد آفت زدگی میوه توت فرنگی-روش آزمون) ................................................................................25
جدول شماره4-1(توسعه و تدابیر در طراحی محصول) ............................................................................................................30
جدول شماره4-2(حدود مجاز توصیه شده در خصوص نیروی کشیدن و هل دادن بار در راستای افقی ) ......................................43
جدول شماره4-3(حدود مجاز توصیه شده در خصوص نیروی کشیدن و هل دادن بار در راستای عمودی ) ..................................44
جدول شماره4-4(سطح زیر کشت و میزان تولید توت فرنگی در نه کشور عمده تولید کننده جهان) ...........................................54
جدول شماره4-5(کشورهای عمده وارد کننده توت فرنگی) ....................................................................................................54
جدول شماره4-6 (ارزش صادرات محصول توت فرنگی) .........................................................................................................55
جدول شماره4-7(واردات توت فرنگی) ................................................................................................................................56
جدول شماره4-8(سهم محصول از واردات) .........................................................................................................................57
جدول شماره4-9(مقایسه قیمت ) .....................................................................................................................................59
فهرست نمودارها:
عنوان: ..........................................................................................................................................................................صفحه
نمودار شماره2-1(پایداری) ................................................................................................................................................ 12
نمودار شماره2-2(چرخه محصول پایدار) .............................................................................................................................13
نمودار شماره4-1(مکانیزاسیون برداشت) .............................................................................................................................37
نـمـودار شمـاره4-2(مکانیزاسیـون پـس از برداشـت) .........................................................................................................38
فهرست شکل ها:
عنوان: ........................................... ............................................ .........................................................................................صفحه
شکل 1-2(محصول پایدار) .........................................................................................................................................................14
شکل2-2(محصول ارگانیک) .......................................................................................................................................................17
شکل 3-1(بررسی پروسه چیدن و بسته بندی توت فرنگی) ............................................................................................................19
شکل 3-2(بررسی پروسه چیدن و بسته بندی توت فرنگی-نمونه تصادفی) .......................................................................................20
شکل 4-1( بررسی پروسه چیدن همراه با مکان جغرافیایی کاشت محصول) ....................................................................................31
شکل 4-2( بررسی پروسه چیدن و بسته بندی توت فرنگی در کشور های توسعه یافته) ...................................................................32
شکل 4-3( بررسی پروسه چیدن و بسته بندی توت فرنگی در کشور های توسعه یافته ) ..................................................................33
شکل 4-4( ماشین برداشت مکانیزیسیون توت فرنگی) .................................................................................................................34
شکل 4-5( بررسی اختراعات صورت گرفته در راستای چیدن و بسته بندی توت فرنگی) .................................................................35
شکل 4-6( بررسی اختراعات صورت گرفته در راستای چیدن و بسته بندی توت فرنگی) .................................................................36
شکل 4-7( بررسی اختراعات صورت گرفته در راستای چیدن و بسته بندی توت فرنگی) .................................................................37
شکل5-1 (نمونه پروسه موجود) ..........................................................................................................................................94
شکل5-2(نمونه بسته بندی های موجود) .............................................................................................................................95
شکل5-3(طراحی پرسنا برای مصرف لوکس) ......................................................................................................................96
شکل5-4(طراحی پرسنا برای مصرف خانوار) .....................................................................................................................97
شکل5-5(طراحی پرسنا برای مصرف کارخانه) .................................................................................................................98
شکل5-6(طراحی محصول برای مصرف لوکس) ..............................................................................................................99
شکل5-7(طراحی سطل چیدن توت فرنگی با قابلیت سورتینگ) .....................................................................................101
شکل5-8(طراحی جعبه و استراکچر) ...............................................................................................................................103
شکل5-9(طراحی پالت قرار گیری توت فرنگی) .............................................................................................................104
شکل5-10(طراحی جعبه های محصول) ..........................................................................................................................105
شکل5-11(طراحی پالت های یک کیلویی توت فرنگی) .................................................................................................106
شکل5-12(طراحی جعبه پانصد گرمی خانوار) ...............................................................................................................111
شکل5-13(طراحی جعبه حاوی توت فرنگی با قابلیت نگهداری میوه) ..........................................................................112
شکل5-14(طراحی و چیدمان جعبه های توت فرنگی) ..................................................................................................113
شکل5-15(جعبه با قابلیت نفوذ پذیری هوا و ماندگاری) ..............................................................................................114
شکل5-16(توت چین جهت چیدن توت با کاسبرگ) ...................................................................................................114
شکل5-17(زیر جعبه) ....................................................................................................................................................114
شکل5-18(صندلی کارگر توت چین) ............................................................................................................................114
فهرست طرح ها:
عنوان: ..................................................................................................................................................................... صفحه
طرح5-1(چیدمان داخل بسته) ....................................................................................................................................70
طرح5-2(بسته تبلیغاتی) .............................................................................................................................................71
طرح5-3(استراکچر حمل کارتن) ...............................................................................................................................72
طرح5-4(پالت های جمع کننده محصول) .................................................................................................................73
طرح5-5(قرارگیری پالت های حاوی جمع آوری توت و چیدمان میوه) ..................................................................74
طرح5-6(چیدمان میوه داخل بسته بندی های تک) ...................................................................................................75
طرح5-7(چیدمان میوه لوکس) ..................................................................................................................................76
طرح5-8(چیدن توت فرنگی با ماشین) .....................................................................................................................77
طرح5-9(طبقه بندی ظروف حاوی میوه و چیدمان بروی هم) ...............................................................................78
طرح5-10 (سورتینگ توت براساس3 نوع تنوع محصول) .......................................................................................79
طرح5-11(مکانیزم چیدن و بسته بندی با بسته های مقوایی)....................................................................................80
طرح5-12(مراحل چیدن و جابه جایی بسته) ...........................................................................................................81
طرح5-13(جداسازی میوه از بدو چیدن در زمین) ...................................................................................................82
طرح5-14(انواع جعبه های چیدن میوه) ...................................................................................................................83
طرح5-15(انواع بسته های شبیه و نظیر) ..................................................................................................................84
طرح5-16(جعبه با قابلیت چیدمان و سورتینگ میوه ) .............................................................................................85
طرح5-17(جعبه) ......................................................................................................................................................86
طرح5-18(میوه چین با کاسبرگ) .............................................................................................................................87
طرح5-19(نشستن و چیدن) .....................................................................................................................................88
طرح5-20(توت چین) ..............................................................................................................................................89
طرح5-21(ارازی کشت توت فرنگی) ......................................................................................................................90
طرح5-22(وسیله ی با قابلیت چیدن دسته جمعی توت فرنگی) .............................................................................91
طرح5-23(طراحی پرسنا برای مصرف لوکس) .......................................................................................................100
طرح5-24(برند اصلی محصول) .............................................................................................................................108
طرح5-25(طراحی برند محصول) ..........................................................................................................................109
طرح5-26(طراحی ماشین چیدن توت فرنگی تک نفره) ......................................................................................110
فهرست نقشه ها:
عنوان: ........................................... ............................................ .........................................................................................صفحه
نقشه 5-1(طراحی استراکچر جعبه با قابلیت نگهداری کارتن) .................................................................................................102
نقشه 5-2(طرح کسترده پالت های حاوی محصول) ................................................................................................................107
نقشه 5-3(چیدمان اجرایی کارتن های بسته) ............................................................................................................................115
نقشه 5-4 (نقشه اجرایی جعبه) ................................................................................................................................................116
نقشه 5-5(نقشه اجرایی توت چین) ..........................................................................................................................................118
نقشه 5-6(نقشه اجرایی صندلی کارگر توت چین) ...................................................................................................................121
فصل اول
1-2 بیان مسئله:
توت¬فرنگی با نام علمی Fragaria و از خانواده Rosaceaeمی¬باشد. میوه¬ توت¬فرنگی شبیه توت ولی کمی درشت¬تر با رنگ قرمز است. ارقام بومی توت¬فرنگی ایران شامل کردستان، گیلاسی، اتابکی و دلندی و ارقام تجاری عمده شامل سلوا، کاماروسا، کوئین الیزا، پاروس، گاویتا و پاجارو می¬باشد. توت¬فرنگی میوه¬ای فوق-العاده حساس در برابر عوامل محیطی و شرایط نگهداری بوده و به همین دلیل عمر پس از برداشت آن کوتاه و نیاز به مراقبت های ویژه دارد (علی عسگریان 1390). این محصول به دلیل داشتن رطوبت زیاد وخصوصیات فیزیکی آن بسیار فساد پذیر بوده ودر دوره برداشت وپس از برداشت بخش عمده ای از آن ضایع و غیر قابل مصرف می شود برای کاهش ضایعات این محصول باغی استان( که مقدارضایعات آن بعضآ به 35-40 در صد هم می رسد) به حداقل ممکن با استفاده از روشهای صحیح برداشت و بکارگیری اصول وتکنیکهای پس از برداشت مثل سورت ودرجه بندی ،بسته بندی،سردکردن مقدماتی، حمل ونقل مناسب ونگهداری فنی قابل اهمیت می باشد(شمس الله مرادی،چوب تراشان1390). لذا بکار گیری راهکارهای عملی واصولی به همین منظور بایستی مد نظر مسئولین ،دست اندرکاران وبرنامه ریزان بخش کشاورزی قرار گیرد. سطح زیر کشت توت¬فرنگی در ایران بر اساس آخرین آمارهای ارایه شده توسط سازمان خوار و بار جهانی (FAO) در حدود 2500 هکتار می¬باشد که در مقایسه با سطح زیر کشت جهانی، ایران در حدود 1/0 درصد سطح زیر کشت جهانی را در اختیار داشته و از این نظر مقام بیست¬و¬یکم را در بین کشورهای جهان دارا می¬باشد (بی¬نام 2010). مناطق عمده تولید کننده این محصول در ایران به ترتیب استان¬های کردستان، مازندران، گلستان، تهران و منطقه جیرفت می¬باشند که بخش عمده تولید (در حدود 85 درصد) در استان کردستان صورت می¬گیرد. بر اساس آمارهای ارایه شده توسط سازمان جهاد کشاورزی،% 95 درصد این محصول در فضای باز تولید می¬شود و زمان عرضه به بازار در دو بازه زمانی اوایل اردیبهشت ماه تا اواخر خرداد و اواسط شهریور تا اواسط آبان ماه می-باشد. هر ساله مقدار قابل توجهی از محصول توت فرنگی در مراحل چیدن وبسته بندی از بین میرود که عمده آن لهیدگی و خرابی وارد شده به محصول به علت جابه جایی و ظروف نا مناسب است.
1-2 هدف های تحقیق:
هدف ارائه پروسه چیدن و بسته بندی محصول می باشد به نحوی که به ارائه محصول با کیفیت تر در بازار و عرضه آن به مشتری منجر شود.همچنین ازفساد و از بین رفتن محصول جلوگیری کند، همچنین موجب سود بیشتر و توزیع محصول با کیفیت تر به بازار می گردد.همچنین از 30% خرابی محصول به دلیل عدم بسته بندی مناسب جلوگیری می کند که با توجه به میزان سالانه محصول مبلغ قابل توجهی صرفه جویی می گردد.و موجب به وجود آمدن هویت یک محصول با کیفیت عالی می گردد. هدف طرح پیشنهادی، مکانیزاسیون زنجیره چیدن و بسته بندی توت¬فرنگی است، و انتظار می¬رود اجرای این طرح منجر به کاهش ضایعات، حفظ کیفیت و در نهایت افزایش عمر نگهداری محصول عرضه شده گردد.
1-3 اهمیت مضوع تحقیق و انگیزش انتخاب آن:
برطبق برآوردهای انجام شده توسط سازمان جهاد کشاورزی، تلفات توت¬فرنگی از زمان برداشت تا زمان ارایه به بازار در حدود (%35-%40 ) درصد تولید کل این محصول در کشور می¬باشد که رقم بالایی بوده و بازگو کننده ضرورت ایجاد تغییرات بنیادی در عملیات برداشت و پس از برداشت این محصول در کشور است. در این پژوهش با بررسی فرآیند چیدن ،جابه جایی و بسته بندی توت فرنگی به ارائه راه کاری درست برای ارائه توت فرنگی با کیفیت بهتر و قابلیت ماندگاری بیشتر برای مصرف کننده ارائه شده و با بررسی روش های موجود اقدامات لازم در جهت عرضه محصول به صورت مناسب و در خور توجه مصرف کننده به جنبه های عملکردی و استتیکی بسته پرداخته و مواد مناسب طراحی پایدار برای استفاده پیشنهاد می گردد.طرح این پژوهش طراحی پروسه چیدن و بسته بندی توت فرنگی میباشد با در نظر گرفتن اکثر جوانب و معایب موجود. طراحی فرآیند و وسیله هایی که موجبات ماندگاری میوه توت فرنگی را فراهم می کند و محصول را با ماندگاری بالاتر و کیفیت مناسب جهت استفاده مصرف کننده ارائه می کند.
1-4 سوالات و فرضیه های تحقیق:
توت فرنگی از فساد پذیرترین میوه ها بوده وباید در حالت کاملاً رسیده برداشت شود. فعالیتهای بسیار زیاد متابولیکی توت فرنگی می تواند باعث از بین رفتن آن حتی بدون حضور عوامل فاسد کننده گردد.ساختار توت فرنگی طوری است که آن را در مقابل فساد آسیب پذیر می سازد، این محصول دارای لایه پوششی بسیار نازک ونرمی بوده که به آسانی از بین می رود، همچنین گوشت میوه نرم است و آن را در مقابل ضربه و فشار بسیار آسیب پذیر می سازد.صدمات وارد شده ابتدا باعث نرمی توت فرنگی شده ،سپس مکان مناسبی را برای حمله عوامل بیماری زا فراهم می سازد. فعالیت های متابولیکی زیاد و حساسیت میوه به آسیب دیدگی و فساد میکروبی ، به صاحبان مزارع توت فرنگی هشدار می دهدکه در برداشت توت فرنگی نهایت دقت را به عمل آورند.
- استفاده از روش مناسب چیدن جهت جلوگیری از آسیب محصول
- هماهنگ کردن فرایند چیدن وبسته بندی و حفظ طعم و رنگ توت فرنگی
- جلوگیری از فشار های فیزیکی و ضربه به محصول جهت ماندگاری توت فرنگی
- جداسازی و سورتینگ توت فرنگی هنگام چیدن از بوته می تواند از فشارهای وارد به محصول جلوگیری کند.
- با استفاده از روش های درست بسته بندی می توانیم از 30% تلفات ناشی از توت فرنگی جلوگیری کنیم.
-مصرف تازه خوری توت فرنگی انتظار ماندگاری بیشتری از محصول را برای ما فراهم می کند.