فرمت فایل : word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:59
فهرست مطالب:
مقدمه: ۳
تجهیزات نصب شده بر روی پانل جلوی اپراتور : ۵
مانومتر هوا ۵
دستگیره ترمزی. ۵
شاسی شروع سربالایی : Hill start 5
سوئیچ ریست : Reset 6
بوش باتن ترمز اضطراری : Emergency break. 6
صفحه کلید عملکرد دربها : ۶
مارش تعیین جهت حرکت قطار “BW/FW”.. ۶
صفحه TDU “Text Display Unit”.. ۷
شناخت تجهیزات سیستم ATP داخل کابین اپراتور : ۷
الف : صفحه MFSD : ۷
ب : صفحه TDU : ۸
نمایشگر ماتریسی (DISPLAY). 8
خطاهای جزئی در واحد ترمز : Brake unit minor faul 9
خطای اصلی سیستم ترمز : Brake unit maijor fault 9
اضافه بار و یا اتصال به زمین مدار اصلی : Over load/Groanding of main circuit 9
بیبرقی مدار اصلی Main circuit nopower. 10
قطع برق موتور ژنراتور : AC under voltage. 10
بایپس شدن چاپرها : Chapper by pass. 10
ترمز پارکینگ : Parking brake. 10
ایزوله کردن تراکشن موتور : Local traction cut off 10
درب بسته نشده : Door not well closed.. 10
تمام دربها باز هستند : all door opened.. 10
خطای افت ولتاژ : AC under voltage. 11
آشنایی با چاپر و وظایف آن در قطارهای DC : 12
مشکل ترمز پارک در طول مسیر حرکت : ۱۳
خطای ترمزی : ۱۴
مشکل ترمز اضطراری( E.M.B ): 14
مشکل ترمز سرویس در طول مسیر حرکت : ۱۵
دربها : “DOORS”.. ۱۶
سیستم اطلاع رسانی عمومی PA ( Public Adress ) : 18
کاربرد برخی از کلیدهای باکس داخل کابین اپراتور : ۱۹
اینکودر : ENCODER.. 22
سیستم تغذیه هوا و تجهیزات مربوط به آن : ۲۳
کمپرسور هوا : ۲۶
باکس SABWABCO و وظایف آن : ۲۸
کابین سوئیچهای انتقالی ( Transfer Swich Box) : 30
انواع کوپلر و ساختمان و اجزای کوپلر : ۳۱
آشنایی با نامگذاری قطارهای DC : 35
ساختار قطارها سه خط به طور کل: ۳۷
ساختار قطار DC خط ۲ مترو به شکل زیر است: ۳۷
ساختار قطارهای AC.. 39
کلیاتی در مورد ژنراتورو ACM… 39
کلیاتی در مورد ترکشن قطار AC : 41
از لحاظ ساختاری MCM : 41
وظایف MCM: 42
2) مدار ترمز دینامیک : ۴۲
قطعات داخلی مدار MCM: 44
چاپرهای ترمزی: ۴۵
سنسورهای داخلی : ۴۵
مبدل ولتاژ پایین : ۴۵
مبدل سه فاز : ۴۶
فن های داخلی و خارجی : ۴۷
ترمز دینامیک: ۴۸
قطعات HVB: 50
مصارف برق ۳۸۰ سه فاز: ۵۱
کنترل درمقابل ولتاژ زیاد: ۵۳
فن ها: ۵۴
منابع و مراجع : ۵۷
مقدمه:
در مجموعه مترو تهران و کرج از 4 گونه از قطارهای برقی استفاده می شود که شامل قطارهای خط 5- خط2- شامل قطارهای AC,DC و قطارهای خط 1 نیز که شامل قطارهای AC,DC است میشود قطارهای AC مشترک در خطوط 1و2 از یک نوع می باشد و همچنین قطارهای DC در دو خط نیز با تفاوت اندکی با یکدیگر یکسان است ولی قطارهای خط 5 دارای شکل حرکتی و نوع دیگری می باشد هم از لحاظ ساختمان و هم از نظر نوع کشش آن قطارهای خط 5 بنا به نیاز دارای دو واگن یکی کشنده master در سمت حرکت به سمت جلوی (حرکت Forward) و یکی هل دهنده slave در انتهای قطار می باشد یعنی در حین حرکت فقط دو واگن از قطار فعال می باشد و بقیه واگن ها به صورت تریلر Trailer می باشد. قطارهای AC مشترک مورد استفاده در خطوط 1و2 دارای ساختار مشابه یکدیگر بوده و فرق اساسی آنها در استفاده از جریان و ولتاژ AC در مقابل قطارهای dc که ولتاژ و جریان مصرفی آنها DC است. تفاوت کوچک میان قطارهایDC خط 1 نسبت به خط2 در واگن های Trailer است در واقع قطارهای خط 2 دو واگن از این قطارها به صورت تریلر است در حالیکه در قطارهای DC خط 1 این طور نمی باشد.
تجهیزات نصب شده بر روی پانل جلوی اپراتور :
مانومتر هوا
این نمایشگر جهت نمایش فشار هوای لوله اصلی قطار و همچنین فشار سیلندر ترمز در هنگام
ترمزگیری برای اپراتور میباشد. این مانومتر دارای دور رنجبندی سیاه و قرمز رنگ که دارای دو
عقربه به همین رنگها نیز میباشد.
نمایشگر فشار هوا
قرمز : فشار هوای لوله اصلی
مشکی : فشار هوای سیلندر ترمز واگن محلی
دستگیره ترمزی
دستگیره ترمزی یکی از اجزاء سیستم کنترل ترمز در کابین اپراتور میباشد.تجهیزات کنترل ترمز
توسط اپراتور به دو نوع است، یک نوع برای کابین اپراتور در واگن MC و TC و دیگری برای پانل
ایستاده د ر واگن MS ، اپراتور برای تنظیم سرعت قطار و کنترل بر حالت ترمزگیری، دستگیره
ترمزی در گامهای مختلف قرار میدهد.