چکیده
سازمانهای تجاری براساس اهداف خود بر پایه مجموعهای از فرایندهای کسب و کار شکل میگیرند. اما این فرایندها به مرور زمان و با رشد سازمان پیچیدهتر میشوند، در نتیجه مدیریت فرایندها و نظارت بر عملکرد سازمانها به فناوریهای ویژهای نیاز دارند. مدیریت فرایند کسب و کار از موضوعاتی است که به کمک متدها و روشهای متنوع، امکان مدیریت بر فرایندها و عملکرد سازمان را به بهترین نحو ممکن فراهم میسازد. شناخت فرایند و طراحی آن بر پایه نیازمندیها، مدلسازی فرایند و در نهایت پیادهسازی یک سیستم اطلاعاتی برای کنترل و مکانیزه نمودن فرایند امر ضروری است. در بسیاری از سیستمها، پیادهسازی فرایندها در قالب سرویسهایی در نظر گرفته میشوند که تحت پوشش معماری سرویسگرا قرار گیرند لذا ما در اینجا معماری سرویسگرا را به عنوان چارچوب استاندارد که سرویسها در آن ساخته، استقرار و مدیریت میشوند و هدفش افزایش چابکی زیرساختهای فناوری اطلاعات در جهت واکنش سریع به تغییرات نیازمندیهای کسب و کار میباشد، میدانیم و نیز آن را به عنوان یک پل ارتباطی بین کسب و کار و فناوری فرض میکنیم که به کمک مجموعهای از سرویسهای مبتنی بر فناوری مشخص میگردند.
با توجه به ماهیت مدیریت فرایند کسب و کار و معماری سرویسگرا که هر دو رویکردی کسب و کار با دید فناوری دارند میتوانند مکمل یکدیگر باشند زیرا مدیریت فرایند کسب و کار درک عمیقی از فرایندها را ایجاد میکند و تشخیص چه اجزایی از برنامههای کاربردی در مهندسی مجدد میتوانند در معماری سرویسگرا قرار گیرند را به عهده دارد. همچنین تکنولوژیهای مطرح در مدیریت فرایند کسب و کار میتوانند هماهنگسازی اجرای فرایندها را از طریق سرویسهای معماری سرویسگرا انجام دهند.
البته از سوی دیگر،فشارهای هزینه و رقابت بین سازمانی باعث شده است که سازمانها به سمت ایجاد مدیریت فرایندهای کسب و کار ساده و سازگار با توان بالا حرکت کنند. لذا فرایندهای سازمانی به منظور توسعه و به جای کاغذبازی به سوی راهحلهای یکپارچه جامع که عملیات مدلسازی، شبیهسازی، پایش و طراحی مجدد فرایندها را انجام میدهند، در حال حرکت هستند و لازمه عملیاتی شدن این فرایندها، برنامههای کاربردی با ماهیت سرویسگرا میباشند. معماری سرویسگرا و مدیریت فرایند کسب و کار میتوانند مستقل از یکدیگر باشند اما با تعاریف فوق، این دو مکمل و تغذیهکننده یکدیگرند تا نتایج بهتری از مزایای آن دو گرفته شود. زیرا اگر معماری سرویسگرا به تنهایی در سازمان تجاری به کار گرفته شود آنگاه سرویسهایش توانایی بهبود و بهینهسازی دائمی نیازهای آن سازمان را نخواهند داشت بدین منظور مدیریت فرایند کسب و کار به دلیل اهمیتش میتواند فرایندهای کسب و کار را بهبود دهد تا این امر موجب تسهیل بهینهسازی سرویسها گردد. اگر مدیریت فرایند کسب و کار در سازمان به تنهایی به کار گرفته شود نمیتوان سازمان را توسعه داد زیرا معماری سرویسگرا پیادهسازی فرایندهای طراحی شده را در سطح سازمان ساده مینماید و نقش حیاتی را در سازمان تجاری میتواند بازی کند. پس این دو، دو طرف سکه هستند که در یک سمت معماری سرویسگرا مسیر را برای رشد مدیریت فرایند کسب و کار هموار و در سمت دیگر مدیریت فرایند کسب و کار راه را برای رشد معماری سرویسگرا باز میکند.
در این تحقیق از چرخه عمر معماری سرویسگرا و مدیریت فرایند کسب و کار و لایههای درگیر ارتباطی آنان برای ارائه یک مدل یکپارچه استفاده میشود. نتایج این رهیافت میتواند بر مدیریت فرایند کسب و کار و معماری سرویسگرا اثرگذار باشد و قابلیتهای این دو را شفافتر نماید و جهتی را برای ایجاد سامانههای مدیریت فرایند کسب و کار با ایده سرویسگرا گشایش دهد. برای ارائه این مدل یکپارچه ابزارها، پلتفرمها، متدولوژیهای مدیریت فرایند کسب و کار و معماری سرویسگرا مورد بررسی قرار میگیرد و سپس برای ارزیابی مدل یکپارچه یک مطالعه موردی را در نظر میگیریم.
کلمات کلیدی:
کسب و کار، فرایند، مدیریت فرایند کسب و کار، معماری سرویسگرا، فرایند کاوی، مهندسی مجدد فرایند کسب و کار، اتصال سست، معماری سازمانی، پایش و مانیتورینگ.
فهرست مطالب
مقدمه
فصل اول
تعریف معماری سر ویس گرا
مفاهیم اصلی در معماری سرویس گرا
اصطلاحات رایج در معماری سرویس گرا .
فراهم کننده سرویس
درخواست کننده سرویس
موقعیت یاب سرویس
واسط سرویس ..
هم نواسازی و هم خوانی
UDDI
WSDL
SOAP
یکپارچه سازی سیستم های سازمان و تعامل پذیری بین سازمانی به کمک معماری سرویس گرا
الف- یکپارچه سازی سیستم های اطلاعاتی
ب – یکپارچگی اتوماسیون فرایندها سازمان در قالب هم نواسازی
ج- تعامل پذیری بین سازمانی .
چرخه حیات معماری سرویس گرا
مرحله مدل سازی
مرحله مونتاژ
مرحله استقرار
مرحله مدیریت
مرحله حاکمیت و پردازش ها
خصوصیات اساسی جهت استفاده بهینه از سرویس ها و فواید وضرورت معماری سرویس گرا
قابلیت استفاده مجدد
اتصال سست سرویس ها
پنهان سازی پیاده سازی داخلی
قابلیت ترکیب پذیری
خودمختاری سرویس ها
قابلیت شناسایی و کشف
مزایای معماری سرویس گرا از نگاه کسب و کار
مزایای معماری سرویس گرا از نگاه فناوری اطلاعات
مدیریت فرایند کسب و کار
نگاهی به مدیریت فرایند کسب و کار
فرایندهای فردی
فرایندهای فردی نیمه ساخت یافته
فرایندهای سیستمی ساختارمند
فرایندهای تثبیت شده
چرخه حیات مدیریت فرایند کسب و کار
مرحله طراحی و مدلسازی
مرحله پیاده سازی و استقرار
مرحله ارزیابی و مدیریت
مرحله بهبود و توسعه
سیستم مدیریت فرایند کسب و کار BPMS
خلاصه
فصل دوم
بررسی نظریه های مختلف در زمینه ادغام BPM و SOA
مدیریت فرایند کسب و کار و معماری سرویس گرا مکمل یکدیگرند ..
معرفی چند متدولوژی معماری سرویس گرا و مدیریت فرایند کسب و کار
متدولوژی SOAD (IBM Service Oriented Analysis and Design)
تشریح فرایند SOAD
گام 1 - شناسایی و تعریف سرویس ها
گام 2- طبقه بندی و ترکیب سرویس ها
گام 3 – مدل کردن جنبه های سرویس ها
متدولوژی SOMA (IBM Service Oriented Modeling and Architecture)
لایه سیستم های عملیاتی (Operational System)
لایه مولفه های سازمانی (Enterprise Components Layer)
لایه سرویس (service Layer)
لایه فرایند حرفه (Business Process Composition or Choreograph Layer)
لایه نمایش (Access or Presentation Layer)
لایه جامعیت (Integration Layer) ..لایه کیفیت خدمات (QoS Layer)
تشریح فرایند SOMA
فاز مدلسازی کسب و کار و دگرگونی (Business Modeling and Transformation Phase)
فاز مدیریت راه حل ها (Solutions Management Phase)
فاز شناسایی سرویس ها ( Service Identification Phase)
فاز تعریف سرویس ها (Service Realization Phase)
فاز پیاده سازی، استقرار ، نظارت و نگهداری سرویس ها (Implementation and Deployment Monitoring and Management Phase
سایر متدولوژی ها سرویس گرا
متدولوژی SOAF (Service Oriented Architecture Framework )
متدولوژی RQ ( SOA Repeatable Quality)
متدولوژی Steve Jones Service Architecture
متدولوژی Papazoglou ..
متدولوژی BPMN to BPEL
معرفی چهارچوب ها، استراتژی ها ، تکنولوژی ها و پلتفرم ها در زمینه ترکیب مدیریت فرایند کسب و کار و معماری سرویس گرا
استراتژی و پلتفرم CA
رویکرد توسعه محرک مدل SOA
معرفیTele logic بعنوان ناشر Tau3.0 برای توسعه محرک مدل معماری سرویس گرا
معرفی Men Dix
پلتفرم Virtual Machine Semantion SOA
سند اطلاعاتی فرایند همکاری CPID
SOA-CS
Federation Server 1.1
Semantion Federation Manager 1.1
Semantion Registry and Repository 3.1
Collaborative Process Flow Controller 1.1
Process Flow Manager 1.1
Event Manager Activity Manager 1.1
Decision Manager 1.1
(SSF 1.0)Semantion SOA Framework
سازنده مدل فرایند کسب و کار eClarus برای معماران SOA
امکانات و قابلیت های کلیدی eClarus
مدل چهار قلوی معماری سرویس گرای Agile Path
پلتفرم IDS Scheer 's ARIS
رویکرد مدلسازی یکپارچه RDF
سامانه های یکپارچه مدیریت فرایند کسب و کار و معماری سرویس گرا
سامانه یکپارچه Oracle
سامانه معماری سرویس گرای Oracle .
سامانه مدیریت فرایند کسب و کار Oracle
سامانه تحلیل فرایند کسب و کار Oracle
مانیتورینگ فعالیت کسب و کار Oracle
مدیر فرایندBPEL Oracle
سامانه یکپارچه IBM Web Sphere
IBM Web Sphere Business Modeler v6.0
Web Sphere Business Monitor v6.0
Web Sphere Integration Developer v 6.0
Web Sphere Process Server v6.0
سامانه یکپارچه مایکروسافت
سرویس دهنده تعاملی
سرویس دهنده فرایند
مدل توسعه
Office Share Point Server 2007
Biz Talk Server 2006
الف – یکپارچه سازی سیستم های اطلاعاتی
ب . اتوماسیون فرایندهای سازمان در قالب هم نواسازی
ج – تعامل پذیری بین سازمانی
خلاصه
فصل سوم
هدف از حرکت به سوی معماری یا مدل پیشنهادی
معرفی معماری یا مدل پیشنهادی
معرفی چرخه عمر معماری یا مدل پیشنهادی
معرفی لایه های معماری یا مدل پیشنهادی
شرح کامل فازهای معماری یا مدل پیشنهادی
فازهای تعریف و شبیه سازی معماری فرایند کسب و کار گرا
گام های دخیل از دیدگاه مدیریت فرایند کسب و کار
مدلسازی سنجش های کسب و کار
گام های دخیل از دیدگاه معماری سرویس گرا
طراحی سرویس گرایی ...
فاز اجرای معماری فرایند کسب و کار گرا
فازهای پایش و بهینه سازی معماری فرایند کسب و کارگرا
گام پایش و بهبود فرایندهای کسب و کار از دیدگاه مدیریت فرایند کسب و کار
گام مدیریت و انتشار و دیده بانی سرویس ها از دیدگاه معماری سرویس گرا
کاربرد معماری محرک مدل د راین معماری یا مدل پیشنهادی
طبقه بندی لایه های معماری پیشنهادی درون MDA
خلاصه فصل چهارم:حوزه مطالعه موردی
مقدمه ای بر پلتفرم ARIS
چرخه عمر پلتفرم ARIS
ویژگی های چارچوب پلتفرم ARIS
مجموعه محصولات پلتفرم ARIS
فرایندهای کسب و کار بازاریابی
مدل های مفصل شده
نظر اجمالی مدل ها
فرایندهای کسب و کار برنامه ریزی تولید و برنامه ریزی تهیه
برنامه ریزی محرک مصرف
برنامه ریزی مبتنی بر بازار
فرایندهای کسب و کار فروش
ارزیابی تحلیل و آنالیز مدل های فرایند کسب و کار
خلاصه
فصل پنجم: نتیجهگیری
خلاصه تحقیق
نتایج تحقیق
محدودیت در زوایای پوشش داده نشده .
اقدامات آتی
منابع
فهرست شکلها
شکل 1-1: تفاوت میان هم نواسازی و هم خوانی در هدایت کننده مرکزی است
شکل 2-1: رهیافت اتصال نقطه به نقطه برای ارتباط بین سیستم های اطلاعاتی سازمان
شکل 3-1: رهیافت مترجم مرکزی برای ارتباط بین سیستم های اطلاعاتی سازمان
شکل 4-1: پیاده سازی فرایندهای حرفه به کمک موتور فرایندی Biz Talk مبتنی بر معماری سرویسگرا .
شکل 5-1: تعامل پذیری بین سازمانی/ کشوری به کمک وب سرویس های مبتنی بر معماری سرویسگرا.
شکل 6-1: چرخه حیات SOA
شکل 7-1: مدیرت فرایند کسب و کار
شکل 8-1: تفاوت سیستم مدیریت فرایند کسب و کار و سیستم مدیریت گردش کار
شکل 9-1: چرخه حیات BPM
شکل 1-2: فرایند SOAD
شکل 2-2 : فرایند SOMA نگارش 2004
شکل 3-2: توالی انجام فعالیت ها در SOMA
شکل 4-2: معماری پیشنهادی SOMA
شکل 5-2: نقش های فراهم کنندهو مصرف کننده سرویس ها و فعالیت هایی مرتبط با آنها شکل 6-2 : مدل اطلاعاتی سطح بالای SOA
شکل 7-2 : پلتفرم SOA-Vm
شکل 8-2 : معماری SBP
شکل 9-2 : مدل چهار قلویAgile Path^s SOA
شکل 10-2 : مدل چارقلوی SOA معماری ارجاعی معماری سرویس گرا را تحت نفوذ قرار می دهد
شکل 11-2 : بکاربردن مدل چهارقلوی SOA برای شناسایی سرویس کاندید
شکل 12-2: چرخه عمر پلتفرم ARIS
شکل 13-2: چارچوب اجزای پلتفرم ARIS
شکل 14-2: نمونه سرویس ها
شکل 15-2: پلتفرم مستقل از ساختار مدل RDF
شکل 16 -2: جایگزین سیستم با مدلهای سرویس
شکل 17-2 : الگوی ارتباط بین use caseها ،سرویس ها و فرایندها
شکل 18-2 : نگاه SOA از دنیای IT مطابق با Oracle
شکل 19-2 : استانداردهای سامانه معماری سرویس گرای Oracle
شکل 20-2 : سامانه مدیریت فرایند کسب و کار Oracle
شکل 21-2: سامانه تحلیل فرایند کسب و کار Oracle
شکل 22-2:Oracle BAM
شکل 23-2: راه حل های مدیریت فرایند کسب و کار IBM WebSphere ، پیاده سازی ممارستی از ارتباط BPM- SOA
شکل 24-2: نگاشت کامپوننت های سامانه IBM WebSphere به چرخه عمر فرایند BPMS
شکل 25-2 : عملکرد بلوک های Web Sphere Process Server
شکل 26-2 : ساختن راه حل یکپارچه فرایند از طریق سامانه IBM Web Sphere
شکل 27-2: معماری مفهومی سیستم مدیریت فرایند کیب و کار میکروسافت
شکل 28-2 :اجزاء سیستم مدیریت فرایند کسب و کار مایکروسافت
شکل 29-2: یکپارچگی سیستم های اطلاعاتی سامان با کمک ارسال/دریافت پیام
شکل 30-2 : یکپارچگی سیستم های اطلاعاتی سازمان در قالب اتوماسیون فرایندهای حرفه
شکل 31-2: قابلیت تعامل BizTalk با سیستم های اطلاعاتی دیگر سازمان ها
شکل 1-3: چرخه عمر معماری سرویس¬گرا
شکل 2-3: چرخه عمر مدیریت فرایند کسب و کار
شکل 3-3: چرخه عمر معماری/مدل پیشنهادی BPOA
شکل 4-3: ارتباط بین BPM وSOA از دیدگاه اول
شکل 5-3: ارتباط لایه کسب و کار ولایه سرویس
شکل 6-3: رابطه بین BPM و SOA از دیدگاه معماری BPOA
شکل 7-3: معرفی لایه ها در ارتباط بین BPM و SOA
شکل 8-3: مفسران MDA بر مدل های نرم افزاری PIM و PSM تمرکز دارند و دیدگاه کامل کسب وکار را مدیریت نمیکنند
شکل 9-3: گردش کار و مراحل اصلی توسعه نرم افزار براساس نیاز کسب و کار
شکل 10-3: دیاگرام گردش کار با فعالیت های اصلی از گام 1.2
شکل 11-3: دیاگرام گردش کار با فعالیت های اصلی از گام 1.3
شکل 12-3: دیاگرام گردش کار با فعالیت های اصلی از گام 2.2
شکل 13-3: دیاگرام گردش کار فعالیت های اصلی از گام2.3
شکل 14-3: طبقه بندی لایه ها درون چشم انداز MDA
شکل 32-4: جایگاه ARIS با مفهوم چرخه عمر و مفهوم دید
شکل 33-4: چرخه عمر ARIS
شکل 34-4: سلسله مراتبی سرویس های کسب و کار بر اساس سلسله مراتبی فرایندهای کسب و کار
شکل 35-4: چارچوب های فرایند کسب و کار ARIS
شکل 36-4: چارت سازمانی نمایشگاه عمومی اتومبیل
شکل 37-4: مدلسازی داده های فروش
شکل 38-4:نمودار ساختاریافته روش دانستن فروش
شکل 39-4: نمودارساختاریافته روش دانستن فروش
شکل 40-4: هسته فرایندهای کسب و کار نمایشگاه عمومی اتومبیل
شکل 41-4: سناریو کسب و کار نمایشگاه اتومبیل
شکل 42-4: درخواست ارسال با پست
شکل 43-4: بررسی صحت تماس با فرد
شکل 44-4: پیگیری بازدید از نمایشگاه .
شکل 45-4:درخت واره وظایف بازاریابی عملی و مؤثر
شکل 46-4: درخت واره وظایف بازاریابی استراتژیک
شکل 47-4: مدل فرایند رویداد برنامه ریزی محرک مصرف
شکل 48-4: مدل فرایند رویداد برنامه ریزی مبتنی بر بازار
شکل 49-4: مدل فرایند رویداد پردازش تحقیق و استعلام مشتری
شکل 50-4: مدل رویداد پردازش پیشنهاد و درخواست مشتری
شکل 51-4: مدل اتوماسیون های فرایند فروش
شکل 52-4: تحلیل سه مدل فرایند کسب و کار فروش ازنوع ارزیابی طبقه بندی وظایف و توابع
شکل 53-4: گردش جریان شبیه سازی پلتفرم ARIS