مدیر امور مالی که طبق مادة 79 قانون شهرداری در معیت شهردار ذیحساب شهرداری می باشد بر کلیة واحد ها و شعبة مالی ریاست نظارت خواهد داشت و شهردار مجاز به تعیین یا تغییر او بدون موافقت انجمن شهر نخواهد بود .
در شهرداریهای کوچک و متوسط ممکن است به ذیحساب مذکور که کلیة کارهای مالی را رؤسا و یا به کمک تعدادی کارمند انجام می دهد عنوان رئیس حسابداری اطلاق شود .
وظائف مسئول امور مالی که در معیت شهردار ذیحساب میباشد به طور معمول در شهرداریهای متوسط و بزرگ به قرار زیر است :
الف ـ تهیه برنامه عملیات مالی و هماهنگ ساختن عملیات مذکور .
ب ـ تهیه گزارشهای مالی و ترازنامه و تفریغ بودجه سالانه و بررسی و تأیید آنها .
ج ـ بررسی و کنترل کیفیت اجرای بودجه .
د ـ راهنمائی کارکنان مالی در اجرای مقررات و دستورالعملهای مربوطه .
شرکت در جلسات مناقصه و مزایده و هیأت عالی معاملات و انجام سایر تـکالیفی که طبق آئین نـامة معاملات شهرداری بـعهدة مدیر امـور مـالی
محول است .
بررسی قراردادها از نظر انطباق آن با اصول و موازین حقوق مالی .
امضای چکها و اسناد پرداخت بعنوان یکی از امضاء کنندگان مجاز طبق مادة79 قانون شهرداری .
1ـ بودجه و اعتبارات
2 ـ انتخاب حسابرس داخلی :
سازمان مالی شهرداری ها
2ـ درآمد
3 ـ حسابداری
4 ـ خزانه
5 ـ تدارکات یا کارپردازی
6 ـ حسابرسی داخلی
7 ـ اموال
8 ـ شعب و تعداد کارکنان امور مالی
اسناد دریافت
بستانکاران
حسابهای انتظامی دارایی های جاری
دفتر معین درآمد
دفتر معین هزینه
ادارة امور اموال شهرداری
ثبت اموال در دفاتر
تهیة گزارش سالانة اموال و ثبت آنها در دفاتر
استهلاک اموال
1ـ انتخاب مدیر مالی یا رئیس حسابداری :
برنامة حسابرسی
درمورد خریدها :
شامل 54 صفحه فایل word