فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:147
فهرست مطالب:
-۱-۱ بیان مسأله:…………………………………………………………………… ۱
-۲-۱ ضرورت تحقیق: …………………………………………………………………………… ۳
-۳-۱ اهمیت تحقیق: ……………………………………………………………………………… ۴
-۴-۱اهداف تحقیق: ………………………………………………………………………………. ۵
-۱-۴-۱هدف اصلی: ………………………………………………………………………………. ۵
-۲-۴-۱ سؤالات تحقیق: ………………………………………………………………………….. ۶
-۵-۱ فرضیات تحقیق: …………………………………………………………………………….. ۶
-۶-۱واژگان تخصصی تحقیق: ………………………………………………………………….. ۷
-۷-۱متغیرهای تحقیق: ……………………………………………………………………………. ۷
-۱-۷-۱متغیرهای مستقل: …………………………………………………………………………. ۷
-۲-۷-۱ متغیرهای وابسته: ………………………………………………………………………….. ۸
-۳-۷-۱متغیرهای تعدیل کننده: …………………………………………………………………. ۸
-۸-۱محدودیتهای تحقیق: ……………………………………………………………………….. ۸
-۲-۹-۱قلمرو زمانی: ………………………………………………………………………………. ۹
-۳-۹-۱ قلمرو مکانی: ……………………………………………………………………………… ۹
-۱۰-۱روش تحقیق: ………………………………………………………………………………. ۹
-۱-۱۰-۱روش گردآوری اطلاعات و داده ها: ……………………………………………….. ۹
-۲-۱۰-۱ جامعه آماری: …………………………………………………………………………… ۹
-۳-۱۰-۱روش نمونه گیری: …………………………………………………………………….. ۹
-۴-۱۰-۱روش تجزیه و تحلیل اطلاعات: ……………………………………………………… ۱۰
-۱-۱-۲تاریخچه گمرک: ……………………………………………………………………….. ۱۰
-۲-۱-۲آشنایی با گمرک جمهوری اسلامی ایران: …………………………………………. ۱۵
ساختار اداری معاونت اداری………………………………………………………………………. ۱۸
-۲-۲تحقیقات انجام شده در ایران و جهان: ………………………………………………….. ۲۱
-۱-۲-۲ تحقیقات انجام شده در ایران: …………………………………………………………. ۲۱
-۱-۱-۲-۲موضوع: ………………………………………………………………………………… ۲۱
نتیجهگیری: ………………………………………………………………………………………….. ۲۵
۲-۱-۲-۲موضوع: …………………………………………………………………………………… ۲۶
۲-۳اهمیت مدیریت منابع انسانی برای سازمانها: ………………………………………………. ۳۵
۳-۳وظایف مدیریت منابع انسانی: ……………………………………………………………….. ۳۸
۱-۳-۳اجزای نظام مدیریت نیروی انسانی: ……………………………………………………… ۳۸
۴-۳-۲اهمیت و فوائد ارزشیابی عملکرد: ……………………………………………………….. ۴۰
۴-۳-۲مقاصد ارزشیابی عملکرد: ………………………………………………………………… ۴۳
۵-۲جایگاه ارزشیابی عملکرد در مدیریت منابع انسانی: …………………………………….. ۴۵
۶-۳-۲تاریخچه ارزیابی عملکرد: ………………………………………………………………… ۴۹
۷-۳-۲تاریخچه ارزشیابی عملکرد در ایران: …………………………………………………… ۵۱
۷-۳-۲طبقهبندی نظامهای ارزشیابی عملکرد: ………………………………………………… ۵۲
۸-۳-۲بررسی عوامل مورد ارزشیابی: ……………………………………………………………. ۵۶
۹-۳-۲روشها و فنون ارزشیابی شایستگی کارکنان: …………………………………………… ۵۹
اندازه گیری تولید: …………………………………………………………………………………. ۶۰
۲میزان فروش: ………………………………………………………………………………………. ۶۰
۳آمار پرسنلی: ………………………………………………………………………………………. ۶۱
۴آزمونهای عملکرد: ……………………………………………………………………………….. ۶۲
۵اندازه گیری عملکرد واحد های مختلف: …………………………………………………….. ۶۲
۳-۳-۹-۳-۲مقایسه زوجی: ……………………………………………………………………….. ۷۱
۱۰-۳-۲محدودیتهای ارزیابی: ……………………………………………………………………. ۸۷
۱۴-۴-۱۰-۳-۲- سوگیری تمایل شخصی یا عدم تمایل شخصی: …………………………. ۹۲
۱۶-۴-۱۰-۳-۲- خود شیرینی: ……………………………………………………………………. ۹۳
۱۲-۳-۲- ویژگیهای نظام ارزیابی اثر بخش: ………………………………………………….. ۱۰۱
۱۳-۳-۲- قابلیت اعتماد Relibility: ………………………………………………………..
14-3-2- عوامل مؤثر در پایایی آزمون: ………………………………………………………… ۱۱۱
۱۵-۳-۲- اعتبار Validity : …………………………………………………………………….
17-3-2- عوامل مؤثر بر روایی آزمونها: ……………………………………………………….. ۱۱۹
۱۸-۳-۲- مدل تحقیق: ……………………………………………………………………………… ۱۲۲
منابع فارسی: ………………………………………………………………………………………… ۱۴۴
منابع لاتین: ………………………………………………………………………………………….. ۱۴۷
فصل اول
1-1- بیان مسأله:
سازمانها برای هدایت فعالیتهای خود در مسیر نیل به اهداف تعیین شده، به برنامه ریزی می پردازند در این مسیر همواره ممکن است موانع و محدودیتهائی بروز کند و سیستم سازمانی را منحرف سازد هر یک از این موانع ممکن است عاملی برای انحراف یا متوقف ساختن حرکت سازمان گردد. بنابراین همواره باید از یک ساز و کار اصلاح کننده یا خرده سیستم کنترل، برای حفظ عملکرد سازمان در جریان دستیابی به اهداف تعیین شده استفاده شود. کنترل یکی از وظایف حایز اهمیت مدیران است که ضمن ارتباط با سایر وظایف آنها، عاملی مؤثر در تحقق اهداف و برنامه های سازمان تلقی میشود. هنگامی که برنامه ریزان به پیش بینی وضعیت آینده می پردازند باید ساز و کارهایی را برای تصحیح خطاهای احتمالی برنامه در نظر بگیرند مفاهیم «برنامه ریزی» و «کنترل» معمولاً در کنار هم مطرح می شوند زیرا مدیران در فراگرد کنترل، وضع موجود (عملکرد) را با وضع مطلوب (برنامه) مقایسه می کنند و بر اساس این مقایسه، به برنامه ریزی مجدد (تصحیح) مبادرت می کنند یعنی با تشخیص «فاصله وضع موجود با وضع مطلوب» یا تطبیق «عملکردها با اهداف» به تصحیح انحرافها می پردازند به همین دلیل گفته می شود که «کنترل با همه وظایف مدیریت ارتباط دارد ولی ارتباط آن با فراگرد برنامه ریزی از اهمیت ویژهای برخوردار است» (رضائیان، 1380، ص 495). یکی از موضوعاتی که امروزه به کرات مورد استفاده قرار می گیرد اصطلاح مدیریت بحران میباشد که نگرشی سنتی به مدیریت بحران منفی بوده و با این تعبیر که مدیر بحران در انتظار خراب شدن کارها می نشیند و پس از بروز تخریب سعی می کند تا ضرر ناشی از خرابیها را محدود کند همراه بود ولی تعریف دیگری بتازگی از این مفهوم شده است که عبارت است از: مجموعه ای از طرحها و برنامه های عملی برای برخورد با تحولات احتمالی آینده در داخل سازمانها تنظیم شود و مدیران باید درباره اتفاقات احتمالی آینده بیندیشند و آمادگی برخورد با رخدادهای غیر مترقبه را کسب کنند بنابراین مدیریت بحران بر ضرورت پیش بینی منظم و کسب آمادگی برای برخورد با آن دسته از مسائل داخلی و خارجی که به طور جدی شهرت، سودآوری یا حیات سازمان را تهدید میکند، تأکید دارد. مدیریت بحران به منزله یک رشته علمی، بطور کلی در حوزة مدیریت استراتژیک قرار می گیرد و به طور خاص به مباحث کنترل استراتژیک مرتبط می شود.
(رضائیان، 1380، ص 517).
با توجه به مقدمات بالا در هر سازمانی نیاز به کنترل و لزوم آمادگی سازمان برای مواجهه با تهدیدات آینده و استفاده از فرصتهای آینده بسیار ضرورت دارد. گمرک جمهوری اسلامی ایران یکی از سازمانهائی است که در حال حاضر بدلیل پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی (WTO) دارای نقش بسیار خاصی می باشد و لزوم موفقیت در این نقش، بررسی نقاط ضعف و قوت سازمان و تهدیدات و فرصتهای محیطی و بر آن اساس، استراتژی مربوطه را ضرورت می داند و برای اینکه گمرک بتواند به اهداف مورد نظر نائل شود و چون که نیروی انسانی به عنوان مهمترین منبع سازمانی قلمداد می شود که میتواند به عنوان یک مزیت رقابتی غیر قابل جانشین یاد شود. تقریباً دو سال است که نحوة ارزیابی عملکرد کارکنان گمرک تغییر کرده است که قبلاً ارزیابی عملکرد بود. توسط بالا دست انجام میشد و در حال حاضر توسط خود کارمند. حال مسئولین علاقمند به این مسأله هستند که آیا این نظام جدید میتواند نظام ضعف نقاط قبلی را پوشش دهد و اینکه همچنین بعنوان وسیله انگیزشی باعث انگیزش در کارکنان میگردد زیرا اگر کارکنان بدانند که بین تلاش ـ عملکرد ـ پاداش رابطهای معقول وجود دارد همین عامل باعث انگیزش آنها در مسیر انجام کار می گردد و می توان شاهد افزایش کارآیی و اثربخشی سازمان گمرک بود لذا این تحقیق بصورت پیمایشی در ستاد گمرک ایران جهت بررسی نگرش کارکنان آن بخش نسبت به نظام فعلی گمرک صورت میگیرد.
2-1- ضرورت تحقیق:
با توجه به اینکه کشور ما در آستانه پیوستن به سازمان تجارت جهانی می باشند و نقش سازمان گمرک در این میان از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد لذا جهت آمادگی گمرک برای هر چه بهتر انجام دادن وظایف خویش ضروری است کارکنان گمرک که به عنوان منبع سازمان شمرده می شوند از قبل آماده شده باشند و بهترین روش برای بالا بردن کیفیت کارکنان، بهبود سیستم، ارزیابی عملکرد است که با مشاهده و سنجش عملکرد کارکنان، نیازهای سازمانی، نیازهای آموزشی و .... تعیین شده و می توان در جهت رفع این نیازها، برنامه های لازم را تدوین و اجرا کرد.