تعداد صفحات : 26
فرمت فایل : word (قابل ویرایش)
فهرست مطالب :
مقدمه .......................1
هدف و دامنه ی کاربرد ............................2
مخازن تمام فلزی ( نوع اول CNG ) .......................................5
مخازن کمر پیچ (نوع دوم ………………….……………( CNG – 2) 7
الیاف :..................8
مخازن تمام پیچ ( CNG – 3 ) ..................................... 10
مخازن تمام مرکب ( CNG – 4 ) .....................................12
تحلیل تنش ها :....................................... 12
روش های آزمون و معیارها :.......................14
اندازه گیری ضخامت دیواره :..................................19
آماده سازی برای آزمون قرار گرفتن در معرض سیال :................22
منابع و مآخذ ........................................ 24
مقدمه :
لوازم مورد نیاز برای پیشرفت سریع صنعت ، تنظیم مطلوب و مساعد ساختمانی مسکونی ومالیات محیط زیست ، از دلایل گسترش سریع شبکه سوخت گیری و تأمین خودروهای گاز سوز است . توسعد بستگی مستقیم به قیمت سوخت و تشویق در به رسمیت شناختن نقش مهم خودروهای گاز سوز دارد و می توان در جهت کاهش آلایندهای خودروهای موثر باشد . مسأله مهم در این بخش ، توسط تبدیل صنعت قابل تشخیص است .
این دیدگاه که CNG یک حامل سوخت تمیز است ، موضوعی است که کمتر در مورد آن بحث می شود و تقریبا" اکثر کارشناسان بر این باورند که این نوع سوخت را می توان پاک ترین گزینه قابل اجرا در جهان کنونی داشت .
اگر چه بعد اقتصادی هم این محصول شرایطی را دارد که به راحتی توجیه پذیر اقتصادی آن قابل اصبات است ، اما در شرایطی که این نوع سوخت در حالت تعادل و برابر با نزدیک ترین سوخت جایگزین یعنی بنزین قرار داشته باشد .
* هدف و دامنه کاربرد :
حداقل الزامات مربوط به تولید پیوسته مخازن سبک و قابل پرشدن مجددSI استاندارد
گاز را مشخص می کند که فقط به منظور ذخیره ی گاز طبیعی فشرده به عنوان سوخت بر روی خودرو در نظر گرفته شده اند . این استاندارد در بر گیرنده ی مخازن گاز از جنس هر گونه فولاد ، آلمینیوم و یا مواد غیر فلزی است که هر گونه طراحی یا روش ساخت مناسب برای شرایط کاری مشخص شده را به کار گرفته اند .
مخازنی که از جنس فولاد زنگ نزن هستند و یا با استفاده از روش جوشکاری ساخته شده اند شامل این استاندارد نمی گردد . مخازن تحت پوشش این استاندارد به صورت زیر نام گذاری می شوند .
ساخته شده از فلز ( CNG – 1 - مخازن تمام فلزی ( نوع اول)
ساخته شده از لایه های داخلی فلزی که با( CNG – 2 -مخازن کمر پیچ ( نوع دوم
رشته پیوسته آغشته شده با رزین تقویت شده و تنها قسمت استوانه ای مخزن پیچید شده است .
ساخته شده از لایه فلزی که با رشته پیوسته( CNG -3 نوع سوم - مخازن تمام پیچ (
آغشته شده با رزین تقویت شده و به صدد کامل پیچیده شده است .
ساخته شده از لایه داخلی غیر فلزی ( CNG – 4- مخازن تمام مرکب ( نوع چهار
که با رشته آغشته شده و با رزین پیچیده شده است .
پیش از پرداختن به تشریح و توضیح انواع مخازن به اطلاعاتی در مورد مخازن می
پردازیم .
عمر کاری :
عمر کاری ایمنی مخزن باید وسیله ی سازنده و با توجه به شرایط کاری مشخص شده تعیین می شود . حداکثر عمر کاری باید 20 سال باشد . عمر کاری مخازن فلزی و مخازن با لایه داخلی فلزی بر اساس رشد ترک خودردگی ناشی از خستگی تعیین می شود . بازرسی اولتراسونیک و یا که روش های مشابه از مخازن یا لایه داخلی باید تضمین کند که عیوی بزرگتر از حداکثر اندازه مجاز وجود نداشته باشد . این روش امکان طراحی و ساخت بهینه ی مخازن سبک را برای استفاده از گاز طبیعی در خودرو فراهم می کند .
حداکثر فشارها :
این استاندارد بر اساس فشار کاری 200 بار در دمای تعادل 15 درجه سلسیوس گاز طبیعی به عنوان سوخت است و حداکثر فشار پر شدن 260 بار است .
دمای گاز :
دمای تعادل گاز در مخازن ، که می توان از 40- درجه سلسیوس تا 65+ درجه سلسیوس متغیر باشد البته دماهای گاز که حین پرشدن و تخلیه ایجاد شده و ممکن است از این محدوده فراتر رود .
دماهای مخازن :
دمای مورد ساختاری مخزن می تواند 40- درجه سلسیوس الی 82+ درجه سلسیوس متغیر باشد .